Kuinka odottava äiti voi helpottaa oloaan kesällä?

· 2.4.2019

On tavallista, että ruumiinlämpö nousee raskauden aikana, ja helteillä kuumuus voi käydä jopa todella epämukavaksi ja ärsyttäväksi. Odottava äiti voi kuitenkin helpottaa oloaan kesällä muutaman käytännöllisen vinkin avulla.

Kuinka odottava äiti voi helpottaa oloaan kesällä?

Luettelemme alla seitsemän keinoa, joiden avulla raskaana oleva nainen voi minimoida kesähelteiden aiheuttaman epämukavan olon.

1. Nesteytyksestä huolehtiminen

Kesällä veden nauttiminen on tärkeää meille kaikille, mutta erityisesti raskaana oleville naisille. Suositeltu määrä on vähintään 8 lasillista päivässä. Vettä kannattaa täydentää nauttimalla tuoreita hedelmiä.

Hedelmämehut ja -smoothiet ovat raikas valinta hellepäiviin, ja halutessaan nainen voi syödä hedelmiä välipalaksi tai päivän pääaterioiden yhteydessä. Erilaisia tuoremehuja valmistettaessa kannattaa hyödyntää kauden hedelmiä, kuten persikoita, mansikoita ja vesimelonia.

Hedelmät sisältävät runsaasti vettä, ja niiden nauttiminen auttaa huolehtimaan elimistön nestetasapainosta ja ehkäisee nesteen kerääntymistä kroppaan. Hedelmissä on myös runsaasti vitamiineja, ravintoaineita ja kuituja, joita elimistö tarvitsee raskauden aikana.

2. Kevyet vaatteet ja säähän sopivat kengät

Kesällä kannattaa käyttää hengittävästä materiaalista, kuten puuvillasta tai pellavasta, valmistettuja kevyitä vaatteita. Näin olo pysyy mahdollisimman viileänä, hikitahrojen syntyminen minimoidaan ja vältytään erityisesti vatsan alueen aurinkoihottumalta.

Synteettisiä, ihoon liimautuvia ja näin kuumuuden tunnetta lisääviä vaatteita on syytä välttää. Suosittelemme myös valitsemaan mahdollisimman mukavat kengät, joiden voi olla hyvä olla hieman normaalia kokoa suuremmat, jotta ne eivät aiheuta painetta jalkoihin ja nilkkoihin. Sandaalit ovat hyvä vaihtoehto, koska niiden kokoa ja kireyttä voidaan muokata tarpeen mukaan.

Kuinka odottava äiti voi helpottaa oloaan kesällä?

3. Sisällä pysyminen päivän kuumimpaan aikaan

Ulkona oleilua suositellaan vältettävän keskipäivän kuumimpina hetkinä. Jos mahdollista, aikaa kannattaa viettää ilmastoidussa paikassa, sillä pahimmillaan kuumuus voi olla tukahduttavaa. Tämä on paras aika päivästä rentoutumiselle ja levolle.

Illalla vaahtokylpy ja hieronta viileillä geeleillä on raikas vaihtoehto, joka auttaa nukkumaan hyvin läpi yön.

4. Liikuntaharrastuksen jatkaminen

Odottavan äidin kannattaa harrastaa maltillista liikuntaa myös kesällä. Fyysinen aktiivisuus ehkäisee monenlaisia vaivoja ja valmistelee naisen kehoa synnytykseen. Keho on tärkeää pitää vahvana ja terveenä kesäkuukausien aikana, etenkin, jos laskettu aika lähestyy.

Kesällä veden nauttiminen on tärkeää meille kaikille, mutta erityisesti raskaana oleville naisille. Suositeltu määrä on vähintään 8 lasillista päivässä.

5. Ihosta huolehtiminen

Raskauden aikaiset hormonaaliset muutokset voivat herkistää ihoa, mikä tekee siitä tavallista haavoittuvaisemman auringonsäteille. Ihossa voi näkyä muutoksia, kuten tummia pisteitä kasvoissa ja kaulalla.

Tämän vuoksi ulkoillessa on tärkeä käyttää korkean suojakertoimen aurinkovoidetta, minkä lisäksi iho kannattaa rasvata päivittäin. Kuten jo aikaisemmin mainitsimme, auringolle altistumista kannattaa välttää päivän kuumimpina hetkinä.

6. Viilentely rannalla tai uima-altaalla

Jos lähellä kotia on ranta, sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös raskaana ollessa. Ranta on täydellinen paikka leppoisalle kävelyretkelle, ja lämpöä pääsee nopeasti karkuun veteen.

Myös uima-altaat ovat erinomainen vaihtoehto raskaana oleville naisille. Uiminen on loistava liikuntamuoto odottavalle äidille ja saa olon tuntumaan raikkaalta. Sukeltamista ei kuitenkaan suositella, ja altaan ympäristössä liikkuessa on oltava varovainen liukastumisten estämiseksi.

Ideaali veden lämpötila on 27-30 astetta. Vaikka päivään kuuluisi runsaasti vedessä oleilua, täytyy auringolta muistaa suojautua asianmukaisesti.

Odottavan äidin ruokavalio

7. Terveelliset ja kevyet ateriat

Kesäkuukausina kannattaa syödä kevyitä ja maistuvia aterioita, kuten kylmiä keittoja, vihanneksia, salaatteja ja hedelmiä. Tuoreet maitotuotteet, pastasalaatit ja mehut toimivat myös hyvin. Jos odottava äiti ei kärsi verensokeriin liittyvistä ongelmista, hän voi nauttia toisinaan jäätelöstä tai muista viileistä jälkiruoista. Kuumia, tulisia ja rasvaisia ruokia sen sijaan kannattaa välttää, sillä ne voivat aiheuttaa ruoansulatusongelmia ja närästystä.

Kesän ei tarvitse olla vaikeaa ja epämiellyttävää aikaa odottavalle äidille. Seuraamalla jakamiamme vinkkejä raskaana oleva nainen välttyy paitsi epämukavalta ololta, myös lapsen kehitykseen haitallisesti vaikuttamiselta.