Kuinka kasvattaa lapset ilman palkintoja ja rangaistuksia?
Lasten kasvatus ei ole koskaan ollut helppoa, mutta viime vuosina se näyttää muuttuneen entistäkin monimutkaisemmaksi. Todellisuudessa tämän päivän vanhemmat ovat yleensä tietoisempia ja sitoutuneempia tehtäväänsä. He haluavat saada tietoa ja toimia oikein, mutta he huomaavat usein, että asiantuntijat lyttäävät lähes kaikki perinteiset kasvatusmenetelmät. Tänään pohdimme kasvatuksessa nimenomaan sitä, miksi meidän pitäisi kasvattaa lapsemme ilman palkintoja ja rangaistuksia.
Aluksi tämä saattaa kuulostaa ristiriitaiselta. Loppujen lopuksi vain muutama vuosi sitten nämä kasvatustekniikat (rangaistus ja vahvistaminen) tuntuivat olevan normaali ratkaisu kasvatuksessa. Ja vaikka on totta, että ne voivat olla hyödyllisiä ja tehokkaita lasten käyttäytymisen korjaamisessa, niiden aiheuttamat seuraukset tekevät niistä sopimattomia. Siksi haluamme esittää vaihtoehtoja, jotka ovat kunnioittavampia ja jotka toimivat erittäin hyvin sekä lasten että vanhempien kohdalla.
Miksi lapset kannattaa kasvattaa ilman palkintoja ja rangaistuksia?
Ennen kuin kerromme mitä nämä vaihtoehdot ovat, on tärkeää ymmärtää, miksi sinun pitäisi poistaa palkkiot ja rangaistukset kasvatuksesta. Muista, että päätavoitteena on valmistaa lapsesi elämään ja tarjota hänelle ohjausta ja työkaluja itsenäisyyteen. Palkinnot ja rangaistukset eivät suosi tätä autonomiaa, vaan päinvastoin, ne synnyttävät kuuliaisuutta, alistumista ja hyväksynnän tarvetta.
Toisin sanoen tällaisten käytäntöjen avulla saamme lapset käyttäytymään tietyllä tavalla, mutta pakotettuna, ja ainoana tarkoituksena on saada jotain miellyttävää tai välttää jotain epämiellyttävää. Lyhyesti sanottuna he eivät opi, eivät järkeile eivätkä sisäistä motiiveja. Lisäksi vanhempien ja lasten välillä voi syntyä konflikteja ja kaunaa.
Avaimet lasten kasvattamiseen ilman palkintoja ja rangaistuksia
Ehkä luulet, että kasvattaminen ilman palkintoja tai rangaistuksia on mahdoton tehtävä. Miten sitten onnistut ohjaamaan tai korjaamaan lapsesi käyttäytymistä? Sinun on pidettävä mielessä, että lapset ovat kehittyviä ihmisiä, eikä ole niin tärkeää saada heitä tottelemaan vanhempia tietyllä hetkellä, vaan luoda vankka perusta heidän persoonallisuudelleen. Kun pidät tämän mielessä, sinun on helpompi ymmärtää ja soveltaa seuraavia periaatteita.
Arvokasvatus
Arvojen juurruttaminen on yksi parhaista tavoista ennustaa tai ohjata lasten käyttäytymistä. Empaattinen lapsi ei tarvitse uhkauksia kohdellakseen muita hyvin, eikä anteliasta lasta ei tarvitse pakottaa jakamaan. Kun nämä perusperiaatteet sisäistetään, ne ohjaavat käyttäytymistä jatkuvasti ja sisältäpäin ilman aikuisen väliintuloa tai pakottamista. Hoida siis lapsesi sielua ja anna sen ohjata häntä.
Selitä ja perustele
Kuinka monta kertaa olet turvautunut lauseisiin, kuten “koska minä sanoin niin”? Nämä ovat todella nopeita ja helppoja tapoja saada lapset tottelemaan, mutta ne ovat valtavan vääristyneitä. Niiden sijaan perusteleminen ja syiden selittäminen, miksi pyydämme tiettyjä asioita ja kiellämme ne toiset, vaatii enemmän aikaa ja vaivaa, mikä on kuitenkin paljon tehokkaampaa pitkällä aikavälillä.
