Kuinka kehua lapsia tasapuolisesti?
Välillä voi tuntua hankalalta kehua lapsia tasapuolisesti. Vaikka se ei sinänsä ole vaikeaa, se vaatii tarkkaavaisuutta, vaivannäköä ja tahdikkuutta. Kehuminen on tehokas keino rakentaa lapsen itsetuntoa, minkä lisäksi se rohkaisee ja vahvistaa toivotunlaista käytöstä. Kehuja ei kuitenkaan tulisi jakaa ilman syytä.
Liiallinen kehuminen voi kääntyä itseään vastaan ja olla haitaksi lapsen egolle. Liiallinen ylistäminen voi aiheuttaa ylemmyydentunnetta, lisätä kateutta muita kohtaan ja tuoda esiin muita negatiivisia piirteitä. Auttaakseen lapsen itsetunnon kehittymistä positiivisella tavalla, vanhempien täytyy keksiä hyviä ja tehokkaita tapoja kehua tätä. Kun vanhemmat toimivat oikein, ei yhden lapsen kehuminen aiheuta sisarusten välillä mielipahaa tai mustasukkaisuutta.
Jokainen lapsi on luonteeltaan erilainen, ja jokainen useamman lapsen vanhempi tietää tämän hyvin. Siitä huolimatta, että lapset kasvavat samassa kodissa ja heidät kasvatetaan samojen arvojen pohjalta, heille kehittyy yksilöllisiä taitoja ja kykyjä ja myös oma persoonallisuutensa.
Vanhempien on tärkeä säilyttää tasapaino sisarusten välillä kehuessaan lapsiaan. Yksikään vanhempi ei varmasti tahallaan halua loukata lastaan kehumalla hänen sisarustaan, mutta valitettavasti näin toisinaan kuitenkin tapahtuu. Joskus lapsi voi loukkaantua siitä, että hänen vanhempansa ylistävät hänen sisarustaan hänen läsnäollessaan.
Kuinka kehua lapsia tasapuolisesti?
1. Kehu lapsia, kun he yrittävät
Yksi parhaista tavoista kehua yhtä lapsista ilman, että muut kokevat olevansa sisarustaan huonompia, on kehua jokaista lasta hänen yrittäessään tehdä jotain sen sijaan, että häntä kehuttaisiin pelkistä saavutuksista. Se, että lasta kehutaan hänen näkemästään vaivasta, eikä pelkästään työn tuloksesta, opettaa hänelle sitkeyden arvon ja itsekuria. Tutkimukset ovat osoittaneet, että lapset, joita kehutaan yrittämisestä, oppivat pitämään menestystä kovan työnsä tuloksena.
2. Kehu maltillisesti
Mikäli haluat kehua vain yhtä lasta, voit pyytää hänet hetkeksi sivummalle tehdäksesi tämän. Näin varmistat, ettei sisarusten välille pääse syntymään riitoja tai kateutta. Mikäli huomaat, että lapsi, jota juuri kehuit, ylpeilee asialla tarkoituksenaan aiheuttaa sisaruksissaan kateutta, korjaa käytös mahdollisimman nopeasti.
3. Ole vilpitön ja hienotunteinen
Älä liioittele innostustasi tai äänensävyäsi kehuessasi yhtä lapsista. Pyri mieluummin säilyttämään malttisi ja pitämään itsesi rentona ja rauhallisena. Lapselle valheen kertomisesta jää yleensä kiinni, ja lapsi aistii, jos liioittelet jotain asiaa tai kehut häntä sellaisesta asiasta, joka ei ole aidosti kehujen arvoinen.
Yhteen lapseen kohdistuvat liioitellut ylistykset voivat johtaa siihen, että muut lapset, jotka eivät suoriudu tehtävästä yhtä taitavasti, kokevat olevansa sisarustaan huonompia. Toisaalta vanhemman voi olla vaikea kehua aidostikaan yhtä lapsista, jos hänen sisaruksellaan on vaikeuksia suoriutua samasta tehtävästä.
Keskity sen sijaan kehumaan lapsen yritystä, vaivannäköä ja sitkeyttä sekä hänen osoittamaansa päättäväisyyttä suorittaa sellainenkin tehtävä, joka tuottaa hänelle vaikeuksia. Varmista, että lapsi ymmärtää, että päämäärän tavoittelu on yhtä tärkeää kuin sen saavuttaminen.
Tutkimukset ovat todistaneet, että lapset, joita kehutaan yrittämisestä, oppivat pitämään menestystä kovan työnsä tuloksena.
4. Rohkaise lapsia yhteistyöhön
Toinen tehokas keino kehua lapsia tasapuolisesti, on motivoida heitä tekemään työtä yhdessä. Näin jokainen heistä voi hyödyntää omia erityistaitojaan suorittaessaan tehtävää tiiminä. Kun lapset ovat suorittaneet tehtävänsä yhdessä, voit kehua heidän yhteisiä saavutuksiaan niin paljon kuin haluat.
Kehu heitä erityisesti silloin, kun huomaat heidän nauttivan tekemisestä ja suorittavan tehtävää työskentelemällä yhdessä. Muista myös kehua heitä siitä, miten he kohtelevat toisiaan. Voit kehua heitä pienimmistäkin ystävällisyyden osoituksista toisiaan kohtaan.
5. Huomioi jokaisen lapsen kyvyt
Keskittyminen jokaisen lapsen yksilöllisiin kykyihin ja taitoihin on erinomainen keino rakentaa positiivinen ilmapiiri. Tällä tavalla lapset tuntevat olonsa varmaksi, ja sinäkin voit kehua yhtä lasta ilman, että muut kokevat huonommuutta tai ulkopuolisuuden tunnetta.
Jokaisen vanhemman on hyvä oppia kehumaan lastaan ja vieläpä tekemään tämä tasapuolisesti, jos perheessä on useampi kuin yksi lapsi. Tämä on erityisen tärkeää, jotta jokainen lapsi kokee tulevansa kohdelluksi tasapuolisesti. Yksi tärkeimmistä asioista on kehua lasta aina vilpittömästi ja keskittyä siihen, että hän yrittää parhaansa. Tämän lisäksi lapsia tai heidän suorituksiaan ei tulisi koskaan vertailla keskenään.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Martin, M. Á. L. (2014). Cómo intervenir en los problemas de conducta infantiles. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (356), 37-44. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/3071
- Bermúdez Rivera, K., Aviña Montoya, V., Chiquet Bastro, R., Olivas González, S., & Sánchez Ariza, F. (2020). ESTABLECIMIENTO DEL ELOGIO COMO REFORZADOR CONDICIONADO EN NIÑOS CON AUTISMO. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 23(4). https://www.iztacala.unam.mx/carreras/psicologia/psiclin/vol23num4/Vol23No4Art15.pdf
- LOS ESFUERZOS, D. U. C. D., DE LAS DIMENSIONES, A. T., SOCIAL, F. D. C., NEGRA, D. D. L. C., DEL ANÁLISIS, R. S. E. F., XXI, C. E. E. S., … & DEL INVENTARIO, D. C. D. LA EMERGENCIA DEL ELOGIO COMO REFORZAMIENTO CONDICIONADO EN FUNCIÓN DE LA OBSERVACIÓN EN NIÑOS DE EDAD PREESCOLAR Y DE EDAD ESCOLAR. http://rincondepaco.com.mx/rincon/Inicio/Curri/Articulos/2008A_1.pdf