Kuinka stimuloida pureskelua vauvoilla?
Ensimmäisen elinvuoden aikana lasten syömistavoissa tapahtuu erilaisia muutoksia. Suositeltavinta onkin lisätä ruokavalioon uusia elintarvikkeita vauvojen pureskelun stimuloimiseksi.
Joillekin lapsille tämän taidon oppiminen voi olla erittäin haastavaa, jos sitä ei harjoitella alusta pitäen. Siksi oikean tekniikan nopea oppiminen ja pureskeluun osallistuvien rakenteiden vahvistaminen on välttämätöntä vauvan sujuvan kehityksen kannalta.
Tässä artikkelissa kerromme, miksi vauvaa on tärkeää kannustaa pureskelemaan, ja jaamme vinkkejä pienokaisen motivoimiseksi.
Pureskelun tärkeys
Pureskelu on osa ruoansulatusprosessia, ja se tapahtuu ruoan valitsemisen ja suuhun laittamisen jälkeen. Kun ruoka on murskattu hampailla, muodostuu ruokabolus, joka niellään myöhempää ruoansulatusta ja eritystä varten.
Hampaat, leuat, laukanivel, kieli, huulet, posket ja kitalaki osallistuvat ruoan käsittelyyn suussa. Purentalihakset ovat vastuussa näiden rakenteiden liikkeestä ja mahdollistavat leuan avautumisen ja sulkeutumisen.
Kiinteiden ruokien aloitus on yksi lasten oppimisen virstanpylväistä, ja aikuisilla on siinä keskeinen rooli.
Sopiva aika aloittaa kiinteiden ruokien syöminen on puolivuotiaana, jolloin vauvat voivat harjoitella myös pureskelua. Kiinteiden ruokien ja erilaisten koostumusten asteittainen lisääminen ruokavalioon auttaa vahvistamaan kaikkia tästä toiminnosta vastaavia rakenteita.
Aikuisten on tärkeää osallistua vauvojen ruokailuhetkeen, jotta vauvat voivat tarkkailla ja matkia näitä sekä tuntevat halua syödä samaa kuin aikuiset. Lisäksi heitä tulee pitää koko ajan silmällä tapaturmien välttämiseksi.
On syytä selventää, että vaikka hampaiden puhkeaminen kestäisi pitkään, vauvat pystyvät edelleen jauhamaan ruokaa ikeniensä avulla. Siksi hampaiden puuttuminen ei ole syy olla tarjoamatta vauvalle kiinteää ruokaa. Hampaattomat vauvat voivat oppia pureskelemaan yhtä lailla.
Miksi vauvojen pureskelua kannattaa stimuloida?
Pureskelun oppiminen varhaisessa vaiheessa ei ainoastaan vähennä tukehtumisriskiä, vaan se hyödyttää myös muilla tavoilla:
- Stimuloi kasvoluiden ja -lihasten oikeanlaista kehitystä.
- Edistää ruoansulatusta: Pureskelu lisää syljeneritystä, helpottaa ravintoaineiden imeytymistä, lisää kylläisyyden tunnetta ja vähentää refluksia ja gastriittia.
- Suuontelon suojaaminen: Ruokien erilaiset koostumukset edistävät hampaiden puhdistumista. Pehmeämmät ruoat, kuten soseet tai maito, tarttuvat paljon herkemmin hampaisiin ja edistävät reikien muodostumista.
- Vähentää vauvojen ahdistusta, stressiä ja ienkipua, erityisesti hampaiden puhkeamisen aikana.
Kuinka stimuloida pureskelua vauvoilla?
Pureskelua ei opita yhdessä yössä, sillä se vaatii kypsyttelyä. Siksi erilaisia koostumuksia ja makuja on lisättävä ruokavalioon vähitellen ja erittäin kärsivällisesti. Näin lapsi oppii soveltamaan tätä taitoa käytäntöön.
Jotkut asiantuntijat suosittelevat noudattamaan ohjattua kehitystä ruoan tarjoamisessa sen ominaisuuksien mukaan: ensin pehmeät ruoat, sitten puolikiinteät, kiinteät ja lopuksi kovat ruoat. Näin etenemällä lapsi voi stimuloida suun eri aistireseptoreja, vahvistaa lihaksia ja harjoitella pureskelun edellyttämiä liikkeitä.
Kun jokin ruoka-aine aiheuttaa ongelmia tai lapsi torjuu sen, älä yritä syöttää sitä väkisin. Yritä mieluummin uudestaan muutaman viikon kuluttua, kun vauvalla on erilaiset valmiudet tai hän on omaksunut muita taitoja sen hallitsemiseksi.
