5 leikkiä lasten empatian kehittämiseksi
Lasten empatiaa kehittävät leikit ovat erittäin arvokas resurssi tukemaan lasten tunne- ja sosiaalisen älykkyyden kehitystä.
“Mitä on empatia? Se on taito, jonka avulla voimme ymmärtää ja tuntea toisten tunteita, heidän ajattelutapaansa tuomitsematta tai olla samaa mieltä heidän kanssaan.”
-UNICEF-
Alla esittelemme muutamia helppoja leikkejä lasten empatian kehittämiseksi. Ne tuovat näkyviin tiettyjä yleisiä tilanteita, jotta lapset ymmärtäisivät paremmin, mistä empatiassa on oikein kyse.
Hauskoja leikkejä kotona tai koulussa lasten empatian kehittämiseksi
1. Lankakerä ja hämähäkinverkko
Tämä on erittäin hauska leikki ja ihanteellinen työkalu itsensä esittelemiseksi uudelle ryhmälle. Sen dynamiikka on erittäin helppo, ja siihen tarvitaan vain lankakerä.
Aluksi lapset istuvat ympyrässä, ja leikinvetäjä ottaa lankakerän. Ensin hän esittelee itsensä ja kertoo muille jotain, mitä hän tykkää tehdä, kuten “Nimeni on Roosa ja rakastan polkupyörälläni ajamista.”
Sitten hän ottaa kiinni langan päästä ja antaa lankakerän yhdelle lapsista, joka esittelee itsensä samalla tavalla. Tätä toistetaan muiden osallistujien kanssa, kunnes ympyrän sisään muodostuu lankaverkko, joka on käynyt läpi ja yhdistänyt kaikki osallistujat.
2. Nimeä tunne
Hymiöt ovat muodissa, ja lapset rakastavat niitä. Siksi heille kannattaa opettaa tunteita niiden avulla.
Leikissä esitellään tällaisia naamoja, ja lapset joutuvat kertomaan, mitä tunnetta ne kuvastavat. Jokainen voi sanoa, missä päivittäisessä tilanteessa heillä kyseinen ilme olisi. Pelin lopussa jokainen tunne on nimettävä.
Esimerkiksi kun esitellään hymyilevät kasvot, se tuo mieleen iltapäivän, jolloin äitisi valmistaa suosikkijälkiruokaasi. Tässä tapauksessa tunne on ilo.
3. Kengissäsi
Tämä on yksi helpoimmista empatiaa kehittävistä leikeistä, mutta myös yksi tehokkaimmista. Koska siinä on mukana aistinvarainen puoli, lapset ymmärtävät sen avulla nopeasti , miltä tuntuu olla “toisen kengissä”.
Pelin dynamiikka on seuraava: Lapset istuvat ympyrässä, riisuvat kenkänsä ja antavat ne sitten oikealla puolella istuvalle parilleen.
Kun lapsi laittaa toisen lapsen kengät jalkaan, vetäjän tulee kysyä, minkä väriset ja malliset kengät ovat sinun suosikkisi? Ja lasten tulisi vastata sen mukaan, mitä mieltä kenkien oikea omistaja on.
Tämän leikin avulla lapset ymmärtävät, että makuja on monia ja että ne kaikki ovat arvokkaita.
4. Vuokralaiset
Tämä leikki on ihanteellinen harjoitus osoittamaan, miltä henkilöstä tuntuu, kun hänet jätetään ryhmän tai toiminnan ulkopuolelle.
Jaa lapset kolmen hengen ryhmiin ja jätä pari lasta ilman määrättyä ryhmää. Kaksi ensimmäistä lasta pitelee toisiaan käsistä ja muodostaa talon, kun taas kolmas sijoitetaan keskelle esittämään vuokralaista.
Kun huudetaan “maanjäristys!”, talot puretaan ja kootaan sitten uudelleen niin, että sisällä on toinen vuokralainen. Tällöin kaksi henkilöä jää aina ulkopuolelle syistä, joihin he eivät voi vaikuttaa, ja keskustelua käydään siitä, mitä nämä ulkopuolelle jätetyt henkilöt tuntevat tai ajattelevat.
Miltä lapsista tuntuu, kun heidät jätetään ryhmän ulkopuolelle? Mitä nämä lapset ajattelevat, kun näin käy heille? Mitä tehdä, kun näemme tällaisen tilanteen?
5. Haaksirikkoisten saari
Tämä joukkuepeli sopii täydellisesti yli 10-vuotiaille lapsille, sillä ideana on saada heidät yksimielisiksi ja tekemään yhteistyötä kukin parhaan kykynsä mukaan.
Muodosta neljän tai viiden lapsen ryhmiä ja kerro heille, että he ovat haaksirikkoutuneet autiolle saarelle. Kerro heille, että heidän on löydettävä ratkaisu päästäkseen sieltä pois kaikki yhdessä, ja anna heille luettelo käytettävissä olevista materiaaleista.
Tämän leikin ansiosta lapset pääsevät näkemään toisissaan jonkin erityisen kyvyn ja ymmärtävät, että me kaikki olemme erilaisia. Jokainen piirre, joka tekee meistä erilaisia, voi kuitenkin olla erittäin arvokas yhteiskunnalle, jonka me kaikki muodostamme ja jaamme keskenämme.
Miksi hyödyntää leikkejä lasten empatian kehittämiseksi?
Lapset oppivat todistetusti paremmin ja nopeammin leikin kautta. Leikki luo rennon ilmapiirin, jossa lapset voivat helpommin ilmaista tunteitaan.
Toisaalta leikissä keksityt fiktiiviset tilanteet auttavat lapsia ymmärtämään, miltä toisista voi tietyissä olosuhteissa tuntua.
Empatian harjoittamiseen tarkoitetut leikit ovatkin näin ollen tehokas työkalu rinnakkaiselon helpottamiseksi, joukkoon kuulumisen edistämiseksi ja ennakkoluulojen hylkäämiseksi täydellisen ja todellisen osallisuuden puolesta ilman minkäänlaista syrjintää.
Kuten todetaan UNICEFin empatian edistämiseen tarkoitetussa oppaassa:
“Empatia auttaa parantamaan sosiaalisia suhteita ja hyväksymään, että me kaikki olemme erilaisia ja että juuri nuo erot tekevät meistä rikkaampia.”
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Bisquerra, R. (9 de octubre de 2021) ¿Que pueden hacer las familias para potenciar la empatia y la autonomía emocional? Faros. Hospital Sant Joan de Deu. Barcelona, España. Disponible en: https://faros.hsjdbcn.org/es/articulo/pueden-hacer-familias-potenciar-empatia-autonomia-emocional
- UNICEF (2019) Una guía para promover la empatía y la inclusión. Equipo UNICEF Ecuador. Disponible en: https://www.unicef.org/ecuador/media/3886/file/Ecuador_guia_inclusion_empatia.pdf.pdf
- UNICEF (2018) El aprendizaje a través del juego. UNICEF Educación, sección Programas. Disponible en: https://www.unicef.org/sites/default/files/2019-01/UNICEF-Lego-Foundation-Aprendizaje-a-traves-del-juego.pdf