Lasten kehon kunnioittaminen: 4 esimerkkiä jokapäiväisestä elämästä
Vanhemmat, opettajat ja muut aikuiset ovat vastuussa lasten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Tietysti heidän tulee olla tarkkaavaisia lasten tarpeista, huolehtia niistä ja ohjata heitä tilanteissa, jotka voivat aiheuttaa riskin. Mutta tämä ei tarkoita, etteikö rajoja olisi. Itse asiassa yksi tärkeimmistä on lasten kehon kunnioittaminen. Voi olla tarpeen työskennellä sen parissa ja ymmärtää sen tärkeys.
Emme puhu fyysisen pahoinpitelyn, aggressiivisuuden tai laiminlyönnin välttämisestä. Tietenkin me kaikki ymmärrämme, että tämäntyyppisillä teoilla ei ole sijaa vanhemmuudessa. Tässä tapauksessa tarkoitamme kuitenkin hienovaraisempaa käyttäytymistä, jota aikuiset tekevät päivittäin hyvillä aikomuksilla, mutta jotka voivat olla invasiivisia ja epämukavia lapsille. Kerromme lisää alla.
Mitä lasten kehon kunnioittaminen tarkoittaa?
Jos haluamme toteuttaa kunnioittavaa ja positiivista kasvatustyyliä, meidän on aina pidettävä mielessä, että lapset ovat yksilöllisiä olentoja. Tämä tarkoittaa, että he eivät ole meidän jatkeemme ja siksi heillä on oltava tietty suvereniteetti ja oikeus päättää itsestään. Ja meidän aikuisten on autettava heitä asettamaan omat rajansa ja kunnioittaa niitä.
Monille vanhemmille omista lapsista huolehtiminen tarkoittaa näiden puolesta päättämistä ja näiden kehon ja ympäristön manipuloimista, jotta he voivat pitää heidät turvassa. Voimme nähdä tämän monissa arkipäivän tilanteissa. Esimerkiksi lapsemme hiusten korjaaminen leikin aikana tai takin riisuminen, koska mielestämme on liian kuuma.
Monet lapset reagoivat vihaisesti tai ärsyyntyneinä näissä tilanteissa. He jopa yrittävät kapinoida aikuista vastaan ja vaativat pukemaan takkinsa takaisin tai sotkemaan hiuksensa uudelleen. Tätä ei pidä nähdä tottelemattoman lapsen uhmakkaana käytöksenä, vaan pikemminkin kehotuksena kunnioittaa hänen rajojaan. Ja se on jotain luonnollista, jos otamme huomioon sen tosiasian, että näinä hetkinä olemme invasiivisia.
Miten voimme kunnioittaa lasten kehoa?
Ehkä tämä tuntuu liioitellulta, mutta totuus on, että pienillä muutoksilla voimme tarjota hyvää hoitoa ja olla kunnioittavampia. Tässä on joitain esimerkkejä, joita voidaan soveltaa jokapäiväisessä elämässä.
Älä pidä heidän tarpeitaan itsestäänselvyytenä
Aikuiset tekevät usein päätöksiä ja toimia lasten hyvinvoinnin puolesta, mutta heidän tarpeitaan todellisuudessa huomioimatta. Esimerkiksi puemme tai riisumme heidän vaatteensa sen mukaan, miltä meistä tuntuu, tai pakotamme heidät syömään, kunnes he tyhjentävät lautasensa.
Sen sijaan voimme kiinnittää huomiota siihen, mitä he tuntevat ja tarvitsevat. Voimme kysyä heiltä ennen kuin toimimme. Voisimme esimerkiksi sanoa: “Minulla on kuuma. Onko sinulla kuuma? Haluatko riisua villapaitasi vai oletko OK?” tai toisessa tapauksessa voisimme sanoa: “Haluatko syödä enemmän vai riittääkö se? Autanko sinua tyhjentämään lautasesi vai haluatko, että otan sen pois?”
Näin autamme lapsia olemaan yhteydessä tarpeisiinsa ja ruumiillisiin tuntemuksiinsa ja käyttämään niitä oppaana. Lisäksi osoitamme kunnioitusta heidän tarpeitaan ja päätöksiään kohtaan. Jos toimimme pyytämättä, irrotamme heidät vähitellen tästä fyysisestä ohjauksesta, emmekä ehkä auta heitä tuntemaan oloaan paremmaksi tuolla hetkellä.
