Koska raskauden jälkeinen dieetti kannattaa aloittaa?

Moni äiti unohtaa kiinnittää huomiota omaan ruokailuunsa synnytyksen jälkeen. Tämä on iso virhe, sillä imettävän äidin tulee seurata tiettyjä sääntöjä varmistaakseen, että sekä hän itse että lapsi saavat tarvitsemansa ravintoaineet. Onko dieetin aloittaminen mahdollista synnytyksen jälkeen?
Koska raskauden jälkeinen dieetti kannattaa aloittaa?

Viimeisin päivitys: 13 helmikuu, 2019

Moni nainen ei pidä raskauden keholleen aiheuttamista muutoksista, ja haluaa palautua raskautta edeltäneeseen kuntoon nopeasti lapsen syntymän jälkeen. Raskauden jälkeinen dieetti kuitenkin nostaa esiin monia kysymyksiä, kuten sen, koska dieetti kannattaa aloittaa.

Yhdeksän erityisen ruokavalion kanssa eletyn kuukauden jälkeen uusi äiti kysyy usein itseltään, mitä hänen tulisi syödä lapsen syntymän jälkeen. Tähän on kaksi syytä. Äiti saattaa haluta pudottaa muutaman raskauden aikana kertyneen ylimääräisen kilon ja saada kroppansa kuntoon, mutta myös alkaa jälleen syödä ruokia ja juomia, joista nautti ennen raskautta.

Jos kuulut jälkimmäiseen ryhmään, meillä on huonoja uutisia, sillä tuoreella äidillä on erityisiä ravintotarpeita vielä ensimmäisten kuuden raskauden jälkeisen kuukauden aikana.

Raskauden jälkeinen ruokavalio

Koska raskauden jälkeinen dieetti kannattaa aloittaa?

Äidin täytyy noudattaa tiettyjä välttämättömiä ruokavalioon liittyviä vaatimuksia ensimmäisten raskauden jälkeisten kuukausien aikana. Esittelemme niistä tärkeimmät alla.

Kalsium

Imettäminen kuluttaa elimistön kalsiumvarantoja. Tämä mielessä pitäen, varmista, että saat ravinnosta tarpeeksi kalsiumia korvaamaan rintamaidon mukana poistuvan kalsiumin.

Tämä tarkoittaa maitotuotteiden, kuten maidon, juuston ja jogurtin, nauttimista. D-vitamiini auttaa kalsiumin imeytymisessä.

Rauta

Rauta on toinen mineraali, jota saattaa olla tuoreen äidin elimistössä liian vähän, sillä sikiö imee rautaa äidin verestä kasvaessaan kohdussa.  Tämän vuoksi äidin on tärkeä syödä runsaasti rautaa sisältäviä ruokia, kuten palkokasveja, pinaattia ja punaista lihaa. Nauti rautapitoisten ruokien seurana C-vitamiinia, auttaa tehostaa raudan imeytymistä elimistöön.

Nesteytys

Tässä vaiheessa äidin elimistö keskittyy maidon tuottamiseen lapsen ravinnon takaamiseksi. Tämä tarkoittaa, että sinun täytyy juoda runsaasti pitääksesi kehosi nesteytettynä.

Veden, sokerittomien mehujen ja yrttiteen juominen on paras tapa pysyä nesteytettynä. Myös runsas hedelmien ja vihannesten syöminen auttaa. Hedelmät ja vihannekset ovat tärkeitä myös siinä mielessä, että ne sisältävät runsaasti vitamiineja ja mineraaleja, joita sekä äiti että lapsi tarvitsevat.

Muista, että tässä vaiheessa vauva saa vielä kaiken ravintonsa äidiltään.

Koska raskauden jälkeinen dieetti kannattaa aloittaa?

Synnytyksen jälkeinen dieetti: Koska kannattaa aloittaa?

Äidin raskauden jälkeisen ruokavalion tulee täyttää sekä äidin itsensä että lapsen tarpeet. Tämän vuoksi suosittelemmekin keskustelemaan aiheesta lääkärin tai neuvolan hoitajan kanssa ja noudattamaan asiantuntijan ohjeita. Näin varmistetaan, että ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen, eivätkä mitkään ravinteet jää puuttumaan.

Mikään ei kuitenkaan estä äitiä pudottamasta muutamaa ylimääräistä kiloa synnytyksen jälkeen, jos hän näin haluaa. Tärkeintä on varmistaa, että ruokavalio pysyy terveellisenä ja sisältää kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Paras aika aloittaa raskauden jälkeinen dieetti ja painonpudotus on noin kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Tätä aikaisemmin aloittaminen voi vaikeuttaa kehon pyrkimyksiä korjata itsensä raskauden ja synnytyksen aiheuttamien isojen muutosten jäljiltä. Tämän lisäksi vääränlainen ruokavalio voi saada äidin tuntemaan itsensä nälkäiseksi ja väsyneeksi.

Myös kuntoilu voidaan aloittaa samaan aikaan, eli noin kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Liikunta on tärkeä osa tasaista ja terveellistä painonpudotusta. Vaikka kuntoilu tuleekin aloittaa varovasti, ajan kanssa vartalo palautuu äidille tutumpaan muotoon.

Vältettäviä ruokia

Tuore äiti saattaa odottaa malttamattomana raskauden aikana kiellettyjen suosikkiruokiensa nauttimista, mutta hänen täytyy noudattaa tiettyjä sääntöjä vielä muutama kuukausi synnytyksen jälkeen. Äidin kannattaa edelleen välttää tyydyttymättömien rasvojen, valkoisten jauhojen ja sokerin liiallista nauttimista.

Imettävän äidin täytyy välttää myös alkoholin käyttöä. Tässä vaiheessa äidin ruoansulatusjärjestelmä on vielä herkässä tilassa, minkä vuoksi kevyet ateriat sopivat elimistölle paremmin. Samasta syystä suosittelemme syömään kolmen tunnin välein.

Jos äiti tarvitsee lääkitystä, on tärkeää lukea lääkeaineen käyttöohjeet huolellisesti ja mielellään konsultoida lääkäriä.

Terveellisen ruokavalion noudattaminen on tärkeää paitsi äidin ja lapsen hyvinvoinnille, myös äidin itsetunnolle. Tärkeintä on muistaa, että tässä vaiheessa tuoreella äidillä ja hänen lapsellaan on vielä erityisiä ravintotarpeita, jotka täytyy täyttää.

Se saattaa kiinnostaa sinua ...
Eroon raskauskiloista – vinkkejä terveelliseen painonpudotukseen
Äitiyden IhmeRead it in Äitiyden Ihme
Eroon raskauskiloista – vinkkejä terveelliseen painonpudotukseen

Vaikka raskaus ja lapsen saaminen ovat monen naisen suurimpia unelmia, saattaa vartalon muuttuminen nostaa tuoreen äidin tunteet pintaan. Tässä artikkelissa kerromme, miten päästä eroon raskauskiloista terveellisesti ja turvallisesti.



  • DeLoughery TG., Iron deficiency anemia. Med Clin North Am, 2017. 101 (2): 319-332.
  • Enderami A., Zarghami M., Darvishi Khezri H., The effects and potential mechanisms of folic acid on cognitive function: a comprehensive review. Neurol Sci, 2018. 39(10): 1667-1675.