Kuinka liika harrastaminen vaikuttaa lapsiin?
 

Kuinka liika harrastaminen vaikuttaa lapsiin?

Tiedätkö, kuinka liika harrastaminen vaikuttaa lapsiin? Tässä artikkelissa kerromme kaiken, mitä aiheesta on hyvä tietää.
Kuinka liika harrastaminen vaikuttaa lapsiin?
Mara Amor López

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Mara Amor López.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Nykypäivänä haluamme lastemme saavan hyvän koulutuksen, harrastavan urheilua, oppivan kieliä, kehittävän taiteellisia kykyjään ja paljon muuta. Mutta emme tiedosta, että liika harrastaminen ei ole heille hyväksi.

Vanhempina haluamme, että lapsemme saavat kaiken mitä meillä itsellämme ei ollut, mutta olemmeko pysähtyneet miettimään, mitä lapset itse haluavat? Voisiko tuo liiallinen harrastaminen olla heille enemmän haitaksi kuin hyödyksi?

Lapset ovat jo kenties tottuneet hektiseen elämänrytmiin, mutta sisimmässään he haluaisivat hieman enemmän leikkiaikaa. Todellisuudessa siis vain ylikuormitamme heitä harrastuksilla, ja vaikka uskommekin siitä olevan hyötyä, näin ei todellisuudessa ole.

Liika harrastaminen – onko siitä haittaa vai hyötyä?

Tämä ei ole mustavalkoinen asia, eikä harrastuksia itsessään voi luokitella hyviksi tai huonoiksi. Asia riippuu enemmänkin lasten tahdon huomioimisesta ja kunnioittamisesta, kuin mistään muusta.

On selvää, että lasten on hyvä saada viettää vapaa-aikaa joutilainakin ja myös kehittää itseään mahdollisimman paljon, mutta ongelmaksi muodostuvat ylilyönnit.

Tässä suhteessa on tärkeää antaa lasten itse valita, mitä he tekevät vapaa-ajallaan, ja kannustaa heitä myös leikkimään, sillä sen pitäisi olla heidän pääasiallinen tehtävänsä. Erityisesti alle 6-vuotiaiden lasten tulisi viettää vähintään kaksi tuntia päivässä leikkien ja viettää enemmän aikaa vanhempiensa kanssa.

Lapset tarvitsevat leikkimistä, ja heidän tulee saada tehdä sitä vapaasti, spontaanisti, muiden lasten tai sukulaisten kanssa ja mahdollisuuksien mukaan ulkona. Lisäksi lasten on hyvä tylsistyäkin joskus, sillä se auttaa edistämään luovuutta ja mielikuvitusta.

Nykylapsilla ei ole aikaa tylsistyä, ja heidän mielikuvituksensa kehittyvät yhä heikommin.

Jos haluamme tarjota lapsillemme parasta, meidän on hyvä tietää, ettei runsas harrastaminen ole siinä ratkaisevaa, ja pitkällä aikavälillä se aiheuttaa lapsille vain stressiä. Parasta onkin epäilemättä jättää heille riittävästi aikaa leikkiä.

Tylsistyminen edistää lasten mielikuvitusta.

Mitä seurauksia liiallisesta harrastamisesta voi olla lapsille?

Lapset kokevat arjen stressiä samaan tapaan kuin aikuiset pitkien työpäivien ja velvollisuuksien täyttämän aikataulun takia. Olemme ilmeisesti unohtaneet, että he ovat vasta lapsia ja että runsas päivittäisten tehtävien määrä aiheuttaa heille ahdistusta ja epämukavaa oloa.

Joitakin liiallisesta harrastamisesta johtuvan stressin oireita lapsilla ovat seuraavat:

  • Päänsärky
  • Nukkumisvaikeudet
  • Painajaiset
  • Ruokahaluttomuus
  • Vatsakivut
  • Ahdistus
  • Liiallinen huoli
  • Kyvyttömyys rentoutua
  • Tunteiden hallinnan vaikeudet
  • Vihamielinen käytös
  • Käytöksen taantuminen aikaisempiin kehitysvaiheisiin
  • Mielialan muuttuminen
  • Keskittymisongelmat
  • Tarkkaavaisuuden ongelmat
  • Henkinen ja fyysinen väsymys

Nykyään moni lapsi rientää koulun jälkeen lähes suoraan harrastuksiin. Ja mikä pahinta, usein kyse ei ole yksittäisestä kerrasta, vaan tätä tapahtuu useana peräkkäisenä päivänä.

