3-vuotiaiden lasten fyysinen ja henkinen kehitys
 

3-vuotiaiden lasten fyysinen ja psyykkinen kehitys

Kolmivuotiaiden lasten fyysinen, kognitiivinen, emotionaalinen ja sosiaalinen kehitys on suurta. Tutustu tärkeimpiin virstanpylväisiin tässä iässä.
3-vuotiaiden lasten fyysinen ja psyykkinen kehitys
Elena Sanz Martín

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Elena Sanz Martín.

Viimeisin päivitys: 12 huhtikuuta, 2023

Lapsen jokainen kehitysvaihe on omalla tavallaan merkittävä ja sisältää erittäin tärkeitä virstanpylväitä. 3-vuotiaat lapset kehittyvät kuitenkin suurin harppauksin. Syynä on se, että tässä iässä saavutettu kognitiivinen ja fyysinen kehitys antaa lapsille mahdollisuuden tutkia paremmin ympäristöään ja hioa taitojaan. Jos sinulla on kotona 3-vuotias lapsi, tässä ovat tämän vaiheen tärkeimmät virstanpylväät ja edistysaskeleet.

On hyvä mainita, että 3-vuotiaat lapset ovat siirtymävaiheessa. Moni aloittaa tässä iässä päivähoidon, ja sosiaalinen elämä laajenee perheen ulkopuolelle. Tämä antaa lapsille mahdollisuuden saada monipuolisempaa stimulaatiota sekä tulla itsenäisemmiksi ja omatoimisemmiksi.

3-vuotiaiden lasten fyysinen kehitys

Vaikka jokainen lapsi kasvaa omaan tahtiinsa, yleensä 3-vuotiaat saavat lisää painoa noin 2 kiloa ja pituutta noin 8 cm toisen syntymäpäivänsä jälkeen. Lisäksi heidän pyöreät vatsansa pyrkivät tasoittumaan, mikä tekee heistä hoikemman näköisiä. Useimmilla tämänikäisillä ovat kaikki maitohampaat jo puhjenneet.

Myös motoriset taidot kehittyvät tässä iässä: lapset osaavat nyt juosta, kiivetä, hyppiä ja mennä kyykkyyn ilman tukea. He osaavat myös nousta ja laskeutua portaat jalkoja vuorotellen ja pystyvät osallistumaan leikkeihin, kuten polkemaan kolmipyörää tai potkimaan palloa.

Myös hienomotoriset taidot hioutuvat tässä iässä: lapset osaavat nyt käyttää ruokailuvälineitä, kääntää kirjan sivuja tai pidellä kynää oikein. Kehittyneen koordinaationsa ansiosta he pystyvät myös tekemään kahta asiaa samanaikaisesti, esimerkiksi kiipeämään portaita laulaen laulua.

Kolmivuotias lapsi vetää leluautoa hiekkatietä pitkin.

3-vuotiaiden lasten psyykkinen kehitys

Myös psyykkisellä ja emotionaalisella tasolla tapahtuu tärkeitä muutoksia, joista merkittävimmät ovat seuraavat.

Itsetietoisuuden kehittyminen

3-vuotiaat lapset ovat keskellä kuuluisaa uhmaikää. Todellisuudessa tämä on kehitysvaihe, jossa lapsi pyrkii vahvistamaan identiteettiään yksilönä ja sen tehdäkseen tyypillisesti vastustaa vanhempiaan. Kun lapsi ei saa haluamaansa, hän saattaa tuntea turhautumista jota hän ei vielä osaa käsitellä, mikä johtaa kiukkukohtaukseen.

Lapsi vaatii myös enemmän itsenäisyyttä: hän haluaa pukeutua itse, kävellä kadulla pitämättä aikuista kädestä tai kaataa itse maitoa muroihinsa. Lapsesta tulee yhä itsenäisempi, ja hän tarvitsee yhä vähemmän apua vanhemmiltaan.

Sosiaalisuus ja tunneilmaisu

Tässä iässä lapset kokevat monenlaisia tunteita ja ilmaisevat usein kiintymystä spontaanisti. Eroahdistus alkaa vähentyä, ja lapsen on vähitellen helpompi olla tuntemattomien aikuisten ja lasten seurassa. Hänen sosiaaliset taitonsa paranevat, erityisesti ikätoverien seurassa päiväkodissa.

