Terveellinen ruokavalio on tärkeä pienestä pitäen

23.2.2019

Vanhempina meillä on vastuu siitä, että lapsemme oppivat oikeanlaisen ravitsemuksen merkityksen jo ollessaan pieniä. Lapsille on hyvä opettaa, mistä terveellinen ruokavalio koostuu.

Terveellinen ruokavalio on tärkeä pienestä pitäen

Kehitteillä on jatkuvasti uusia ohjelmia, jotka tarjoavat vanhemmille uutta tietämystä lasten kasvatukseen liittyvistä asioista, ravitsemusta unohtamatta. Ruokavaliosta on tullut keskeinen aihe niin ydinperheissä kuin oppilaitoksissakin. Terveellisestä ravitsemuksesta keskusteleminen on tänä päivänä osa monen koulun opetussuunnitelmaa. Tämä johtuu siitä, että moni oppilaitos pitää tasapainoista ruokavaliota välttämättömänä seikkana lasten kehityksessä.

Terveellinen ruokavalio pienestä pitäen merkitsee laadukkaiden ruokien syömistä. Tämä tarkoittaa, että sokereita ja tyydyttyneitä rasvoja vältetään aina, kun on mahdollista. Tämän seurauksena lapset oppivat todennäköisemmin valitsemaan ravinnepitoisia ruokia ja kieltäytymään roskaruoasta.

Emme väitä, että terveellisen ruokavalion noudattaminen olisi aina helppoa, ja aihe herättää luonnollisesti vanhemmissa paljon kysymyksiä.

Monet vanhemmat pohtivat, miksi jotkut pienet lapset syövät muita enemmän. Vastaus tähän on se, että lapset ovat tottuneet maidon makeaan ja suhteellisen muuttumattomaan makuun ensimmäisinä elinkuukausinaan. Kun lapsen ruokavaliota aletaan laajentaa, tämä törmää uusiin ja vieraisiin makuihin, jotka poikkeavat suuresti siitä, mihin hän on tottunut.

Terveellinen ruokavalio on tärkeä pienestä pitäen

Kuinka näyttää lapselle hyvää esimerkkiä

Kun opetamme lapsillemme asioita ravitsemuksesta, meidän on noudatettava omia sanojamme, kuten missä tahansa muussakin opetettavassa asiassa. Emme voi odottaa lastemme tekevän asioita, joita emme ole valmis tekemään itse.

Muista, että ensimmäinen askel lasten terveelliseen ruokavalioon otetaan jo vauvaiässä. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän on näytettävä hyvää esimerkkiä omalla ruokavaliollamme.

Kun näytämme lapsillemme esimerkkiä omilla terveellisillä valinnoillamme, annamme heille hyvän pohjan elämään.

Terveellinen ruokavalio rakentuu siitä, että kotona tarjotaan paljon erilaisia ruokia. Tämä auttaa kasvavaa lastasi tottumaan monenlaisiin makuihin.

Asiantuntijat suosittelevat istumaan yhdessä ruokapöydän ääreen lapsen kanssa ja juttelemaan hänelle erilaisista kotonanne syötävistä ruoista.

Vinkkejä terveelliseen ruokailuun varhaisesta iästä lähtien

Älä suutu tai menetä toivoasi, jos lapsesi kieltäytyy syömästä kaikkia tarjoamiasi ruokia. Hän tulee varmasti tottumaan uusiin makuihin pikku hiljaa, kunhan vain pysyt kärsivällisenä.

Joidenkin vanhempien tekniikkana on antaa lastensa maistaa vähän kaikkea, mitä muukin perhe syö. Tämä nopeuttaa oppimisprosessia omalla tavallaan.

Jos olet esimerkiksi viipaloimassa ruokia kuten porkkanoita tai kinkkua, voit tarjota lapsellesi vapaaehtoisia pieniä makupaloja ilman, että pakotat niitä hänelle.

Toinen kikka on hyödyntää ruokien monia värejä. Voit valmistaa vaikkapa valkoisia kastikkeita perunoista, kukkakaalista tai sipulista, ja soseista voit tehdä oransseja porkkanoilla tai kurpitsalla.

Vielä yksi taktiikka on antaa lapsen kosketella ja tunnustella ruokaa itse. Näin hän voi totutella ja tutustua eri ruokiin rauhassa.

Voit myös järjestellä ruoan lautaselle houkuttelevamman näköisesti.

Muista, että makeisia tulisi antaa lapselle vain silloin tällöin. Syy tähän on yksinkertainen.

Jos et hillitse lapsesi makeansyöntiä, niin ajan myötä jälkiruoasta tulee lapselle tärkeämpi asia kuin itse ruoasta. Ja tämän tuloksena hän tulee inhoamaan kaikkea, mitä hän joutuu syömään ennen jälkiruokaa.

Terveellinen ruokavalio on tärkeä pienestä pitäen

Muita vinkkejä lapsen terveelliseen ravitsemukseen

Jos opetat lastasi syömään oikein pienestä pitäen niin, että tarjoat hänelle terveellistä ja tasapainoista ruokaa, annat hänelle lähtökohdat elinikäiseen terveyteen.

Eräs tärkeä ohje on antaa lapsesi lopettaa syöminen silloin, kun hän on täynnä.

Pienet lapset syövät aina siihen asti, kunnes he ovat kylläisiä. Lasten tulisi saada määrittää omat kylläisyyden rajansa itse.

On totta, että ruokamieltymysten muodostuminen alkaa jo imetysaikana. Jos lapsesi kieltäytyy tietyn makuisista ruoista, se ei tarkoita, etteikö hän tulisi pitämään niistä koskaan.

Toisinaan kyse on vain uudesta yrityksestä. Jos lapsesi ei pidä ruoasta ensimmäisellä kerralla, odota muutama päivä ja tarjoa ruokaa sitten uudestaan. Jossakin vaiheessa hän todennäköisesti maistaa ruokaa uudemman kerran.