Pidä itsestäsi huolta ollaksesi parempi äiti

26.7.2019

Hyvä tapa olla parempi äiti, on ottaa aikaa myös itselleen ja omille tarpeilleen. Jos äiti ei pidä itsestään huolta, hänen on vaikea huolehtia muistakaan.

Halutessaan saavuttaa tavoitteitaan, ihminen ponnistelee niiden eteen. Kun tämä tavoite on tulla paremmaksi äidiksi, vaadimme itseltämme vielä tavallistakin enemmän. Tosiasia on, että tiedät jo, kuinka olla hyvä äiti. Intuitiosi ja vaistosi ovat puolellasi. Vaikka kyseessä ei olekaan helppo tehtävä, se tuo kuitenkin loputonta täyttymystä.

Pidä itsestäsi huolta ollaksesi parempi äiti

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö äidin työ olisi rankkaa. Se vaatii jatkuvaa työtä ja omistautumista, ja juuri tästä syystä monet naiset lakkaavat pitämästä huolta itsestään lapsen synnyttyä – usein jopa huomaamattaan.

Itsesi laiminlyöminen voi vaikuttaa epäsuorasti kykyysi huolehtia lapsistasi. Se riistää äitiydestä myös kaiken nautinnon. Älä lykkää itsestäsi huolehtimista siihen asti, kunnes lapsesi on syntynyt. Voit aloittaa jo raskaana ollessasi. Yritä pysyä rauhallisena ja rentona, syö hyvin ja varmista riittävä levon saanti joka päivä.

Tämä ei hyödytä ainoastaan sinua, vaan itsestäsi huolehtiminen tukee myös kohdussasi kasvavan vauvan kehitystä ja on hyödyllistä vauvan syntymänkin jälkeen.

Pidä itsestäsi huolta ollaksesi parempi äiti

Rakkaus alkaa kohdusta

Moni äiti unohtaa itsensä synnytyksen jälkeen kohdistaakseen kaiken huomionsa uuteen pieneen ihmiseen. Tämä on toki ymmärrettävää, sillä vastasyntyneen hoitamisen lomassa ei juuri jää ylimääräistä aikaa.

Mutta itsestäsi huolehtiminen auttaa sinua myös pitämään parempaa huolta vauvastasi. Keskity myös omaan terveyteesi ollaksesi parempi äiti. Jos huomaat, että sinulla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi aikaa harrastaa liikuntaa tai pitää muuten itsestäsi huolta, sinun saattaa olla hyvä miettiä rutiinejasi ja tapojasi.

Älä unohda, että sinäkin olet tärkeä

Äiti, joka syö terveellisesti, harrastaa tarpeeksi liikuntaa, pitää yhteyttä ystäviinsä ja pyytää apua silloin, kun hänellä on vaikeuksia kohdata jokin tilanne yksin, on varustautunut hyvin olemaan parempi äiti.

Jos olet huomannut tarvitsevasi lisää fyysisiä aktiviteetteja, enemmän unta ja ulkona käymistä ystäviesi tai kumppanisi kanssa, mutta sinulla ei ole näihin aikaa, yritä löytää tasapaino velvollisuuksiesi ja henkilökohtaisten tarpeidesi välillä.

Älä koe syyllisyyttä siitä, että laitat itsesi välillä etusijalle. Siinä, että varaat välillä muutaman minuutin tai tunnin itsellesi, ei ole mitään väärää.

Liikunta voi auttaa sinua olemaan parempi äiti

Monet äidit ajattelevat, että heillä ei ole aikaa harrastaa liikuntaa, tai että ajan varaaminen liikunnalle tekisi heistä huonoja äitejä. Valitettavasti jotkut naiset uskovat tämän niin vahvasti, että he jättävät oman terveytensä taka-alalle.

Sinun tulisi kuitenkin oppia, että kun varaat aikaa kuntosalilla, tanssitunnilla tai juoksulenkillä käymiseen, keräät silloin itsellesi sitä voimaa, jota tarvitset pystyäksesi huolehtimaan perheestäsi. Jo puolen tunnin päivittäinen liikuntahetki voi olla korvaamaton tuki äitiyden rankalle työlle.

Lapset oppivat esimerkin kautta

Älä unohda, että lapsesi näkevät sinut. He omaksuvat kaiken tekemäsi ja sanomasi, eivätkä unohda näkemäänsä helpolla. Sitä mukaa, kun he kasvavat, he oppivat asioita matkimalla sinua.

Pidä itsestäsi huolta ollaksesi parempi äiti

Lapsille on paljon vaikeampi selittää, kuinka tärkeää liikunta ja terveellinen ruokavalio on, jos sinä, heidän äitinsä, et noudata omia neuvojasi. Muista, että jos sanot yhtä asiaa ja teet toista, lapsesi voi hämmentyä.

Yritä järjestää arkirutiineihisi pari minuuttia aikaa itsesi ja hygieniasi hoitoon. Siten näytät lapsillesi, kuinka tärkeää ajanhallinta ja ajan omistaminen itselle on.

Ollaksesi parempi äiti, älä pyyhi itseäsi rakkaiden ihmisten listaltasi. Tämä on ihanteellinen hetki ympäröidä itsesi todellisilla ystävillä, jotka tarjoavat sinulle auttavan kätensä silloin, kun tarvitset vähän apua – tai vaikkapa vain hiukan aikaa itsellesi.