Kuinka selviytyä loman päättymisestä: 6 suositusta
 

Kuinka selviytyä loman päättymisestä: 6 suositusta

Kesäloman loppuessa on tärkeää ajatella lasten tunteita, joihin sekoittuu iloa ja tuskaa.
Kuinka selviytyä loman päättymisestä: 6 suositusta
Maria Fátima Seppi Vinuales

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Maria Fátima Seppi Vinuales.

Viimeisin päivitys: 30 syyskuuta, 2022

Loman loppuminen voi jo ajatuksenakin saada palan kurkkuun. Enää meillä ei ole täyttä vapautta tehdä päivisin mitä huvittaa, vaan joudumme miettimään luonnontieteiden kotitehtäviä, kertotauluja tai sanojen oikeinkirjoitusta.

Näin katsottuna olisi lähes mahdotonta ajatella, että koulullakin on puolensa. Mutta kyllä sillä on! Uuden kouluvuoden aloittaminen innokkaana on kuitenkin paljon kiinni siitä, miten loman loppumiseen suhtaudumme ja miten siirtymän toteutamme. Katsotaanpa tähän liittyen joitakin vinkkejä ja suosituksia.

Saatat olla kiinnostunut myös tästä: Koulutuksen merkitys Zygmunt Baumanin mukaan

Kuinka selviytyä loman päättymisestä: 6 vinkkiä

Loman loppuminen aiheuttaa harvoin vain yhden päällimmäisen tunteen. Lapset saattavat olla iloisia tavatessaan taas luokkatoverinsa, varsinkin jos he eivät ole voineet viettää kovin paljoa aikaa yhdessä kesällä. Toisaalta olo voi olla myös masentunut, kun heidän on jälleen palattava aikatauluihin, kotitehtäviin ja arjen velvoitteisiin.

Koko perhe on mukana kouludynamiikkaan palaamisessa, sillä lasten kouluunpaluun lisäksi myös aikuisten on oltava valmiita tukemaan, osallistumaan ja auttamaan läksyjen teossa. Tästä syystä on tärkeää ottaa huomioon tietyt vinkit lasten loman päättyessä.

1. Aikainen ylösnousu

Isä valmistaa aamiaista lapsilleen.
Useita päiviä ennen kouluun paluuta on hyvä jatkaa vähitellen normaaleja aikatauluja. Aamulla kannattaa alkaa herätä hieman aiemmin, jotta se ei ole niin vaikeaa ensimmäisenä koulupäivänä.

Tämä edellyttää tiettyjä toimia loman viimeisinä päivinä, kuten normaaleja nukkumaanmenoaikoja, sekä ensimmäisinä koulupäivinä, jolloin lasten on herättävä tavallista aikaisemmin. Muutoin lasten on luultavasti vaikeampaa nousta ylös sängystä ja valmistautua ensimmäiseen koulupäivään. Riitojen välttämiseksi varhain aamulla koko perhe saattaa tarvita hieman enemmän siirtymäaikaa, jotta asiat saadaan sujumaan.

2. Laita reppu ja vaatteet ennalta valmiiksi

Koulunkäyntiin virittäytyäkseen lasten on hyvä osallistua reppujen pakkaamiseen ja koulutarvikkeiden hankintaan. Tämä on lapsista yleensä innostavaa puuhaa, koska he saavat valita itselleen mieluisia tarvikkeita. Sinun kannattaakin luoda myönteinen ilmapiiri ja herättää kiinnostusta lapsissa.

3. Hyväksy ensimmäisten päivien asteittaisuus

Älä odota, että lapsesi ovat täysin virittäytyneet velvollisuuksiinsa jo ensimmäisen kouluviikon aikana. Joudut itse asiassa vuorottelemaan uuden rutiinin ja erilaisten vapaa-ajan aktiviteettien välillä. Hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi jäätelölle lähteminen keskellä viikkoa, puistoon meneminen tai jokin muu lapsia kiinnostava toiminta. Näin muutos ei tunnu niin kovin äkilliseltä. Toinen vaihtoehto on valmistaa lasten lempiruokaa tai -herkkua evääksi kouluun.

