Mitä tehdä, jos lapsi karkaa kotoa?
Yksi vanhempien pahimmista painajaisista on se, kun lapsi karkaa kotoa. Se saa hätääntymään ja huolesta sekaisin, eivätkä vanhemmat tiedä, mitä on tapahtunut ja miksi. Siksi on tärkeää osata toimia oikein.
Syitä lapsen karkaamiselle voi olla lukuisia. Usein se kuitenkin johtuu siitä, että lapsi ei tunne, että hänen perheensä rakastaa, arvostaa tai tarvitsee häntä. Jos tämä tapahtuu sinulle, saatat mennä paniikkiin ja saada jopa ahdistuskohtauksen. Pää täytyy kuitenkin pitää kylmänä ja ajatella rauhallisesti ja selkeästi.
On erittäin tärkeää löytää lapsen olinpaikka mahdollisimman pian ja sitten keskustella tapahtuneesta rauhallisesti, mutta ei koskaan muiden ihmisten edessä. Tilanne ei ole helppo, mutta on tärkeää osata toimia oikein ja ripeästi heti alusta lähtien.
Jos lapsi karkaa kotoa, ilmoita tapahtuneesta muille
Jos lapsesi karkaa kotoa, älä suotta häpeile; läheisten on tärkeää saada tietää asiasta, jotta lapsi olisi helpompi löytää. Kerro siis lapsen karkaamisesta ystäville ja perheelle. Jos uskot jonkun tietävän, missä lapsesi mahdollisesti voisi olla, kerro hänelle karkaamisesta välittömästi.
Asiasta tulisi kertoa kaikille tutuille, jotta he voisivat auttaa etsinnässä. Voit soittaa lapsen ystäville ja näiden vanhemmille. Teini-ikäiset saattavat hakeutua turvalliseksi katsomaansa paikkaan ja kulkea ystävän luota toisen ystävän luo, jotta heitä ei löydettäisi.
Vaikka lapsesi ei olisikaan siellä, lapsen ystävien vanhempien olisi hyvä tietää karkaamisesta, jotta he voisivat pitää silmällä merkkejä, jotka saattaisivat auttaa sinua lapsen löytämisessä. Lisäksi on erittäin tärkeää soittaa poliisille mahdollisimman pian; ensimmäiset 24 tuntia ovat ratkaisevia, joten anna mahdollisimman paljon tietoa siitä, missä lapsesi saattaisi olla.
Etsi lasta tämän lempipaikoista
Lasta kannattaa etsiä tämän parhaan ystävän tai jonkun sukulaisen luota. Syynä on se, että vaikka lapsi haluaakin päästä pois kotoa, hänen täytyy samalla tuntea olonsa turvalliseksi. Lapsen karkaaminen ei itse asiassa johdu siitä, että hän oikeasti haluaisi paeta, vaan siitä, että hänen täytyy saada miettiä ja rauhoittua.
Jos et löydä lasta mistään lähialueelta, sinun on mietittävä muita lapsen lempipaikkoja. Se voi olla esimerkiksi jokin ulkona oleva paikka, jossa lapsi saa viettää aikaa yksin sillä aikaa, kun hän odottaa sinun löytävän hänet.
Jos et löydä lasta näistäkään paikoista, sinun on nostettava hälytystasoa entistä korkeammalle. Ota yhteyttä kouluun ja keneen tahansa muuhun, jonka uskot voivan auttaa lapsesi löytämisessä.
Puuttuuko kotoa jotain?
Sinun on myös käytävä läpi lapsesi vaatteet ja katsottava, puuttuuko jotain tärkeää, kuten kannettava tietokone tai matkapuhelin. Jotkut teini-ikäiset eivät impulsiivisuudessaan ota mitään mukaansa. Mutta jos lapsi karkaa kotoa, hänellä saattaa olla mielessään suunnitelma.
