Kuinka auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon? - Äitiyden Ihme
 

Kuinka auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon?

Kuinka auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon?
María Alejandra Castro Arbeláez

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Kirjoittanut Equipo Editorial

Viimeisin päivitys: 24 marraskuuta, 2021

Monet vanhemmat ovat huolissaan siinä vaiheessa, kun on aika viedä lapsi päivähoitoon. Jokainen vanhempi haluaa suojella lastaan, ja on ymmärrettävää, että he miettivät, miten lapsi pärjää päiväkodissa tai perhepäivähoidossa – ikävöikö hän vanhempiaan, löytääkö hän ystäviä, miten häntä kohdellaan, pelottaako häntä ja niin edelleen.

Valitettavasti ei ole olemassa taianomaista tapaa, jolla jokainen lapsi saataisiin välittömästi nauttimaan päivähoidossa olemisesta. On hyvä pitää mielessä, että lapsi ei itse tehnyt päätöstä päivähoitoon lähtemisestä, ja hänen voi olla vaikea tottua uuteen rutiiniin. Vanhemmat voivat kuitenkin omalla toiminnallaan auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon.

Kuinka auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon?

Ennakoi

Kun lapselle selitetään, mitä on tapahtumassa, hän alkaa ymmärtää prosessia huomattavasti aikaisemmin ja paremmin. Voit selittää lapselle, mitä päivähoidossa tapahtuu esimerkiksi hänen lelujensa avulla.

Anna lapselle aikaa

Mitä tulee lapsen päivähoitoon sopeutumiseen, kaksi asiaa voi tapahtua. Ensinnäkin hoitajat voivat olla liian tiukkoja, eivätkä suo lapselle joustavaa sopeutumisaikaa, tai toiseksi vanhemmat eivät pysty tarjoamaan tuota aikaa työaikataulujensa tai muun ajanpuutteen vuoksi. Yleensä lapsi ei sopeudu kunnolla uuteen ympäristöön muutamassa tunnissa tai päivässä. Tämän vuoksi hänelle täytyy antaa hänen tarvitsemansa aika tutustua ympäristöön, hoitajiin ja muihin lapsiin.

Kuinka auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon?

Sano aina hyvästit

Moni lapsi tuntee olonsa hylätyksi, kun hänet jätetään päivähoitoon. Tämä on täysin ymmärrettävää, etenkin, jos vanhemmat vain jättävät lapsen hoitoon ja katoavat mitään sanomatta. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että jätät lapselle joka aamu hyvästit ja kerrot hänelle selvästi, että hae hänet myöhemmin päivällä kotiin. Lapsi todennäköisesti itkee etenkin ensimmäisinä päivähoitopäivinä, mutta se, että hän tietää näkevänsä sinut pian uudelleen, rauhoittaa häntä.

Ole ymmärtäväinen

Vanhempien on tärkeää olla mahdollisimman ymmärtäväisiä ja empaattisia tässä lapselle vaikeassa tilanteessa. Pyri asettamaan itsesi lapsen asemaan ja ymmärtämään hänen tunteitaan tämän radikaalin muutoksen edessä. Jos lapsi pyytää normaalia enemmän huomiota ja hellyyttä kotiin paluun jälkeen, anna sitä hänelle. Hänen täytyy todennäköisesti varmistua siitä, että häntä edelleen rakastetaan.

Rakenna luottamuksellinen suhde hoitajiin

Olipa kyse sitten perhepäivähoidosta tai päiväkodissa käymisestä, lapsen on tärkeä nähdä, että vanhemmilla on hyvä ja luottavainen suhde hoitajaan tai hoitajiin. Lapselle tekee hyvää nähdä, että vanhemmat keskustelevat hoitajien kanssa ystävällisesti. Tämä rauhoittaa häntä ja auttaa häntä ymmärtämään, että kyseessä ei ole muukalainen. Myös vanhempien on helpompi jättää lapsi hoitoon sellaisten ihmisten huomaan, jotka he tuntevat edes jollain tasolla.

