Millainen on toimiva luokkahuone?
Toimiva luokkahuone on yksi tärkeimmistä asioista, joka opettajan tulisi huomioida, mutta aina se ei kuitenkaan ole helppoa. Toimivan opetustilan rakentaminen voi olla vaikeaa myös kokeneemmalle opettajalle ja erityisen haastavaa se on opettajan uraansa aloittelevalle henkilölle.
On olemassa monia menetelmiä, joiden avulla opettaja pitää oppilaat järjestyksessä, tuntee oppimisvälineet, luo joustavan oppimisympäristön ja käyttää tehokkaasti sekä omaa että oppilaidensa aikaa.
Jokainen luokka ja sen oppilaat muodostavat omanlaisensa haasteen. Opettajat tarvitsevat enemmän menetelmiä, jotka auttavat luomaan tehokkaimman mahdollisen luokkahuoneen. Seuraavaksi kerromme joistakin menetelmistä, jotka auttavat opettajaa luomaan hyvän ympäristön opettamiselle ja oppimiselle.
Toimiva luokkahuone luomalla positiivinen yhteys oppilaisiin
Ei kannata luottaa vain tuuriin, jos haluaa luokkahuoneesta toimivan. Asiantuntijat ovat samaa mieltä siitä, että terve opettajan ja oppilaan välinen suhde on tehokkaan luokkahuoneen perusta. Tämä on täysin järkeenkäypää, sillä jokainen oppilas haluaa tuntea, että hänestä pidetään huolta, ja että häntä arvostetaan.
Luomalla positiivinen side oppilaaseen, lapsi tuntee olevansa osa ryhmää, sekä se kannustaa oppilaita osallistumaan opetukseen ja tekemään yhteistyötä toistensa kanssa. Tämä auttaa myös tekemään lapsesta luottavaisemman suorittamaan omia kokeilujaan sekä menestymään oppimisympäristössä, jossa hän ei tunne pelkoa, joka rajoittaisi häntä.
Kuinka luoda positiivinen suhde oppilaaseen?
Oppimisympäristön ollessa rakenteeltaan selkeä ja yksinkertainen oppilaat suhtautuvat siihen positiivisesti. Opettajana sinun tulee tietää, mitä sinulta ja luokkahuoneelta odotetaan.
Luokkahuoneen sääntöjen ja käytänteiden tulee olla toimivia ja niitä tulee vahvistaa johdonmukaisesti. Jos näin on, oppilaat tulevat luottamaan sinuun.
Kohtele luokkaa siis kunnioituksella ja luo miellyttävä ympäristö oppimiselle. Tällä tavoin vahvistat oppilaiden luottamusta, he tulevat osallistumaan enemmän sekä autat heitä kehittämään heidän sosiaalisia taitoja.
Luokalle oma rutiini
Louisianan yliopisto teki tutkimuksen, jossa tutkittiin tekijöitä, jotka tehokas opettaja omistaa. Tutkijat saivat selville, että opettajat, joilla oli selkeät rutiinit saavuttaakseen korkeampia tavoitteita, olivat myös menestyneempiä opettajia.
Jotta oppimisympäristö on positiivinen ja järjestäytynyt, on tärkeää luoda rutiini päivittäisille aktiviteeteille ja kotitehtäville. Huomioi ensin yleisimmät aspektit ja sen jälkeen voit keskittyä erityispiirteisiin.
Jos luokassa on esimerkiksi oppilaita, jotka ovat jumissa kotitehtäviensä kanssa, on heille hyvä esitellä yksinkertaisia ohjenuoria, jotka auttavat heitä eteenpäin. Yksi tällaisista suuntaviivoista voi olla vaikkapa luokkatoverilta avun kysyminen. Jos siitä ei ole apua, silloin oppilaan tulisi kysyä apua sinulta.
Joustava istumajärjestys on tärkeässä roolissa
Vuonna 2012 Minnesotan yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että luokkahuoneen fyysisellä järjestyksellä on merkitystä vahvan suhteen luomisen kannalta opettajan ja hänen oppilaidensa välille. Luokkahuoneen järjestys voi myös vahvistaa kommunikaatiota ja vuorovaikutusta. Kun luokan istumajärjestys on joustava, on opettajan helpompi kommunikoida oppilaidensa kanssa.
Sheryl Feinsteinin mukaan joustava istumajärjestys toimii paremmin kuin perinteinen järjestys, jossa opettaja istuu oppilaiden edessä.
“Sen lisäksi, että interaktiivinen ja muuttuva luokkahuone aiheuttaa oppilaissa uutuudenviehätystä ja stimuloi heitä, sillä on myös positiivinen vaikutus heidän käyttäytymiseensä.”
– Sheryl Feinstein
Joustava istumajärjestys voi ratkaista ongelmia, joita joustamaton istumajärjestys voi aiheuttaa. Muuttumattoman luokkahuoneen oppilaat usein stimuloivat ja motivoivat itseään liikkumalla luokkahuoneessa ja keskustelemalla koulun ulkopuolisissa aktiviteeteissa.
Nämä neuvot auttavat kaikilla opetusasteilla, sopivat mihin tahansa oppiaineeseen sekä auttavat sinua luomaan toimivan luokkahuoneen. Hallinnollinen tuki ei ole tarpeen, vaan pystyt itse luomaan järjestäytyneemmän ympäristön, joka on samalla ystävällinen ja kutsuva.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- D. Christopher Brooks. Space and Consequences: The Impact of Different Formal Learning Spaces on Instructor and Student Behavior. University of Minnesota, 2012.
- Sheryl Feinstein. From the Brain to the Classroom. Hardcover. 2014.