3-vuotiaiden lasten kehitys: ajattelu ja päättely

3-vuotias lapsi tietää jo nimensä ja ikänsä ja identifioituu pojaksi tai tytöksi. Hän osaa tunnistaa samaan tapaan myös muita ihmisiä.

Hän saattaa muistaa numerot järjestyksessä ja lausua aakkosia, joskaan tämä ei aina tarkoita sitä, että hän tunnistaisi ne yksitellen tai sanoista.

Lapsi pystyy myös noudattamaan kaksi- tai kolmivaiheisia ohjeita ja neuvoja sekä ratkaisemaan yksinkertaisia pulmia. Hänen keskittymiskykynsä on parantunut ja hän osaa suunnata huomionsa tahdostaan riippuen. Lisäksi hänen muistinsa on parempi ja hän pystyy kertomaan menneistä tapahtumista sekä muistamaan erilaisia käsitteitä.

3-vuotiaan lapsen ajattelu ei ole vielä loogista ja sitä ehdollistavat kokemukset ja kaikki aistein havaittava. Tämänikäinen lapsi ei vielä kykene sisäistämään tai ymmärtämään muuta kuin omaa näkökulmaansa. Hänellä on kuitenkin vilkas mielikuvitus, joka näkyy pääasiassa symbolisessa leikissä.

Pottaharjoittelu

Kahden vuoden iästä lähtien useimmat lapset aloittavat pottaharjoittelun. Tässä vaiheessa lapsesi todennäköisesti osoittaa kiinnostusta vaippojen käytön lopettamiseen ja potan käytön aloittamiseen.

Tämä on asteittainen prosessi, joka alkaa ulosteen pidättämisestä yöllä ja sitten päivällä. Siitä jatketaan virtsanpidättelyyn päiväsaikaan ja lopulta virtsanpidättelyyn yöllä.

Vaikka 75-80 % lapsista on valmiita käymään tämän prosessin läpi 3. ikävuoteen mennessä, oma lapsesi saattaa tarvita hieman enemmän aikaa, ja se on täysin hyväksyttävää.

Potalla istuva lapsi.

Saatat olla kiinnostunut tästäkin: Paradoksaalinen ripuli lapsella

Kieli- ja lukutaito

Kielitaito kasvaa kiihtyvällä vauhdilla tässä iässä. Lapsesi alkaa ymmärtää ja käyttää yhä enemmän sanoja ja hän osaa muodostaa kokonaisia lauseita pronomineineen ja monikkoineen sekä hioo ääntämistään.

Kolmen vuoden iässä lapsesi osaa jo todennäköisesti kirjoittaa nimensä (vaikka se olisikin “harakanvarpaita”) ja tunnistaa sen kirjoitettuna. Hänellä on kuitenkin edessään vielä pitkä matka ennen lukutaidon hallintaa, eikä tätä prosessia pidä edistää tai nopeuttaa väkisin.

3-vuotiaat lapset: mahdollisuuksien maailma

3-vuotias on lyhyesti sanottuna avautumassa maailmalle: hän tutkailee horisonttejaan kodin ulkopuolella ja oppii uusia, upeita taitoja. Hän rakastaa orastavaa itsenäisyyttään, häntä kiehtovat äänet ja liike ja hän nauttii vuorovaikutuksesta muiden ihmisten kanssa.

Suosittelemme nauttimaan tämän vaiheen jokaisesta hetkestä ja vaalimaan niitä ihania muistoja, joita luot 3-vuotiaan lapsesi kanssa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Díaz, P., & Bonet, C. (2005). Las rabietas en la infancia: qué son y cómo aconsejar a los padres. Revista Pediatría de Atención Primaria, 7(25).
  • Sociedad de Pediatría de Asturias, Cantabria y Castilla y León. (2005). Control de esfínteres en los niños. SCCALP. Recuperado enero de 2022, de https://www.sccalp.org/documents/0000/0380/esfinteres.pdf

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.