Ja entäpä sitten kotitehtävät? Oletko ajatellut, että myös läksyjen tekeminen kuuluu lapsen tehtäviin? Se ei ole mikä tahansa tehtävä, vaan kuuluu lapsen velvollisuuksiin.

Miten lapselle siis jää aikaa leikkiä tai osallistua perheen yhteiseen ajanviettoon? Vaikka joskus pidämmekin leikkimistä ajanhukkana, olemme melkoisen väärässä. Leikillä on lukuisia hyötyjä lasten kokonaisvaltaiselle kehitykselle.

Vinkkejä lasten harrastusten valintaan

Ensimmäiseksi tulee pitää mielessä, että leikkiessä lapset kehittyvät. Erityisesti kun he itse pitävät kyseisestä aktiviteetista.

Jos perheessä on teini-ikäisiä lapsia, harrastusten tulisi liittyä aihepiireihin, joihin he tuntevat intohimoa. Tällä tavoin heidän näkemyksensä maailmasta kehittyy, he parantavat ihmissuhteitaan ja jakavat taitojaan muiden ikäistensä lasten kanssa.

Annamme nyt muutamia vinkkejä sopivimpien harrastusten valintaan lapsille:

  1. Vältä täyttämästä aikataulua tehtävillä: Lapsille on jäätävä aikaa myös huilata, tehdä läksyjä, olla ystäviensä kanssa ja jopa tylsistyä.
  2. Huomioi aina lastesi mieltymykset ja persoonallisuus: Anna heidän valita itselleen mieluisia harrastuksia sen sijaan, että pakotat heidät johonkin mistä itse pidät.
  3. Älä pakota lapsia lähtemään harrastuksiinsa, jos he eivät halua tai jaksa.
  4. Pidä silmällä mahdollisia stressin oireita lapsella.
  5. Rajoita sellaisia harrastuksia, joissa vahvistetaan koulussa opittua: Lapset viettävät jo muutenkin paljon aikaa koulussa oppiakseen, ja heillä on koko elämä aikaa oppia lisää.
Lasten tulisi saada viettää vapaa-aikaa myös kavereidensa kanssa.

Liiallisen harrastamisen vaikutukset lapsiin

Olet nyt nähnyt, ettei liiallisesta harrastamisesta ole hyötyä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että harrastukset itsessään olisivat huono asia. Viittaamme tällä siihen, että väärällä tavalla harrastaminen voi olla haitallista.

Sinun on löydettävä tasapaino koulu- ja vapaa-ajan tehtävien välillä, jotta lasten kehitys olisi tervettä ja täysipainoista.

Harrastusten tulee olla lasten mieleen ja tuoda jotain hyvää heidän elämäänsä. Älä stressaa heitä jo pienestä pitäen.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Jiménez Jiménez, K. J., Díaz Flórez, M., Álvarez Pai, D. L., Bernal López, A. D. P., & Vargas Amézquita, S. L. (2012). Determinar la relación existente entre el estrés y las actividades extraescolares en los niños de 5 a 7 años de edad (Doctoral dissertation).
  • Abadía Grasa, S. J., & Vicente Hernández, D. ¿Qué aporta la realización de actividades extraescolares físico deportivas al alumnado de 5º y 6º de primaria? REVISTA EDUCATIVA Marzo 2021/ Vol 2 LAS COMPIS.
  • Buzyn, E. (2016). Papá, mamá,¡ dejadme tiempo para mi!. Parkstone International.
  • Honoré, C. (2013). Bajo presión: cómo educar a nuestros hijos en un mundo hiperexigente. RBA Libros.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.