Liian suuri lelumäärä voi olla haitaksi lapselle
Valtavan lelumäärän sijaan lapset tarvitsevat vanhempiensa aikaa, seuraa ja opastusta. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapsi kasvaa ja alkaa viettää aikaa ikätovereidensa kanssa tai katsella televisiota ja altistua näin mainonnalle, hän saattaa alkaa kysellä trendikkäiden uusien lelujen perään tai vaatia, että hänelle ostetaan kaikki maailman lelut.
Tämän tapahtuessa vanhempien on tärkeää pitää tilanne kontrollissa ja hankkia lapselle vain hänen tarvitsemansa lelut. Liian suuri lelumäärä voi nimittäin olla haitallinen lapsen emotionaaliselle kehitykselle. Mitä sitten voi tapahtua lapselle, joka saa liikaa leluja? Ensinnäkään lapsi ei leiki kaikilla näillä leluilla, ja mitä enemmän hän saa uusia esineitä, sitä vähemmän ne tuottavat hänelle iloa. Pahimmassa tapauksessa lelujen valtava määrä hemmottelee lapsen pilalle ja kasvattaa hänestä materialistin.
Liian suuri lelumäärä ei täytä tyhjiötä
Yksikään vanhempi tuskin haluaa kasvattaa lapsestaan materialistia, joka antaa liian suurta arvoa tavaroille. Monet tavat voivat kuitenkin johtaa tämän tyyppiseen käytökseen. Yksi näistä on lasten jatkuva altistuminen mainoksille ja toinen se, että vanhemmat käyttävät liian vähän aikaa lastensa kanssa leikkimiseen ja keskustelemiseen.
Monessa tapauksessa vanhemmat päättävät hankkia lapselleen leluja ja muita esineitä korvatakseen poissa kotoa viettämänsä ajan. Vanhemmat tietävät, että heidän pitäisi investoida lastensa kanssa leikkimiseen ja yhteisestä ajasta nauttimiseen. Suurin osa lapsista viettää mieluummin aikaa vanhempiensa kuin valtavan lelukasan kanssa.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lelut olisivat turhia – päinvastoin, sillä lelut ja leikkiminen ovat tärkeitä lapsen kehityksen kannalta. On kuitenkin tärkeää valita lelut oikein ja arvioida tarvitseeko lapsi todella tiettyä esinettä. Yksikään lapsi tuskin tarvitsee sataa samanlaista pehmolelua.
Jos lelujen hankkimisesta tehdään toistuva tapa, lapsi ei enää nauti niiden saamisesta tai niillä leikkimisestä.
Lelujen määrän vähentäminen
Sen lisäksi, että lapselle hankittavien lelujen määrää rajoitetaan – mistä kannattaa informoida myös perhettä ja ystäviä – on tärkeää oppia valitsemaan oikein ne lelut, jotka päätetään ostaa. Paras lelu ei välttämättä ole liikkeen kallein tai trendikkäin vaihtoehto. Sen sijaan hyvä valinta on lelu, joka mukautuu lapsen tarpeisiin ja ikään, ja joka auttaa lasta kehittämään kykyjään ja potentiaaliaan.
Leikkiminen on lapselle äärimmäisen tärkeää. Lapset leikkivät paitsi hauskanpidon ja itsensä viihdyttämisen vuoksi, myös oppiakseen. Tämän vuoksi vanhempien tulee olla tarkkaavaisia lapsen lelujen ja pelien suhteen. Tapa, jolla lapsi leikkii tai pelaa pelejä sekä suhtautuu leikkiin, voi antaa vihjeitä siitä, mitä hän tuntee ja ajattelee.
Parhaassa tapauksessa lelut kehittävät lapsen mielikuvitusta, luovuutta ja taitoja. Tietyn tyyppiset lelut eivät koskaan mene pois muodista, sillä ne tukevat lasten terveitä tapoja. Monet leikit ja aktiviteetit eivät vaadi kalliita varusteita, mutta rohkaisevat lapsia käyttämään mielikuvitustaan ja viettämään aikaa vanhempiensa ja ystäviensä kanssa.
Enemmän perheen yhteistä laatuaikaa
Paras lahja, jonka vanhemmat voivat lapselleen antaa, on yhteisen laatuajan viettäminen. Heidän kannattaa opettaa lapselle asioiden arvo, mihin liittyy myös se, että lapsi oppii ansaitsemaan lelunsa ja nauttimaan myös ajasta, johon ei liity valtavaa esinemäärää.
Vanhempien on hyvä muistaa, että mikään määrä rakkautta ei hemmottele lasta piloille, toisin kuin jatkuva uusien lelujen saaminen voi tehdä. Joten ennen kuin lapsen huone täytetään leluilla, kannattaa miettiä, voisiko hänen elämänsä täyttää mieluummin unohtumattomilla hetkillä ja erilaisilla hauskoilla kokemuksilla.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Caron, A., & Ward, S. (1975). Gift decisions by kids and parents. Journal of Advertising Research, 15(4), 15-20. https://www.researchgate.net/profile/Andre_Caron/publication/275353453_Gift_decisions_by_kids_and_parents_Journal_of_Advertising_Research_154_15-20/links/587e51af08ae9275d4eb8f1b/Gift-decisions-by-kids-and-parents-Journal-of-Advertising-Research-154-15-20.pdf