Näin stimuloit vauvasi älykkyyttä ja muistia
Olet kenties jo kuullutkin, että lapsen älykkyyttä voidaan edistää jo nuorella iällä. Jotta voisit stimuloida vauvasi älykkyyttä ja muistia, sinun ei tarvitse olla muuta kuin rakastava äiti, joka on lapsensa kasvussa osallisena. Haluatko tietää aiheesta lisää? Katso seuraavat neuvot ja laita ne käytäntöön!
Vauvasi älykkyys
Lapsilla on “muuntautuva” älykkyys, eli se pystyy muuttamaan muotoaan. Kehityksen aikana lapsilla on havaittavissa erilaisia älykkyyden tyyppejä, aina siihen asti kunnes he kehittyvät aikuisiksi.
Jakso syntymästä kahteen ikävuoteen käsittää hyvin runsaasti henkistä kehitystä. Tällöin lapset oppivat kävelemään, puhumaan ja ajattelemaan sellaisia asioita, jotka eivät ole tietyllä hetkellä läsnä.
Älykäs ihminen oppii muiden kokemuksista.
-Voltaire
Piaget’n teoria
Piaget’n teorian mukaan lapsi käy lävitse eräät kehityksen vaiheet koskien älyä ja kykyä ymmärtää suhteita. Nämä lapsen kehityksen vaiheet ilmenevät tietyssä järjestyksessä kaikilla lapsilla, ja ihan kaikkialla maailmassa.
Kun lapset ovat vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa varhaisella iällä, he eivät tiedä kuinka olla empaattinen aikuisen tavoin, eivätkä he osaa ajatella “itsekeskeisesti”.
Lapsuuden aikana tapahtuu luonnollista kognitiivista kehitystä, jolloin ihminen “oppii ajattelemaan”. Toisin sanon lapset oppivat olemaan vuorovaikutuksessa ympärillä olevan maailman kanssa.
Piaget’n mukaan se vaihe, joka ilmenee vastasyntyneestä aina 2-vuotiaaseen asti, tunnetaan sensorimotorisena vaiheena. Lapsen kehitystä määrittää hänen ymmärryksensä maailmasta, ja hän koordinoi aistikokemuksia fyysisen toiminnan kanssa – tässä vaiheessa sisäsyntyiset refleksit muuttuvat kehittyneemmiksi.
Mitä voidaan tehdä lapsen älykkyyden edistämiseksi sensorimotorisen vaiheen aikana?
- Muuta lapsen kehäreaktioita. Kun vauva tuottaa saman käytöksen, jonka hän on aiemmin tuottanut sattumalta, kyseessä on kehäreaktio. Meidän tulee vanhempina tarjota muutoksia vauvan kehäreaktioihin, jotta vauva näkisi, että muutoksia syntyy ja jotta hän oppisi tutkimaan.
- Tutki erilaisia tavaroita ja leluja. Tämä on sitä varten, että vauva oppisi uusista asioista.
- Leiki piiloa tavaroiden kanssa. Näytä lapsellesi lelu ja piilota se, ja sitten näytä kuinka löydät tämän lelun. Sitten toista samaa, mutta anna hänen olla se, joka löytää tavaran.
Oletko jo kuullut Tomatis-metodista?
Tomatis-metodi perustuu sihen, että lapsen korvaa kehitetään, jotta oppiminen ja yleisesti ottaen kehitys voisivat tehostua.
Kyseessä on musiikkiterapia, joka perustuu seuraavien äänten kuuntelemiseen:
- eräät korkeafrekvenssit
- Mozartin sävellykset
- gregoriaaniset laulut
- äidin ääni sellaisena kuin vauva on kuullut sen kohdussa ollessaan.
Näin korvan havaintokykyä kehittämällä oppiminen ja viestintätaidot tulevat stimuloiduiksi, mikä sitten parantaa lapsen motorisia taitoja ja tasapainoa.
