Hauskat harjoitukset parantamaan lapsen käsinkirjoitusta
Käsinkirjoitus on taito, jota pystyy parantamaan – kun kirjoittamista harjoittelee sitkeästi, käsiala paranee. Jos haluat auttaa parantamaan lapsen käsinkirjoitusta, jotta teksti on kaunista ja ennen kaikkea helposti luettavaa, sopii tämä artikkeli juuri sinulle.
Sormien vahvistaminen näkyy käsialassa
Hyvä käsiala vaatii vahvoja sormia. Kirjoittamisessa sormia tarvitaan paljon, sillä ne pitelevät kynää ja niitä liikuttelemalla syntyy kirjoitusta.
Vahvistaaksesi lapsesi sormia, suosittelemme hankkimaan muovailuvahaa, jota voi vaivata ja muovailla. Voit antaa lapselle myös paperia ja pyytää häntä repimään sitä. Suikaleiden suoruus ei niinkään ole tärkeää, vaan lähinnä se, että lapsi pystyy pitämään paperia käsissään hyvin ja repimään sitä peukalon ja etusormen avulla.
Tarjoa lapselle vahaliituja, värikyniä, vesivärejä ja tusseja. Lapsen on hyvä harjoitella kynien ja siveltimien avulla ja oppia käyttämään niitä. Tällä tavoin lapsen pienet ja vielä heikot sormet vahvistuvat, ja samalla nämä harjoitukset auttavat parantamaan hänen käsinkirjoitustaan ja käsialaansa. Valvo, että lapsi tekee harjoitukset ja liikkeet oikein. Tämä on yksi hyvä syy lisää viettää aikaa yhdessä, samalla oppien uutta viihdyttävällä tavalla.
Opeta lasta soittamaan pianolla, etenkin sillä kädellä, jolla hän kirjoittaa. Voit myös opettaa lasta rämpyttämään kitaraa. Tarjoa lapselle sakset. Saksia pidetään etusormella ja peukalolla, ja juuri näitä sormia tarvitaan myös kirjoittaessa.
Anna lapsen näpytellä tietokoneen näppäimistöllä. Vaikka lapsen tuleekin kirjoittaa käsin enemmän ja näppäimistöllä vähemmän, voi näppäimistöllä näpyttely opettaa sormien ketteryyttä ja hallintaa.
Piirtäminen avuksi parantamaan lapsen käsinkirjoitusta
Paljon piirtäminen opettaa lasta myös kirjoittamaan hyvin. Suosittelemmekin, että annat lapsen piirtää joka päivä ainakin tunnin ajan. Opeta lapselle, kuinka piirretään spiraaleja tehden niistä isompia ja pienempiä ja silmukoilla ja ilman. Muista, että harjoituksen tulee olla hauskaa, jotta se kiinnostaa lasta.
Hahmottele paperille lapsesi lempihahmo käyttäen pelkkiä pisteitä. Jos lapsesi esimerkiksi tykkää Mikki Hiirestä, piirrä pistein Mikki Hiiren ääriviivat, sopivin välein. Kun hahmon ääriviivat ovat valmiit, pyydä lasta yhdistämään pisteet irrottamatta kynää paperista. Tämä on loistava ja hauska harjoitus parantamaan lapsen käsialaa.
Yksi hyvä harjoitus parantamaan lapsen käsinkirjoitusta on antaa lapselle vihko, johon on merkitty viivat kirjoitukselle. Opeta lasta piirtämään viivoille kynää nostamatta toistuvia muotoja, kuten neliöitä, ympyröitä ja tähtiä.
Anna lapsen piirrellä myös vapaasti. Suurin osa pienistä lapsista nauttii piirrellä seinille tai muille eteensä saamille alustoille. Lapsen kasvaessa hieman on hyvä aika antaa hänen piirtää sellaisille alustoille, joihin hän ei aikaisemmin saanut koskea – maalaisjärkeä käyttäen tietenkin. Anna lapselle esimerkiksi väriliituja, joilla hän voi piirtää kotinne edustalla olevalle kivetykselle tai asfaltille.
Lapsen käsinkirjoitus paranee harjoittelemalla
Jotta lapsen käsinkirjoittaminen paranee, on hänen tärkeää omistaa aikaa koulussa opetettujen kirjainten kirjoittamisen harjoitteluun. Motivoidaksesi lasta, voit antaa hänelle tarroja tai kehua häntä, kun hän on tehnyt parhaansa.
Kun lapsi kirjoittaa, on hänellä oltava hyvä asento. Hänen tulee istua selkä suorassa selkänojaa vasten samalla, kun toinen käsi pitää kiinni paperista ja kirjoittavan käden kyynärpää lepää pöydällä. Lapsi ei saisi maata paperin päällä tai olla kyyristyneenä, sillä huono ryhti vaikuttaa myös hänen käsinkirjoitukseensa – terveydestä puhumattakaan.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Bravo, P. M., & Jorge, C. M. H. (2010). Mejorar la caligrafía de niños y niñas con altas capacidades intelectuales con un programa de reforzamiento. In Motivación y emoción: investigaciones actuales (pp. 383-392). Servicio de Publicaciones.
- Fons, M. (2001). Enseñar a leer y a escribir. En Didáctica de la lengua en la educación infantil. Monserrat, Bigas y Monserrat Correig (Edits.) pp. 179-212. Madrid: SÍNTESIS, S. A.
- Gómez, L. F. (2007). Caligrafía y legibilidad. Correo del Maestro, (131).
- Peña, J. (2010). Exploración sobre la experiencia en escritura de niños de la primera etapa de educación básica. Legenda, 13(10), 164-181. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/legenda/article/viewFile/613/754
- Villalobos, J. (2006). La lectura y la escritura como herramientas para el desarrollo del cono-cimiento y aprendizaje. En J. Peña González y S. Serrano de Moreno (Comps.), La lectura y la escritura. Teoría y práctica (pp. 33-58). Mérida. Venezuela: Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico y Consejo de Estudios de Postgrado Universidad de Los Andes.