Liikunta lastenvaunujen kanssa
 

Liikunta lastenvaunujen kanssa

Lastenvaunujen kanssa voi harrastaa liikuntaa. Näin vietät samalla aikaa vauvasi kanssa.
Liikunta lastenvaunujen kanssa

Viimeisin päivitys: 09 marraskuuta, 2022

Liikunta lastenvaunujen kanssa on luultavasti jossain vaiheessa käynyt mielessäsi. Tämä aloite syntyy pääasiassa kahdesta syystä: tarpeesta päästä taas kuntoon raskauden jälkeen ja halusta olla vauvan kanssa yhdessä ulkona.

Treenaamista ja vauvasta huolehtimista voi olla vaikea sovittaa yhteen. Voit kuitenkin aina harrastaa liikuntaa lastenvaunujen kanssa ja viettää samalla aikaa pienokaisesi kanssa.

Liikunta raskauden jälkeen

Raskauden jälkeen on suositeltavaa jatkaa liikuntaa, jotta keho palautuu fyysisesti ja psyykkisesti. Tällä suosituksella viitataan kuitenkin matala- tai kohtuutehoiseen fyysiseen aktiivisuuteen. Syynä on kehon tila synnytyksen jälkeen: heikkous ja masennus ovat synnyttäneillä naisilla yleisiä tekijöitä.

Tätä silmällä pitäen suosittelemme laatimaan ja noudattamaan sellaista liikuntaohjelmaa, joka vaatii hyvin vähän fyysistä ponnistelua, jotta voit aloittaa sen mahdollisimman varhain. Muista tietysti, että terveysongelmien välttämiseksi tarvitset ensin lääkärisi hyväksynnän.

Liikuntaa voi harrastaa vaunujen tai rattaiden kanssa.

Ulkoile lastenvaunujen kanssa

Suositeltavin liikuntamuoto synnytyksen jälkeen on kävely, koska sitä on helppo mukauttaa. Varsinkin jos kävelet miellyttävällä ja tasaisella alustalla, kuten puistossa tai viheralueilla.

Voit tehdä kävelylenkkejä vaunujen kanssa. Näet, kuinka helppoa sinun on huolehtia samalla vauvastasi, kun säätelet vauhtiasi ja hengitystäsi.

Yhteiset hyödyt

Lastenvaunujen kanssa liikkumisen tavoitteena on auttaa kehoa vähitellen palautumaan sekä luoda terveellinen tottumus.

Toinen tavoite on viettää aikaa lapsesi kanssa. Tällä tavalla voit paitsi hoitaa vauvaasi, myös antaa hänelle huomiota, leikkiä hänen kanssaan, stimuloida häntä ja edistää teidän kahden välistä tunnesidettä.

Siksi voi sanoa, että liikunta lastenvaunujen kanssa tarjoaa hyötyjä sekä sinulle että vauvallesi. Sinun osaltasi hyödyt keskittyvät fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin, kun taas vauvan kohdalla ne liittyvät hänen affektiiviseen ja emotionaaliseen hyvinvointiinsa.

Liikunta lastenvaunujen kanssa: vain kävelylenkkejäkö?

Matalatehoiset kävelylenkit ovat suositeltavimpia aktiviteetteja synnytyksen jälkeisten ensimmäisten kuukausien aikana. Tämän jälkeen on kuitenkin suositeltavaa ottaa mukaan myös muita harjoituksia.

Seuraavaksi jaamme joitakin liikkeitä, joita voit tehdä lastenvaunujen kanssa.

Aktivointi ja venyttely

Perusharjoitus kaikenlaisessa liikunnassa on fyysinen aktivointi. Normaalisti tämä osa rutiinia suoritetaan alkuvaiheessa, ja se lämmittelee lihakset ja nivelet.

Aktivointiharjoituksen suorittamiseksi vaunujen kanssa suosittelemme eritehoisia kävelylenkkejä. Aloita rauhalliseen tahtiin ja etene vähitellen hölkkään asti.

Myös venyttely on oleellinen osa liikuntaa ja se voidaan tehdä vaunujen kanssa. Ota tukea vaunuista ja tee erilaisia venytysharjoituksia treenin lopuksi.

Vaunujen avulla voi tehdä erilaisia venytysharjoituksia.

Kyykyt

Kyykyt kehittävät jalkojen ja keskivartalon lihaksia, jotka kärsivät raskauden aikana eniten. Voit tehdä niitä lastenvaunujen avulla. Pidä vain ohjaustangosta tiukasti kiinni ja koukista jalkojasi yhä uudestaan ja uudestaan. Muista tietenkin ensin lukita jarrut.

Seiso vanujen takana jalat hartioiden levyisessä haara-asennossa. Ala koukistaa jalkojasi tässä asennossa ja pyri pitämään selkä koko ajan suorana.

Voit myös ottaa muutaman askeleen kyykyn jälkeen suunnitellusti. Esimerkiksi 5 askelta ja 1 kyykky ja niin edelleen.

Ryhmäpujottelu

On olemassa ryhmiä, joissa äidit treenaavat yhdessä lastenvaunujen kanssa. Kannattaa ottaa selvää, onko kaupungissasi tällaista ryhmää, johon voisit liittyä.

Tällöin voit tehdä ryhmäpujottelua, jossa naiset vuoronperään tekevät kierroksen kävelemällä eri intensiteeteillä omien lastenvaunujensa kanssa pitäen toisiinsa metrin välin.

Liikunta lastenvaunujen kanssa: mitä lääkäri sanoo?

Lääkärin tulee hyväksyä synnytyksen jälkeinen liikuntaohjelma.

Kun raskaus on ohi, keho alkaa palautua ja on paljon aiempaa heikompi. Pyydä siksi neuvoa asiantuntijalta ja mukauta liikunta omiin kykyihisi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Äidin liikunta raskauden jälkeen
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
Äidin liikunta raskauden jälkeen

Mitkä liikkeet edesauttavat nopeaa synnytyksestä palautumista? Miten pian synntyksen jälkeen liikunnan voi aloittaa?