Kuinka toimia, kun lapsi näkee painajaisia?

7.7.2019
Valitettavan moni lapsi näkee painajaisia, ja näiden lasten vanhemmat haluavat tietysti auttaa lastaan nukkumaan ja lepäämään hyvin. On tavallista, että lapset käyvät läpi vaiheen, johon liittyy painajaisten näkeminen, ja onneksi tämä vaihe on yleensä itsestään ohi menevä.

Sänkyyn ja nukkumaan meneminen on asia, jota suurin osa aikuisista odottaa. Sama ei kuitenkaan aina päde lapsiin. Joskus lapsi kieltäytyy nukkumaanmenosta, koska haluaa jatkaa leikkimistä, kun taas toisinaan syy on ikävämpi, kuten painajaisten pelko. Kuinka vanhempien kannattaa toimia tilanteessa, jossa lapsi näkee painajaisia?

Miksi lapsi näkee painajaisia?

Painajaisten tarkkaa tieteellistä syytä ei tunneta, mutta ainakin seuraavien ärsykkeiden tiedetään aiheuttavan niitä:

  • Pelottavat kirjat, sarjat tai elokuvat
  • Kuumeinen sairaus
  • Runsas ruokailu ennen nukahtamista ja aikuisilla alkoholin käyttö
  • Stressaavat tilanteet, kuten riidat, läheisen ihmisen kuolema tai koulun vaihto
  • Traumaattiset kokemukset ja onnettomuudet
  • Tilanne, jossa lapsi ei ole tottunut nukkumaan yksin

Vaikka traumaattiset kokemukset voivatkin aiheuttaa painajaisia, yleensä pelottavien unien syyt ovat aivan muut. Kuten jo mainitsimme, on tavallista, että pienet lapset näkevät painajaisia. Painajaisunien näkeminen ei yleensä edellytä hoitoa, elleivät ne aiheuta lapselle unettomuutta tai pahoja pelkoja

Onko painajaisia mahdollista välttää?

Painajaisten kokonaan välttäminen on todennäköisesti mahdotonta, mutta vanhemmat voivat toimillaan pyrkiä vähentämään niitä. Auttaaksesi lasta nukkumaan hyvin, ilman painajaisunia, seuraa seuraavia ohjeita:

  • Laadi nukkumisrutiini sekä aikataulu aamuille ja varmista, että niitä seurataan joka päivä.
  • Varmista, että lapsen huone on mahdollisimman miellyttävä tila, jossa ei ole esineitä tai elementtejä, jotka voivat pelottaa lasta.
  • Syökää päivän viimeinen ateria ajoissa ennen nukkumaanmenoa, pitäen ruoka kevyenä. Voit tarjota lapselle ennen sänkyyn menoa kuuman, rentouttavan juoman.
  • Illan saapuessa, älä anna lapsen pelata videopelejä tai harrastaa muita aktiviteetteja, jotka innostavat häntä liikaa. Päinvastoin, pyri rauhoittamaan hänet esimerkiksi tarinan avulla.
  • Vältä illalla lasta mahdollisesti pelottavia tai hermostuttavia asioita, kuten pelottavia televisiosarjoja tai kummitustarinoita. Pyri pitämään koti mahdollisimman hiljaisena ja rauhallisena.

Kuinka toimia, kun lapsi näkee painajaisia?

Koska painajaisunten täydellinen välttäminen ei ole mahdollista, vanhemmat voivat ainoastaan valmistautua parhaansa mukaan tilanteeseen, jossa lapsi näkee painajaista ja herää sen vuoksi kesken unen peloissaan.

Kuinka toimia, kun lapsi näkee painajaisia?

Tärkeintä on, että vanhempi saa lapsen tuntemaan olonsa turvalliseksi ja suojelluksi. Lapsen kanssa kannattaa keskustella rauhallisesti painajaisen sisällöstä. Tärkeää on vakuuttaa, että kyse oli vain unesta, joka ei ole totta, eikä voi vahingoittaa lasta.

Myös lapsen mielikuvitusta voidaan hyödyntää ahdistuksen helpottamisessa. Lasta voidaan esimerkiksi pyytää kuvittelemaan näkemäänsä uneen onnellinen loppu, keskustelemaan unessa seikkailevien hahmojen kanssa tai piirtämään painajaisesta kuvan.

Kun lapsi on rauhoittunut, ja hänet jätetään nukkumaan, ovi kannattaa jättää auki ja yövalo päälle. Moni pieni lapsi tuntee olonsa turvalliseksi pehmolelun seurassa. Jos lapsella on vaikeuksia nukahtaa, hänelle voidaan soittaa hiljaisella äänenvoimakkuudella rauhallista musiikkia.

Yhteenvetona sanottakoon, että siitä, että lapsi näkee painajaisia, ei tarvitse huolestua – kunhan lapsen pelko ei kasva liian suureksi, eikä hän ala kärsiä nukkumisongelmista. Vanhempien kannattaa laatia lapselle tarkat nukkumisrutiinit ja pitää ympäristö rauhallisena ennen nukkumaanmenoa. Jos lapsi näistä toimista huolimatta kärsii painajaisista, hänet täytyy saada tuntemaan olonsa mahdollisimman turvalliseksi ja rakastetuksi.

  • Morales, E. M., & Narváez, P. M. (2004). Tratamientos psicológicos de las pesadillas: Una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. https://doi.org/10.1016/j.jconrel.2012.06.039 [doi]
  • Covertini, G., Krupitzky, S., Tripodi, M. R., & Carusso, L. (2003). Trastornos del sueño en niños sanos. Arch.Argent.Pediatr.
  • Aldana, A., Samudio Domínguez, G. C., Irala, E., & Rodas, N. (2006). Trastornos del sueño: prevalencia en población pediátrica en edad preescolar y escolar de área urbana. Pediatría (Asunción): Organo Oficial de La Sociedad Paraguaya de Pediatría.