Jos vanhemmat huomaavat ongelmia lapsensa ruokailussa tai eivät pysty riittävästi stimuloimaan tämän pureskelua, on parasta käydä lastenlääkärillä. Tietyt toiminnalliset, rakenteelliset tai kulttuuriset muutokset voivat häiritä sen oppimista. Joskus neuvoa on pyydettävä puheterapeutilta.
Näin voit stimuloida pureskelua vauvoilla
Mainitsimme jo, kuinka tärkeää on tarjota erilaisia koostumuksia ja makuja jo varhaisesta elämänvaiheesta lähtien. On kuitenkin olemassa myös eräitä muita toimintatapoja, jotka auttavat stimuloimaan pureskelua vauvoilla:
- Anna vauvalle samaa ruokaa, jota aikuisetkin syövät: Ellei se ole lapselle vaarallista tai erittäin kovaa, saman ruoan syöminen kannustaa lasta pureskelemaan kuten aikuiset, joita hän tarkkailee.
- Syö yhdessä vauvan kanssa: Saman pöydän ääressä istuminen ja yhtäaikainen syöminen vauvan kanssa saa hänet matkimaan kyseistä toimintaa. Myös liioitellut pureskeluliikkeet ovat hyödyksi.
- Vältä häiriötekijöitä: Ruokailuympäristön tulee olla rauhallinen ja häiriötön. Se on ihanteellinen yhteinen hetki perheelle.
- Anna vauvan syödä itse: Kun vauva pystyy valitsemaan ruoan ja syömään sen itse, hänen itsenäisyytensä ja motivaationsa harjoitella uusia taitojaan kasvaa. Käsin syöminen mahdollistaa ruoan tutkimisen, mikä parantaa myös vauvan motorisia taitoja ja koordinaatiota.
- Vältä vaarallisia ruokia: Liian kovia, pyöreitä tai pieniä ruokia ei tule tarjota, sillä ne lisäävät tapaturmariskiä.
- Ole kärsivällinen: Oppiminen vie aikaa, ja se saavutetaan sinnikkyydellä ja tuella. Älä pakota, haasta, vertaile tai vaadi.
- Kunnioita lasta: Jotta tämä taito opittaisiin ilman turhia jännitteitä, on tärkeää kunnioittaa lapsen omaa tahtia ja valintoja.
Oppimisen tukena
Uteliaisuus on tärkein oppimiseen motivoiva voima ja se voi olla suurin kannustin vauvan pureskelun kehitykselle. Vauvan on siksi tärkeää antaa tutkia ja kokeilla vapaasti.
Tähän prosessiin osallistuminen tiiviisti, kunnioittavasti ja rakastavasti on paras apu, jota voit pienokaisellesi tarjota.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Pinto, J. M., Chávez, D. B., & Navarrete, C. (2018). Salud bucal en el primer año de vida. Revisión de la literatura y protocolo de atención odontológica al bebé.
- Zaragoza Molinés, L., & Tosat Mancho, C. Baby Led Weaning: Un enfoque de alimentación complementaria dirigida por el bebé. Revisión bibliográfica.
- DE, C. E. A. TEXTURAS EVOLUTIVAS EN LA INTRODUCCIÓN DE NUEVOS ALIMENTOS.
- Fuentes Pomares, R. (2020). Beneficios y riesgos que presenta la práctica del BLW como método de alimentación complementaria.
- Zúñiga, M. F. S., Holguín, C., Mamián, A. M., & Delgado-Noguera, M. (2017). Conocimientos maternos sobre alimentación complementaria en Latinoamérica: revisión narrativa. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud Universidad del Cauca, 19(2), 20-28.
- Enjuanes, B. P. Programa de Educación para la Salud: método “Baby-Led Weaning”.
- Jiménez Acosta, S. M., Martín González, I., Rodríguez Suárez, A., Silvera Téllez, D., Núñez Torres, E., & Alfonso Fagué, K. (2018). Prácticas de alimentación en niños de 6 a 23 meses de edad. Revista cubana de pediatría, 90(1), 79-93.
- Forero, Y., Acevedo, M. J., Hernández, J. A., & Morales, G. E. (2018). La alimentación complementaria: Una práctica entre dos saberes. Revista chilena de pediatría, 89(5), 612-620.
- Brown, A., Jones, S. W., & Rowan, H. (2017). Baby-led weaning: the evidence to date. Current nutrition reports, 6(2), 148-156.
- Rowan, H., Lee, M., & Brown, A. (2019). Differences in dietary composition between infants introduced to complementary foods using Baby‐led weaning and traditional spoon feeding. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 32(1), 11-20.