3 keinoa raskausdiabeteksen ehkäisemiseksi

9.10.2019

Raskausdiabetes on ensimmäisen kerran raskauden aikana todettu sokeriaineenvaihdunnan häiriö, joka yleensä häviää synnytyksen jälkeen.

Raskauden aikana raskaushormonien määrä veressä lisääntyy ja kehon rasvamäärä kasvaa. Tämä johtaa insuliinin tehon heikkenemiseen toisen raskauskolmanneksen aikana. Yleensä ihmisen haima pystyy valmistamaan tarpeeksi insuliinia, jotta veren sokeripitoisuus ei pääse kasvamaan liian suureksi. Jos insuliinia ei kuitenkaan erity tarpeeksi, veren sokeripitoisuus nousee, ja tätä tilaa kutsutaan raskausdiabetekseksi.

Vaiva on melko yleinen, ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan raskausdiabetes todettiin vuonna 2017 15,6 prosentille synnyttäjistä. Yleensä raskausdiabetes puhkeaa jo ensimmäisen raskauden aikana.

Mitkä ovat raskausdiabeteksen oireet?

Raskausdiabetes ei välttämättä oireile millään tavalla. Vaiva diagnosoidaan sokerirasituskokeella, joka tehdään niille odottaville äideille, joilla on raskausdiabeteksen riskitekijöitä. Yleensä koe suoritetaan 28. raskausviikon jälkeen, mutta jos sairastumisriski on erityisen suuri, se tehdään jo raskausviikoilla 12-16.

Raskausdiabeteksen todentamiseksi naiselle tehdään sokerirasituskoe

Raskausdiabeteksen diagnoosin saaneet naiset synnyttävät yleisesti ottaen terveitä vauvoja. Tämä kuitenkin riippuu siitä, kuinka hyvin veren glukoositasot saadaan pidettyä hallinnassa. Syntymän jälkeen vastasyntyneen verensokeri voi laskea poikkeavan matalaksi, minkä vuoksi vauvan verensokereita seurataan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vauvalle puhkeaisi diabetes.

Jos raskaana olevalla naisella on todettu krooninen diabetes ennen raskautta, verensokerin säätelyyn tulee kiinnittää entistä tarkempaa huomiota raskauden aikana.

Raskausdiabetes korjaantuu yleensä vauvan syntymän jälkeen, mutta sen sairastaneilla naisilla tyypin 2 diabetes on tavallista yleisempi.

Raskausdiabeteksen riskitekijät

Ylipaino on merkittävä raskausdiabeteksen riskitekijä, minkä vuoksi jo raskautta suunnittelevan naisen kannattaa kiinnittää huomiota painonhallintaan. Omasta kehosta kannattaa huolehtia syömällä terveellisesti ja liikkumalla säännöllisesti.

Raskausdiabetekselle altistavat seuraavat tekijät:

  • Ylipaino
  • Suvussa taipumus diabetekseen
  • Aikaisemmin todettu raskausdiabetes
  • Yli 40 vuoden ikä
  • Sokeri aamuvirtsassa
  • Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä

Suomessa noin puolella raskaana olevista naisista on raskausdiabeteksen riskitekijöitä.

Kuinka ehkäistä raskausdiabetesta?

Raskausajan diabetesta voi yrittää ehkäistä terveellisillä elämäntavoilla

Paras tapa ehkäistä raskausdiabetesta ovat terveellinet elämäntavat:

  • Harrasta liikuntaa. Koska ylipaino on merkittävä raskausdiabeteksen riskitekijä, ylipainoisen suositellaan laihduttavan jo ennen raskautta. Säännöllinen ja maltillinen liikunta paitsi auttaa painonhallinnassa, myös antaa energiaa, vahvistaa lihaksia ja helpottaa selkäkipuja. Voit esimerkiksi kävellä, uida tai harrastaa joogaa puoli tuntia kerrallaan.
  • Noudata terveellistä ruokavaliota. Tasapainoisen ruokavalion seuraaminen on tärkeää niin äidin kuin vauvankin terveyden kannalta. Ravinnon määrä ja laatu riippuu äidin painosta, pituudesta ja aktiivisuudesta. Ravinnon tulisi olla monipuolista ja yksilöllisesti määriteltyä.
  • Käy terveystarkastuksissa. Käymällä äitiysneuvolassa ja muissa raskauden aikaisissa tutkimuksissa, hälvennät raskauteen liittyviä pelkoja. Ammattilaiset osaavat myös kertoa, jos sinulle tulee suorittaa sokerirasitustesti.