Pysy positiivisena ja rauhallisena

Vaikka prosessi on vaikea myös sinulle, pysy positiivisena ja iloisena ennen lapsen viemistä päivähoitoon. Jos lapsi huomaa, että olet tavallista huolestuneempi tai jännittyneempi, hänkin alkaa tuntea olonsa epämukavaksi tai epävarmaksi.

Kuinka auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon?

Anna lapsen ottaa mukaansa hänelle tärkeä esine

Yksi hyvä tapa auttaa lasta sopeutumaan päivähoitoon on antaa hänen ottaa suosikkilelunsa mukaansa. Tällä tavalla lapsella on koko ajan lähellään jotain, joka yhdistää hänet kotiin. Tämän tyyppinen esine tuo hänelle turvaa ja itsevarmuutta vaikean prosessin aikana.

Merkkejä siitä, että lapsi ei ole sopeutunut hyvin päivähoitoon

Toisinaan lapsilla on ongelmia päivähoitoon sopeutumisessa, ja vanhempien onkin tärkeä tarkkailla lastaan erilaisten huonosta olosta kertovien merkkien varalta ja tukea häntä parhaansa mukaan.

Esimerkiksi seuraavat ovat merkkejä siitä, että lapsella on vaikeuksia päivähoitoon sopeutumisessa:

  • Lapsi on liian riippuvainen vanhemmistaan. Hän saattaa takertua äitiinsä tai isäänsä huomattaman paljon päivähoidon ulkopuolisina aikoina. Jos tällainen käytös jatkuu pitkään, vanhempien tulee yrittää korjata tilanne.
  • Lapsi on surullinen koko päivän. Hoitaja saattaa kertoa lapsen itkevän jatkuvasti ja kieltäytyvän leikkimisestä ja mahdollisesti syömisestä. Kun vanhempi hakee lapsen hoidosta, tämä haluaa vain olla vanhemman lähellä.
  • Lapsi nukkuu huonosti ensimmäisten viikkojen aikana. Tämä voi tarkoittaa, että hänellä on vaikeuksia käsitellä päivän tapahtumia.
  • Lapsen mieliala saattaa vaihdella. Vanhemmat saattavat huomata lapsen mielialan vaihtelevan nopeasti laidasta toiseen, ja lapsi voi alkaa käyttäytyä tottelemattomasti.
  • Lapsen kehitys saattaa viivästyä tai jopa taantua. Hän saattaa esimerkiksi alkaa pyytää tuttipulloa, vaikka on jo pidemmän aikaa juonut nokkamukista tai lasista.

Tärkein tekijä lapsen sopeutumisessa uuteen ympäristöön on se, että vanhemmat ymmärtävät, ohjaavat ja tukevat häntä koko prosessin ajan. Prosessi voi olla vaikea sekä lapselle että vanhemmille, mutta usein se on pakko käydä läpi esimerkiksi vanhempien töiden vuoksi. On myös hyvä muistaa, että lapsi oppii päivähoidossa esimerkiksi tärkeitä sosiaalisia taitoja, eli hoidossa käyminen hyödyttää häntä pitkässä juoksussa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Clarke-Stewart, A. (1984). Guarderías y cuidado infantil (Vol. 15). Ediciones Morata.
  • De la Torre Naranjo, D. K. (2011). Guardería para niños de 6 meses hasta 4 años de edad, enfocada al desarrollo creativo e innato de cada niño (Bachelor’s thesis, Quito: Universidad de las Américas, 2011). http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/619
  • Lorena, S., & Oñate, V. (2014). LA ESTIMULACIÓN TEMPRANA EN EL DESARROLLO PSICOMOTOR DE LOS NIÑOS Y NIÑAS DE 0 A 5 AÑOS DE LA GUARDERÍA DE LA UNIDAD EDUCATIVA DE FORMACIÓN ARTESANAL “CRUZADA SOCIAL”, DE LA PARROQUIA VELASCO, CANTÓN RIOBAMBA, PROVINCIA DE CHIMBORAZO, PERÍODO 2011-2012 (Bachelor’s thesis, Riobamba, UNACH 2014). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/2670

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.