Parhaat nukkuma-asennot odottavalle äidille

14 lokakuu, 2019
 

Jos olet raskaana, ennemmin tai myöhemmin tulet huomaamaan nukkumisen aiheuttavan epämukavuutta. Etenkin raskauden loppuvaiheessa hyvän asennon löytäminen voi olla melkoinen haaste. Tänään kerromme, mitkä ovat parhaat nukkuma-asennot raskauden ajalle.

Parhaat nukkuma-asennot odottavalle äidille

Ikävä kyllä monen naisen kohdalla aiemmin hyvin toiminut nukkuma-asento ei enää kelpaa raskauden aikana. Tämä johtuu vatsan kasvavasta koosta, mikä tekee tietyistä asennoista epämukavia tai jopa mahdottomia.

Vaikka vatsan kasvu onkin iso syy siihen, että nukahtaminen ja nukkuminen muuttuu ongelmalliseksi, se ei ole ainoa syy. Odottava äiti käy läpi myös monia muita fyysisiä, henkisiä ja emotionaalisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa yöuneen.

Hyvä uutinen on kuitenkin se, että olemassa on myös useita nukkuma-asentoja, jotka sopivat kenelle tahansa odottavalle äidille ja voivat olla avuksi kauan kaivatun levon saamisessa. Moni odottava äiti suosittelee seuraavia nukkuma-asentoja, ja jokaisen raskaana olevan kannattaa kokeilla niitä itse ja selvittää, mikä on mukavin juuri omalle keholle.

Vasemmalla kyljellä makaaminen

Tätä asentoa äitiysasiantuntijat suosittelevat kaikkein eniten. On eräs aivan erityinen syy siihen, että lääkärit suosittelevat vasemmalla kyljellä nukkumista.

Tämä asento auttaa verta ja ravinteita virtaamaan helpommin kohtuun ja siten myös vauvaasi. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa syy, sillä on todistettu, että kyseinen asento helpottaa munuaisten kykyä poistaa jätteitä ja nesteitä.

 
Parhaat nukkuma-asennot odottavalle äidille

Kyljellä nukkuminen tyyny jalkojen välissä

Yksi tämän asennon hyveistä on se, että se tulee todella auttamaan sinua pitämään selkärankasi suorana. Näin voit välttää sitä, että kaikki painosi tulee yhdelle tai toiselle jalalle.

Voit myös käyttää erityisen pitkiä tyynyjä. Nämä mahdollistavat sen, että ensinnäkin saat jalan tuettua hyvin, mutta tuet myös vatsasi, ja siten turvaa on maksimaalisesti.

Jalkojen kohottaminen

Kun vatsa kasvaa yhä suuremmaksi, saatat alkaa kokea erästä melkoisen epämukavaa ilmiötä yrittäessäsi nukkua. Kramppaaminen alaruumiissa ja turvonneet jalat ovat hyvin yleinen pulma raskauden aikana.

Jos kärsit usein huonosta verenkierrosta ja jalkasi turpoavat helposti, kokeile niiden nostamista unta varten.

Tarvitset vain tyynyn tai kaksi jalkojen alle levon ajaksi. Näin pystyt edistämään sitä, että verenkierto toimii hyvin sekä lievittämään kramppausta ja epämukavuutta alaruumiissasi. Lisäksi tämä tekniikka tulee vähentämään suonikohjujen kehittymistä.

Kehon kevyt kallistaminen

Saatat kärsiä mahakatarrista, refluksista tai kivusta, joka liittyy huonoon ruoansulatukseen, kun olet raskaana. Älä huoli, sillä kaikki nämä ovat ihan normaaleja asioita.

 

Saadaksesi apua epämukavuuteen, yritä nukkua hiukan istuen tai kallistettuna. Käytä tyynyjä tai muita vastaavia tukena. Tämä tekniikka tulee vähentämään kipua, ja siten saat helpommin unta.

Vasemmalla kyljellä nukkuminen on yksi suositelluimmista asennoista raskauden aikana.

Mitä nukkuma-asentoja raskaana olevan naisen kannattaa välttää?

Vatsalla nukkuminen

Tämä voi tuntua täysin itsestäänselvältä suositukselta, mutta haluamme kuitenkin selittää, miksi vatsalla nukkumista ei suositella raskaana olevalle. Ensinnäkin nukkuminen kasvot alaspäin voi aiheuttaa painetta kohtuun, suolistoon ja verisuoniin. Tämä asento voi myös vaikuttaa ruoansulatukseen.

Parhaat nukkuma-asennot odottavalle äidille

Selällä nukkuminen

Voit yllättyä tästä suosituksesta, sillä selällä nukkuminen ei varmastikaan tunnu yhtään vaaralliselta odotuksen kannalta. Tämä asento voi kuitenkin aiheuttaa kipua ja jopa vakavia selkäongelmia.

Nukkuminen selällä myös heikentää hengityksen laatua sekä vaikuttaa haitallisesti ruoansulatuksen järjestelmään. Selällä makaaminen aiheuttaa myös peräpukamien syntyä sekä alhaista valtimoiden verenpainetta.

Viimeiseksi vielä sellainen fakta, että se voi aiheuttaa verenkierron vähentymistä sydämeesi ja myös lapsesi sydämeen.

 

Kokeile kaikkia näitä suosituksia, jotta löytäisit itsellesi toimivan asennon nukkumiseen. Puhu myös hyvän lääkärin kanssa koskien hyötyjä ja vaaroja, joita erilaiset asennot raskaana olevalle aiheuttavat.

Muista, että unta tulisi saada niin paljon kuin mahdollista odotuksen aikana – sekä oman itsesi että vauvasi terveyden vuoksi.