Naisen toinen raskaus

· 21.2.2019

Jokainen raskaus on erilainen, mutta ensimmäinen on se, johon tulevia raskauksia yleensä alitajuisesti verrataan. Odottavan äidin tulisi kokemuksesta riippuen pyrkiä keskittymään positiivisiin asioihin, jotta toinen raskaus sujuu turvallisesti ja vauva syntyy terveenä.

Naisen toinen raskaus

Jos ensimmäinen raskaus on ollut normaali, nainen kokee olonsa toisen raskauden aikana todennäköisesti luottavaisemmaksi ja rauhallisemmaksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että henkilökohtaista hyvinvointia saisi laiminlyödä.

Odottavan äidin tulisi liikkua, syödä terveellisesti, huolehtia nesteytyksestä ja nukkua hyvin – aivan kuten ensimmäisenkin raskauden aikana – jotta vauva syntyy ajallaan ja mahdollisimman terveenä.

Toinen raskaus voi aiheuttaa paljon väsymystä, erityisesti, jos perheen esikoinen on vielä pieni. Vanhempien on ylläpidettävä tasapainoa, jonka avulla pystytään holehtimaan uuden vauvan saapumiseen liittyvistä yksityiskohdista ilman, että pieni esikoinen jätetään selviytymään yksin uuteen tulokkaaseen liittyvien ajatustensa kanssa.

Älä stressaa

Jos ensimmäinen raskautesi oli vaikea tai traumaattinen, saatat kokea olosi ahdistuneeksi, mutta rauhallisena pysyminen on syntymättömän vauvan kehitykselle ehdottoman positiivinen asia.

Stressi voi aiheuttaa unettomuutta sekä ruokahalun sekoittavaa ahdistusta ja johtaa jopa akuuttiin masennukseen. Stressi voi saada vauvan syntymään ennenaikaisesti ja riskeerata myös äidin terveyden, minkä vuoksi syntymän hetkestä tulee sitä helpompi, mitä tasapainoisempi äiti on.

Naisen toinen raskaus

Tunnemaailman hallinta

Jos sinulla oli ongelmia edellisen raskautesi aikana, on normaalia ja lähes väistämätöntä, että koet toisen raskauden aikana ahdistusta ja huolestuneisuutta. Siksi onkin suositeltavaa, että pyydät neuvoa neuvolahoitajaltasi, lääkäriltäsi tai terapeutiltasi.

Tämän askeleen ohittaminen voi mahdollisesti pitkittää ahdistustasi. Jos sinulla on jotakin mielen päällä, kysy asiasta ihmeessä luotettavalta ystävältä tai perheenjäseneltä. Tämä voi tuoda sinulle lisämotivaatiota kääntyä ammattilaisen puoleen.

Saat ammattilaiselta välineitä ja ohjeita sekä mielenrauhan että hyvinvoinnin saavuttamiseksi ennen raskautta, raskauden aikana ja vielä sen jälkeenkin. Ammattilaisen antamien neuvojen ja suositusten noudattaminen varmistaa sen, että saat mielenrauhan ja pystyt luomaan harmoniaa perheympäristöösi.

Naisen toinen raskaus

Syntymään valmistautuminen

Toinen raskaus voi usein tuntua olevan nopeasti ohi. Siksi äidin on oltava huolellinen ja valmistauduttava samoin kuin ensimmäisenkin vauvan kohdalla.

Jotta viime hetken stressi siitä, että jotain on unohtunut, vältetään, kannattaa luoda lista, jotta pieninkään yksityiskohta ei jää huomioimatta.

Jonkinlainen uuden vauvan saapumiseen liittyvä päivittäinen aktiviteetti takaa sen, että sinulla on kaikki valmiina hänen syntymäänsä varten. Synnytystä edeltävä stimulointi on tärkeä tehtävä, josta on lukemattomia hyötyjä syntymättömälle lapselle.

Vatsan kasvu on toisen raskauden aikana nopeaa ja ensimmäistä raskautta huomattavampaa. Pahoinvointi voi olla harvemmassa ja virtsankarkailun mahdollisuus kasvaa.

Synnytystä edeltävä terveydentila

Ensimmäisen raskauden aikana äiti saattaa kokea kipua lantionivelissä. Näihin niveliin kohdistuva paine voi kasvaa toisen raskauden kohdalla, joten on hyvin tärkeää pitää huolta ryhdistä, erityisesti raskauden kahden viimeisen kuukauden aikana.

Jos sinulla oli ensimmäisen raskautesi aikana jonkinlaisia terveysongelmia, varmista, että raskauden aikainen hoitohenkilökunta saa kaikki ensimmäisen raskautesi tiedot ja diagnoosit mahdollisia varotoimenpiteitä ja ongelmien välttämistä varten.

Jos sinulla on pienikin epäilys mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, huolehdi, että osallistut raskauden aikaisiin neuvolakäynteihin, jotta verenpainettasi voidaan pitää silmällä. Saattaa myös olla välttämätöntä ottaa virtsanäytteitä ja tarkkailla erilaisia oireita, kuten päänsärkyä tai kipua kylkiluiden alla.