Tämän menetelmän hyötyihin kuuluvat seuraavat:
- parempi asenne
- parempi kyky torjua uupumusta
- suurempi muistikapasiteetti
- lisääntynyt keskittymiskyky
- enemmän luovuutta
- rauhan tunne.
3 tapaa stimuloida vauvasi muistia
1. Luo parempi side lapseesi
Ihmisen aivot on ohjelmoitu etsimään turvallisuutta, ja jos ne eivät tunne olevansa turvallisessa ympäristössä, ne eivät voi oppia. Siksi on hyvin tärkeäää, että vauvasi tuntee olevansa turvassa. Jotta voisit saavuttaa tämän, voit toimia seuraavilla tavoilla:
- ota käyttöön ihokontakti lapsesi syntymästä lähtien
- vietä niin paljon aikaa kuin voit vauvasi kanssa ilman, että teet montaa asiaa samalla kertaa
- puhu vauvallesi jatkuvasti
- kanna häntä paljon sylissäsi.
2. Muistin mielleyhtymät
Kymmenen kuukauden iässä vauva voi jo löytää tavaran, joka piilotettiin sekunteja ennen. Muistin mielleyhtymät muodostuvat siten, että ihminen pystyy muistamaan asioita, jotka ovat kyseisellä hetkellä täysin poissaolevia.
Tässä vaiheessa vauvan symbolisaation kyvyt ovat jo kehittymässä – tämä on tyypillinen ominaisuus meillä ihmisillä, ja se tekee älyllisestä ja kulttuurisesta kehityksestämme mahdollista.
Yhden vuoden kuluttua lapsi pystyy jo löytämään tavaroita, joita hän ei ole nähnyt pitkään aikaan, ja kieli tulee mukaan kuvaan. Hän pystyy löytämään tavaroita, jotka ovat poissa näkyvistä, kun sanot niiden nimet.
3. Laula lauluja
Kannattaisi laulaa paljon lapsellesi – yhä uudelleen ja uudelleen. Melodioita toistamalla hän sisäistää ne, ja tämä auttaa häntä rentoutumaan ja rauhoittumaan.
Kun lapsi on hiukan vanhempi, voit hyödyntää tätä tekniikkaa keksiäksesi säkeistöjä sellaisella sisällöllä, jonka haluat pikkuisesi muistavan.
Voit aloittaa yksinkertaisilla aiheilla, kuten vaikka kotiosoitteen tai puhelinnumeron muistamisella, jotta lapsi voisi käyttää näitä tietoja, mikäli sattuu jokin hätätilanne.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Delval, J . (1994): El desarrollo humano, Madrid, Siglo XXI .
- Doman, G. (n.d.). La estimulación temprana como un instrumento para el desarrollo de la inteligencia. http://www.tecsaqro.com/tecsa/reportes_imagenes/652_5.pdf
- Enesco, I ., Lago, O . y Rodríguez, P . (2003): “El legado de Piaget”, en I . Enesco (comp .), El desarrollo del bebé, Madrid, Alianza, pp . 21-51 .
- Enesco, I. (2012). Desarrollo del conocimiento de la realidad en el bebé. J. Castorina y M. Carretero (comps.), Desarrollo cognitivo y educación I. Los inicios del conocimiento, 167-193. https://www.researchgate.net/profile/Ileana_Enesco/publication/321866771_Ileana_Enesco_Desarrollo_del_conocimiento_de_la_realidad_del_bebe/links/5a3644390f7e9b10d845b2a3/Ileana-Enesco-Desarrollo-del-conocimiento-de-la-realidad-del-bebe.pdf
- García-Molina, A., Enseñat-Cantallops, A., Tirapu-Ustárroz, J., & Roig-Rovira, T. (2009). Maduración de la corteza prefrontal y desarrollo de las funciones ejecutivas durante los primeros cinco años de vida. Revista de neurología, 48(8), 435-440. https://pdfs.semanticscholar.org/0162/d3d930a12811983f1b00e7fe2ebbd06b315a.pdf