4. Kuinka selviytyä loman päättymisestä: ole joustava ja yritä pysyä rauhallisena

Ensimmäiset koulupäivät voivat olla haasteellisia. Suuttuminen tai lasten painostaminen voi kuitenkin aiheuttaa vain pahaa mieltä. Aikuisina meidän on myös tiedostettava uuden rutiinin mukanaan tuomat tunteet löytääksemme tavan hallita niitä. Parasta onkin olla joustava ja yrittää pysyä rauhallisena.

5. Kannusta lapsia uusilla tavoitteilla ja tarkoituksilla

Motivaatio on tärkeää, sillä se toimii kompassina ja kertoo suunnan. Osana uutta alkua lasten loman päätyttyä voimme tehdä perheen kesken harjoituksen, jossa pohdimme, mitä ammensimme edelliseltä vuodelta ja mitä haluamme saavuttaa tällä uudella kierroksella. Näin saamme myös tietää, mikä oli lapsista innostavaa ja mistä he eivät niin pitäneet, jotta voimme tarjota lisää työkaluja heidän tuekseen tässä vaiheessa. Lisäksi lasten kanssa on hyvä keskustella koulunkäynnin hyödyistä, edessä olevasta oppimisesta ja muusta aiheeseen liittyvästä.

Äiti kävelee lapsen kanssa kouluun.
Keskustelemalla lasten kanssa kouluun palaamisesta voimme osallistua siihen heidän kanssaan ja saamme tietää, millaisia tunteita uusi kouluvuosi heissä herättää.

6. Osallistu kouluun paluuseen

Lasten kanssa kannattaa keskustella kouluun palaamisen kokemuksista, sen aiheuttamista tunteista ja mahdollisista uusista luokkatovereista muiden aiheiden ohella. Eli päivän päätteeksi on tärkeää kertoa päivän kuulumiset. Näin voimme myös arvioida tilannetta ja muutoksen sujumista. Esimerkiksi varhaisessa iässä tai pandemian jälkeisenä aikana saattaa ilmaantua eroahdistusta. Lasten kanssa puhuminen antaa meille mahdollisuuden tarjota heille heidän tarvitsemaansa tukea.

Saatat olla kiinnostunut tästäkin: Loman jälkeinen alakulo lapsella

Opi sopeutumaan ja nauttimaan joka hetkestä

Kouluun palaaminen on paljon muutakin kuin sopeutumista arjen aikatauluihin ja tiettyyn päiväjärjestykseen. Se on tilaisuus saada jälleen yhteys luokkatovereihin, oppia uusia asioita sekä hankkia uusia ja parempia työkaluja. Joskus unohdamme arjen hyörinässä nämä olennaiset ja koulunkäynnin merkityksellisyyttä lisäävät seikat.

Siksi sekä lasten että aikuisten on hyvä miettiä tätä hetki saadakseen taas kiinni koulunkäynnin tarkoituksesta. Tällä tavoin voimme nähdä arjen eri silmin ja myös miettiä uudelleen niitä asioita, joita haluaisimme muuttaa tai parantaa. Meidän tulisi kyetä löytämään nautintoa ja mielihyvää kaikesta toiminnastamme, vaikka se olisikin rutiininomaista tai sillä olisi tietyt säännöt.

Ideana on oppia sopeutumaan ja olemaan joustava. Tällä tavoin osaamme arvostaa elämän jokaista hetkeä kaikkine hyvine ja huonoine puolineen.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
ABN-menetelmä matematiikan oppimiseen
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
ABN-menetelmä matematiikan oppimiseen

Osalle oppilaista matematiikka on kouluaineista vaikein. Yksi tapa opetella matematiikkaa on Jaime Martínez Monteron kehittämä ABN-menetelmä.



  • ESPADA, JOSÉ PEDRO , & GARCÍA-FERNÁNDEZ, JOSÉ MANUEL , & ORGILÉS, MIREIA , & MÉNDEZ, XAVIER (2009). RELACIÓN ENTRE MIEDOS ESCOLARES Y SÍNTOMAS DE ANSIEDAD POR SEPARACIÓN INFANTIL. Revista Mexicana de Psicología, 26(1),17-25.[fecha de Consulta 13 de Septiembre de 2022]. ISSN: 0185-6073. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243016317002
  • Suárez, P., Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespaocios, 12(20): 173- 198, Disponible en https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776