Varoita, älä hyökkää
Joskus on perusteltu tarve manipuloida lasten ulkonäköä auttaakseen heitä mm. hygieniassa. On kuitenkin paljon positiivisempaa, jos varoitamme heitä ennen kuin ryhdymme toimiin. Jos esimerkiksi haluat pyyhkiä lapsesi kasvot, voit sanoa: “Sinulla on jogurttia kasvoillasi, voinko pyyhkiä sen pois pyyhkeellä?” Tai jos leikkikentällä leikkiessä hänen housunsa alkavat roikkumaan, voit sanoa: “Voinko auttaa sinua suoristamaan housusi?”
Vaikka se saattaa tuntua vähäpitoiselta, se on paljon vähemmän invasiivista kuin asioiden tekeminen ilman varoitusta. Ja jos asetamme itsemme heidän tilanteeseensa, mekään emme varmasti haluaisi jonkun muun siivoavan tai järjestelevän vaatteitamme tai kasvojamme ilman lupaa.
Anna heidän valita
Lasten kehon kunnioittaminen tarkoittaa myös sitä, että he saavat valita tietyissä tilanteissa. Ei vain hygienian ja henkilökohtaisen huolenpidon kannalta, vaan myös kiintymyksen kannalta. Esimerkiksi kysymällä lapselta: “Haluatko antaa tädille suukon?” tai “Voinko halata sinua?”. Monille aikuisille se saattaa kuulostaa epäloogiselta, mutta antamalla heidän päättää, milloin he sallivat muiden tunkeutua tilaansa, tarjoamme heille kriteerit, joilla estetään epämiellyttävät ja vaaralliset tilanteet tulevaisuudessa.
Kannusta heidän autonomiaansa
Lopuksi on myös erittäin myönteistä, että sen sijaan, että ryhdymme toimiin suoraan lapsen kehoa kohtaan, ohjaamme häntä niin, että hän voi tehdä sen itse. Jos esimerkiksi näemme, että lapsi on laittamassa paitansa hihat ruokaan, meidän ei tarvitse juosta käärimään hänen hihojaan. Päinvastoin, voimme varoittaa häntä siitä, mitä tapahtuu, ja rohkaista häntä etsimään ratkaisua itse.
Lasten kehon kunnioittamisesta on pitkällä aikavälillä suuria etuja
Elämme aikuiskeskeisessä yhteiskunnassa, jossa on normaalia ja pätevää, että aikuiset huolehtivat lapsista ajattelematta heidän rajojaan tai tilojaan. Tätä tapahtuu usein, vaikka se tapahtuu aina rakkaudella ja heidän hyvinvointinsa etsimisessä. Tästä syystä lapsen luvan pyytäminen nenän pyyhkimiseen, hiusten kampaamiseen, vaatteiden järjestämiseen tai suukon antamiseen voi tuntua sopimattomalta. Se on kuitenkin keskeinen harjoitus itsevarmuuden ja itsekunnioituksen opettamisessa.
Lapsesi kasvaessa haluat hänen olevan turvassa, osaavan asettaa rajoja, hallitsevan itseään ja olevan turvassa väkivallalta. Mutta tämä opetus on aloitettava lapsuudesta ja kotona.
Kunnioittamalla lasten kehoa osoitamme heille, että heillä on itsemääräämisoikeus. Lisäksi opetamme heille, että kukaan ei saa koskea heihin ilman heidän lupaansa, että muut eivät saa tehdä heidän olostaan epämukavaa ja että heillä on oikeus sanoa ei. Kasvatamme siten vastuuntuntoisia lapsia, jotka ovat varmoja ja itsevarmoja, jotka tietävät, mitä he haluavat ja tarvitsevat, ja jotka ovat valmiita puolustamaan itseään kunnioittavasti ja itsevarmasti. Ja nämä ovat erittäin arvokkaita taitoja, joita tuemme näillä pienillä päivittäisillä muutoksilla.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Horno Goicoechea, P. (2018) La importancia de la prevención: la educación afectivo-sexual en las distintas etapas de la niñez-adolescencia. Espirales, consultoría de infancia.
- González Coto, M., & Saénz Cubillo, N. (2020). Crianza Respetuosa: Hacia una parentalidad centrada en las niñas y los niños. Estudios, (41), 428-450.