Lapsen leikit eri vaiheissa
Lasten leikit ovat erittäin tärkeitä kehitykselle, ja ne muuttuvat lapsen vaiheen mukaan.
Kun lapsesi kasvaa, hän tulee tarvitsemaan erilaisia stimuloinnin lähteitä. Hän muokkaa leikin kuvioita edetessään, ja hän oppii uusia taitoja sekä alkaa kiinnostua asioista omillaan.
Kaikki lapsesi tekeminen yleensä muuttuu ajan kuluessa. Vauvat aloittavat vain vähäisillä kyvyillä leikkiä, ja heidän kasvaessaan leikit muuttuvat yhä hienostuneemmaksi.
Lapset mukauttavat leikkejään omaan kehityksen tasoonsa automaattisesti, mutta on meistä kiinni, annameko me heille tähän työkaluja avuksi.
Jotta voisit ymmärtää sen kehityksen tason, jolla lapsesi nyt on, katso vain kuinka hän leikkii. Tämä on paras osoitus lapsen kypsyydestä ja siitä, miten hänen persoonallisuutensa on kehittynyt.
Tapa, jolla lapsesi leikkii, tulee spontaanisti – se on yksi niistä asioista, jotka kuuluvat lapsen kehityksen tasoon. Tämän vuoksi saatatkin nähdä, että hänen kiinnostuksenkohteensa muuttuvat suhteellisen nopeasti.
Tästä huolimatta ei kuitenkaan ole mitään tiettyä ikää, jolloin lapsi alkaa leikkiä. Vauvat leikkivät hyvin pienestä lähtien, vaikka emme aina huomaakaan tämän tapahtumista.
Kuten mainitsimme, leikin tyyppi riipppuu lapsen kehityksen tasosta, ja vauvojen leikki saattaa olla vaikeampaa huomata ja seurata.
Samoin lapsuuden leikki eroaa vauvojen ja lasten kohdalla oman persoonallisuuden mukaan.
Siksi onkin niin, että jopa samanikäisten lasten keskuudessa voi olla eroja siinä, kuinka he leikkivät tai mistä leluista he pitävät eniten.
Toisin sanoen on olemassa lapsuuden leikkien kuvioita kehityksen tason mukaan, mutta se miten nämä näkyvät, riippuu jokaisesta lapsesta ja hänen uniikista persoonallisuudestaan.
Miltä lasten leikit näyttävät eri vaiheissa kehitystä?
Jotta voisit ymmärtää lapsesi jokaista kehitysvaihetta, anna hänen leikkia itse haluamallaan tavalla – lapsesi tulisi olla se, joka valitsee leikin.
Kun olet tunnistanut, minkä tyyppisestä leikistä lapsi pitää, voit auttaa häntä oppimaan käyttämällä sopivia työkaluja hänen kehitystään ajatellen.
Jos haluat tietää enemmän eri tyyppisistä lasten leikeistä, jotka ovat tyypillisiä eri ikäryhmissä, jatka lukemista – nyt kuvaamme eräät yleiset kategoriat.
Motoriset leikit
Tällainen leikki alkaa jo ensimmäisinä elämän päivinä, ja se kestää noin kahden vuoden ikään. Motoriset leikit keskittyvät erilaisten liikkeiden tekemiseen.
Tämä edistää uusien kykyjen kehittymistä sekä auttaa lapsia hallitsemaan omaa kehoaan. Tässä vaiheessa lapsi myös saa harjoitusta erilaisten tavaroiden hallinnasta.
Luovuus ja symbolisuus
Tämän tyypin leikit ilmaantuvat kuvaan noin 2,5-3 vuoden iässä. Vaikka fantasia onkin tekijä, joka on koko lapsuuden ajan leikeissä mukana, tässä vaiheessa symbolisuus alkaa olla huomattavampaa.
Roolileikit ja eri tavaroiden käytön kuvitteleminen on tyypillistä noin kolmen ikävuoden vaiheilla. Tässä vaiheessa lapsi näkee rajattomia mahdollisuuksia lähes kaikessa.
Rakentamisleikit
Rakentamisleikit ovat sellainen vaihe lapsen elämässä, johon kuuluu nopea taitojen kehittyminen. Nämä leikit tulevat kuvaan noin viiden vuoden iässä, ja ne ovat suosittuja noin seitsemään vuoteen asti.
Tässä vaiheessa lapsella on suurempi henkinen kyky monimutkaisten rakenteiden luomiseen,ja hän saattaa leikkiä näitä leikkejä onnelllisena monien tuntien verran.
Normit ja toisten kanssa yhdessä olo
Seitsemään vuoteen tultaessa lapset ovat kehittäneet suuriman osan fyysisistään ja henkisistä kyvyistään, mutta sosiaaliset taidot ovat vielä kehittämistä vaativia. Siksi tässä vaiheessa lapsuutta leikki keskittyy sosiaaliseen vuorovaikutukseen.
Tämän ikävaiheen lapset leikkivät ryhmissä sääntöjen mukaan, ja he muodostavat ryhmiä muiden lasten kanssa perustuen aikuisten käytöstä muistuttavaan vuorovaikutukseen. Lapset pystyvät tässä vaiheessa esimerkiksi olemaan oma-aloitteisia urheilun tai lautapelien suhteen.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Maureira, F., & Maureira, Y. (2011). Biología y etapas del juego infantil. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(4), 67. https://www.researchgate.net/publication/266292487_Biologia_y_etapas_del_juego_infantil
- Chamorro, I. L. (2010). El juego en la educación infantil y primaria. Autodidacta, 1(3), 19-37. http://educacioninicial.mx/wp-content/uploads/2017/11/JuegoEIP.pdf
- Ruiz, C. R. (1996). El juego infantil. Cultura y Educación: Culture and Education, 1, 71-76. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_15/CRISTINA_REINA_1.pdf