Aktiviteetteja ja leikkejä autistilapselle
Autismi on autismikirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa henkilölle vaihtelevia toiminnan esteitä. Kaikilla autistisilla ihmisillä ilmenee jonkin asteisia vaikeuksia sosiaalisessa kommunikaatiossa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja sosiaalisessa mielikuvituksessa, minkä lisäksi henkilö voi olla yli- tai aliherkkä eri aistimuksille. On myös tyypillistä, että autistinen henkilö haluaa pitää kiinni omista rutiineistaan, ja hänelle säännöt, sopimukset ja tulevaisuuden ennakointi on tärkeää. Monilla autistisilla henkilöillä on myös erityisiä mielenkiinnnon kohteita jo varhaisesta iästä lähtien.
Mitä täytyy pitää mielessä, kun suunnitellaan aktiviteetteja autistilapselle?
Ensinnäkin on hyvin tärkeää olla tietoinen lapsen yksilöllisistä mieltymyksistä ja mielenkiinnon kohteista. Lisäksi on tärkeää tietää se, millaisia harjoituksia lapsi kykenee tekemään ottaen huomioon lapsen ikä sekä kehityksellinen tahti. On hyvin tärkeää, että aktiviteetit ovat lapselle sopivia huomioiden lapsen ominaispiirteet. Näitä aktiviteetteja voi muokata lapsen omien tarpeiden mukaisesti.
Mitä tulee pitää mielessä, jos autistiselle lapselle suunnattuja aktiviteetteja tulee muokata lapsen omien tarpeiden mukaisesti?
- Ajoitus: Jokaisen harjoituksen keston määrittäminen lapsen tarpeiden mukaisesti. Lapsen on tärkeää ymmärtää, että harjoituksella on alkamis- ja päättymisaika. Tähän tarkoitukseen voit käyttää esimerkiksi tiimalasia. Tällä tavoin lapsi ymmärtää milloin harjoitus on alkanut, ja kuinka paljon lapsella on vielä aikaa ennen kuin harjoitus päättyy.
- Valinta: Lapselle tulee antaa mahdollisuus valita laajasta valikoimasta. Lapsen ei ole hyvä valita aina samaa aktiviteettia. Voit esitellä aktiviteetteja visuaalisesti, käyttäen apuna esimerkiksi piktogrammeja, valokuvia ja piirustuksia. Voit antaa lapsen itse valita, mitä hän haluaa tehdä.
Aktiviteetteja autistilapselle
Musiikilliset aktiviteetit
Musiikkiterapia on yleinen aktiviteetti autistisille lapsille. Seuraavaksi joitakin yksinkertaisia esimerkkejä musiikillisista aktiviteeteista.
- Tanssikaa ja liikkukaa musiikin tahtiin.
- Opetelkaa yhdessä helppo laulu, jonka laulatte. Tämä auttaa lapsen ymmärryksen kehittymisessä laulunsanojen kautta. Voit käyttää avuksi visuaalisia keinoja, jotka helpottavat lasta ymmärtämään tiettyjä sanoja paremmin.
- Luokaa omaa musiikkia. Voitte käyttää erilaisia instrumentteja tai muita ääniä tuottavia esineitä. Musiikin luominen auttaa lasta ymmärtämään, millaisia ääniä mitkäkin esineet tuottavat.
Tarinoita koskevat aktiviteetit
Tätä harjoitusta kannattaa kokeilla, mikäli tiedät lapsen pitävän kirjoista. Kannattaa ottaa huomioon lapsen ymmärryksen taso sekä mielenkiinnon kohteet, ja valita sellainen kirja, jonka kuvista lapsi pitää. Voit käyttää esimerkiksi:
- Eri materiaaleista valmistettuja kirjoja. Kirja voi olla tehty esimerkiksi kankaasta, koristeista, erilaisista tekstuureista tai kartongista. Kirjan avulla lapsi saa tutustua näihin materiaaleihin.
- Kuvakirjat. Kuvakirjat ovat loistava tapa opettaa lapselle asioiden nimeämistä. Voit myös hyödyntää erilaisia ruuanlaitto-ja sisustuslehtiä opettamaan lapselle erilaista sanastoa.
- Interaktiiviset kirjat. Nämä kirjat saattavat olla erityisesti autistisen lapsen mieleen, sillä ne tuottavat runsaasti erilaisia efektejä.
Esineiden käsittelemiseen liittyvät aktiviteetit
Tällaisiin harjoituksiin kuuluu erilaisten asioiden ja esineiden käsitteleminen sekä niiden kanssa vuorovaikutuksessa oleminen. Voit esimerkiksi antaa lapselle muovailusavea tai -vahaa, WC-paperirullan hylsyn, kartonkia, lankaa, muovipullon tai aikakauslehden. Voit antaa lapselle minkä tahansa esineen, josta uskot hänenkiinnostuvan.
Leikkejä autistilapselle
Jäljittelyleikki
Voitte pelata lapsen kanssa erilaisia taputusleikkejä, joissa lapsi voi jäljitellä tekemisiäsi. Luo taputussarja, jonka lapsi voi opetella. Voit myös itse jäljitellä erilaisia ääniä ja eleitä, joita eri eläimet tekevät.
Visuospatiaaliset leikit
Tällaisiin leikkeihin lukeutuvat muun muassa palapeleillä ja rakennuspalikoilla leikkiminen. Joskus voi olla tarpeen ohjata lasta kädestä pitäen, jotta lapsi ymmärtää, mihin mikäkin pala kuuluu. Lasta on tärkeää vahvistaa jatkuvasti kehumalla häntä, vaikka lapsi ei olisi täysin osannutkaan suorittaa harjoitusta.
Sensoriset leikit
Näihin kuuluu leikit, joissa voidaan hyödyntää materiaaleja, jotka tuottavat lapsessa miellyttäviä tuntemuksia. Tällaisia materiaaleja ovat mm. hiekka, vesivärit, vahaliidut, muovailuvaha sekä erilaiset kankaat. Voit hyödyntää mitä tahansa materiaaleja, joiden uskot stimuloivan lapsen aisteja ja kiinnostavan lasta.
Syy-seuraus-leikit
Tällaiset leikit auttavat lasta sietämään turhautuneisuuden tunteita paremmin. Kyse voi olla esimerkiksi pelistä, jossa napin painaminen aiheuttaa tietynlaisen toiminnan, esimerkiksi valo syttyy tai napin painaminen saa aikaan jonkin äänen.