Totu keskusteluun lapsesi kanssa, vastaamaan hänen kysymyksiinsä ja esittämään väitteitä. Tällä tavalla hän on paljon todennäköisemmin mukana tekemässä sitä, mitä hänen pyydetään tehdä, ja hän tuntee olonsa tyytyväisemmäksi tehdessään sen. Ja jos käytät tätä ylimääräistä aikaa, hän tuntee olevansa arvostettu ja huomioitu, ja hän on paljon avoimempi ja yhteistyökykyisempi.
Sisäinen motivaatio
Useimmat vanhemmat tietävät, että rangaistukset eivät ole paras tapa kasvattaa, mutta he eivät ymmärrä, miksi positiivinen vahvistaminen ei myöskään ole hyvä valinta. Mitä vikaa on tarjota lapselle lahja, jos hän saa hyvät arvosanat? Miksi on haitallista ostaa heille karkkia, jos he tekevät läksynsä? Juuri siksi, että sisäinen motivaatio kumoutuu.
Tämä käsite viittaa henkilökohtaiseen tyytyväisyyteen, joka saa meidät käyttäytymään tietyllä tavalla. Siksi lapsi saattaa tehdä projektin loppuun yksinkertaisesti siksi, että hän tuntee olevansa ylpeä itsestään ja työstään, hän voi tehdä yhteistyötä kotona, koska hän tuntee olevansa itsenäinen ja arvokas, tai hän saattaa päättää lukea joka päivä, koska hän pitää sitä miellyttävänä ja nautinnollisena. Nämä motiivit ovat paljon voimakkaampia kuin ulkopuolelta tulevat palkinnot, olivatpa ne aineellisia tai aineettomia.
Vastuu ja seuraukset
Lopuksi, yksi parhaista tavoista kasvattaa ilman palkintoja ja rangaistuksia on tehdä se luonnollisten seurausten perusteella. Eli vetoamalla siihen, mitä tapahtuu luonnollisesti, kun toimimme tietyllä tavalla. Jos esimerkiksi haluat lapsesi korjaavan lelunsa talteen, älä uhkaa viedä hänen näyttöaikaansa, jos hän ei teekään sitä. Pikemminkin selitä hänelle, että jos hän jättää lelut ympäri ämpäri, hänen on vaikea löytää niitä myöhemmin, hänellä on vaikeuksia kävellä huoneessaan ja on mahdollista, että joku astuu niiden päälle ja rikkoo ne.
Tässä tapauksessa seurauksia eivät aiheuta aikuiset (kuten rangaistuksen tapauksessa), vaan tapahtumien luonnollinen kulku. Lisäksi lapsi saa päättää, kun hänelle on kerrottu, mitä voi tapahtua. Hän voi päättää olla keräämättä lelujaan, emmekä toista pyyntöämme, vaadi tai uhkaa häntä. Seurausten tutkiminen ja kokeilu saa hänet tekemään parhaan päätöksen.
Koulutus ilman palkintoja ja rangaistuksia on hyödyllistä koko perheelle
Tämäntyyppisen kasvatuskäytännön valitseminen ei ole hyödyllistä vain lapsille, jotka kasvavat määrätietoisemmiksi, vastuullisemmiksi ja emotionaalisesti terveiksi. Se on myönteinen myös vanhemmille, koska he pääsevät eroon tarpeesta toimia poliisina tai kersanttina uhkaamalla, valvomalla ja lahjomalla lapsiaan.
Tämän vanhemmuuden prisman alla saavutetaan paljon rennompi ja positiivisempi perheympäristö. Luodaan kaikkien perheenjäsenten yhteinen rakkauden ja kunnioituksen ilmapiiri. Älä siis epäröi yrittää toteuttaa se käytännössä. Jos jatkat sinnikkäästi, saat upeita tuloksia.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Wernicke, C. G. (2009). Castigo y pedagogía. Cadernos Pestalozzi, 2(3). Disponible en https://www.holismo.org.ar/images/articulos/47%20CastigoPed.pdf
- Ryan, R., & Deci, E. L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. Disponible en https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SpanishAmPsych.pdf