Turvallinen raskaus yli 30-vuotiaana

29 huhtikuu, 2020

Kun aiheena on turvallinen raskaus yli 30-vuotiaana, on välttämätöntä puhua myös hedelmällisyydestä. Yleinen uskomus on, että tämän ikäisenä raskaaksi tuleminen on vaikeaa, mutta tiesitkö, että monet keskusteluissa lähteenä käytetyistä tutkimuksista ja tilastoista ovat selvästi vanhentuneita?

Vaikka ajan kuluminen muuttaakin sekä naisen että miehen kehon toimintaa, hedelmällisyys ei vaihtele niin dramaattisesti kuin kuvitellaan. Aikaisemmin uskottiin, että hedelmöittyminen vie 30-vuotiailla naisilla kauan, mutta tämän päivän tilastot osoittavat, että suurin osa tämän ikäisistä naisista voi tulla raskaaksi alle vuodessa.

Turvallinen raskaus yli 30-vuotiaana

  • Huolehdi painosta. Äidin ylipainoon tulee kiinnittää huomiota turvallisen raskauden takaamiseksi. Ylipaino ja syömisongelmat vaikeuttavat hedelmöittymistä. Raskauden aikana ylimääräinen paino voi rasittaa sekä äidin että lapsen terveyttä.
  • Kun raskaus on varmistunut, ota yhteyttä neuvolaan. Ensimmäinen neuvolakäynti tapahtuu yleensä vasta raskausviikoilla 8-10, mutta raskaudesta suositellaan ilmoittamaan neuvolaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Suomessa terveet odottavat äidit tarkastetaan ja hoidetaan neuvoloissa ja terveyskeskuksissa. Erityistutkimuksia tarvitsevat äidit hoidetaan neuvolan ja synnytyssairaalan yhteistyössä. Pidä kirjaa raskauden aikaisista neuvola- ja lääkärikäynneistä ja suoritetuista tutkimuksista.
  • Lopeta tupakointi ja pyydä myös kumppaniasi tekemään näin. Tupakansavu sisältää runsaasti kemiallisia aineita – tärkeimpinä nikotiinia ja hiilimonoksidia – joista monet läpäisevät istukan. Haitalliset aineet siirtyvät istukan kautta sikiön verenkiertoon. Tupakointi lisää keskenmenon, ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kasvuhäiriön ja istukan ennenaikaisen irtoamisen vaaraa. Tämän lisäksi äidin raskaudenaikainen tupakointi vaikuttaa lapsen terveyteen pitkällä aikavälillä.
  • Hylkää epäterveelliset elämäntavat. Kun raskautta aletaan suunnitella, on aika luopua epäterveellisistä tavoista. Terveellinen ruokavalio on erittäin tärkeä osa terveellisiä elämäntapoja ja takaa äidin kehon olevan parhaassa mahdollisessa kunnossa lapsen kantamista varten.
Turvallinen raskaus yli 30-vuotiaana
  • Huolehdi vitamiinien saannista. Raskaana olevan naisen vitamiinitarve on tavallista suurempi. Vaikka odottavan äidin elimistö tehostaakin ravintoaineiden imeytymistä, kannattaa vitamiinien ja hivenaineiden saanti varmistaa syömällä monipuolisesti ja nauttimalla tarvittaessa vitamiinilisiä. Odottavan äidin on erityisen tärkeää saada tarpeeksi kalsiumia, rautaa, foolihappo ja D-vitamiinia.
  • Vältä itselääkitsemistä. Konsultoi lääkäriä ennen särkylääkkeiden ja muiden käsikauppalääkkeiden käyttämistä.
  • Liiku sopivasti. Liikunta auttaa pitämään lihakset vahvoina ja kehon kestävänä, mikä auttaa kehoa sopeutumaan raskauden aikaisiin muutoksiin. Fyysinen aktiivisuus vähentää kipua, tehostaa verenkiertoa ja auttaa palauttamaan äidin kehon raskautta edeltäneeseen tilaan synnytyksen jälkeen.
Turvallinen raskaus yli 30-vuotiaana
  • Lepää tarpeeksi. Riittävä lepo on tärkeää etenkin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Myös erilaiset hengitys- ja rentoutustekniikat, jooga, venyttely ja hieronta tekevät hyvää keholle.
  • Vähennä kofeiinin nauttimista. Kofeiini ei sisällä mitään odottavalle äidille hyödyllisiä ravinteita ja päinvastoin heikentää elimistön kykyä hyödyntää rautaa. Tämän lisäksi kofeiinin stimuloiva efekti voi vaikeuttaa nukahtamista.

Voit olla huoletta, jos odotat lasta tai suunnittelet hankkivasi lapsen 30 ikävuoden jälkeen. Vaikka odottavan äidin täytyykin pitää tietyt tekijät mielessään ja pitää huolta kehostaan, raskaus yli 30-vuotiaana voi olla täysin turvallinen.

  • Bellieni, Carlo. “The Best Age for Pregnancy and Undue Pressures” Journal of family & reproductive health vol. 10,3 (2016): 104-107.
  • Lampinen, Reeta et al. “A review of pregnancy in women over 35 years of age”open nursing journal vol. 3 33-8. 6 Aug. 2009, doi:10.2174/1874434600903010033