Lapset, jotka karkaavat kotoa ottamatta mitään mukaansa, saattavat mennä avun tarpeessa jonkun tutun luo. Toisaalta ne, jotka ottavat mukaansa vaatteita, rahaa tai muita tavaroita, saattavat suunnitella lähtöä jonnekin kauemmas pidemmäksi aikaa. Kerro kaikki tämä poliisille, jotta he osaavat etsiä oikeista paikoista.
Tarkista sosiaalisen median tilit ja elektroniset laitteet, jos lapsi karkaa kotoa
Käy läpi lapsesi sosiaalisen median tilit, sähköpostit tai muut kommunikointikanavat, joista uskot löytyvän vihjeitä. Lapsi on saattanut jättää piiloviestin, tai jos hän ei ole miettinyt asiaa kovinkaan pitkälle, hän saattaa edelleen jättää vahingossa vihjeitä.
Saatat löytää ystävälle lähetetyn viestin, jossa mainitaan lapsen mahdollinen olinpaikka. Jos uskot lapsesi puhuvan viestissä koodikieltä, keskustele poliisin kanssa siitä, voisivatko he auttaa sinua tulkitsemaan sen, tai puhu suoraan kyseisen ystävän kanssa, jotta hän voisi auttaa sinua löytämään lapsen.
Voit myös tarkastaa lapsen selaushistoriasta hiljattain vieraillut verkkosivustot saadaksesi lisää tietoja. Kun lapsi karkaa kotoa ja hän on suunnitellut kaiken ennalta, hän on saattanut etsiä Googlesta tietoja, jotka auttavat häntä olemaan järjestelmällisempi toimissaan.
Saatat löytää lapsen myös hänen matkapuhelimensa tai älykellonsa GPS:n avulla. Käytä valvontasovellusta selvittääksesi lapsesi olinpaikan ilman, että hän tietää sinun tekevän niin.
Jos et ole vielä asentanut sellaista, tee se mahdollisimman pian, jotta saat tietää kotoa karanneen tai muista syistä kadonneen lapsesi tarkan sijainnin.
Jos lapsi soittaa sinulle, pysy rauhallisena
Joskus kotoa karanneet lapset soittavat vanhemmilleen. Se voi johtua siitä, että he ovat pahoillaan, pelkäävät mennä kotiin tai mistä tahansa muusta syystä. Jos lapsesi soittaa sinulle, sinun on pysyttävä koko ajan rauhallisena. Älä ole vihainen; lapsesi täytyy tietää, että jos hän tulee kotiin, hän on turvassa.
Älä moiti lasta puhelimessa tai tekstiviesteissä. Kerro hänelle, että olet erittäin huolissasi ja haluat tietää, missä hän on. Sinun on varmistettava, että hän voi puhua vapaasti ja ettei kyseessä ole sieppaus, vaan lapsi on turvassa. Yksi parhaista kysymyksistä on “Haluatko, että tulen hakemaan sinut?”
Tee lapsellesi selväksi, että hän on aina tervetullut kotiin ja turvassa siellä, että olet hänen rinnallaan ratkaisemassa kaikki mahdolliset ongelmat, ja että kun hän on turvallisesti kotona, voitte puhua tapahtuneesta ja siihen johtaneista syistä. Tällä hetkellä tärkeintä on, että lapsesi pääsee kotiin kunnossa. Ja kun hän palaa kotiin, kuuntele mitä hän haluaa kertoa sinulle.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Alfonzo, M. (2021) INTERNET, REDES SOCIALES Y JUVENTUD. http://revista.vps.co.ve/wp-content/uploads/2021/06/art-adriana.pdf
- Giraldi, G. (2020) Cómo interpretar al niño y al adolescente hoy: Algunas reflexiones. Editorial: Ediciones HomoSapiens.
- Larreátegui, G. B., & Sánchez, M. S. (2016). Implementación de una aplicación para control parental en dispositivos inteligentes. INVESTIGATIO, (7), 101-115. https://revistas.uees.edu.ec/index.php/IRR/article/view/42