Lapsi avuksi kotiaskareisiin Maria Montessorin vinkeillä
Tässä artikkelissa esittelemme Maria Montessorin vinkit siihen, kuinka ottaa lapsi avuksi kotiaskareisiin ja opettaa hänelle samalla itsenäistymistä. Nämä neuvot perustuvat huolenpitoon, rakkauteen ja kunnioitukseen.
Maria Montessori oli italialainen pedagogi ja tutkija, joka kehitti nimeään kantavan, erityisesti varhaiskasvatukseen keskittyvän montessoripedagogiikan 1900-luvun alussa. Hänen aikanaan radikaalinakin pidetyt pedagogiset menetelmänsä keskittyivät lapsen kunnioitukseen, ja hän korosti lapsen omaehtoisuutta ja luontaista uteliaisuutta.
Montessorin työ on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että ymmärrämme tänä päivänä, että lapsi imee itseensä kaiken tiedon, jonka hän näkee, kuulee ja tuntee.
Montessoripedagogiikan mukaan oppimisen avaintekijänä on motivaatio. Tieto tulisi löytää ja sitä tulisi kehittää itse, eikä sitä omaksuta vain pänttäämällä ja toistamalla. Lapsen tulisi oppia rakastamaan ja kunnioittamaan omaa ympäristöään.
Surullista kyllä, Montessorin innovatiivista ajattelua kritisoitiin hänen omana aikanaan rajustikin. Tänä päivänä monet kasvatukselliset laitokset kuitenkin ovat omaksuneet Montessorin opit. On olemassa oppilaitoksia, jotka kantavat Montessorin nimeä ja kouluja, joiden opintosuunnitelma perustuu Montessorin menetelmiin.
Montessorin vaikutus ei kuitenkaan rajoitu ainoastaan koulutusjärjestelmään, sillä monet vanhemmat hyödyntävät enenevässä määrin tämän pedagogin vinkkejä kotona tapahtuvassa kasvatuksessa.
Lapsen käyttäytyminen on pitkälti hänen vanhempiensa toiminnan tulosta. Jos vanhemmat ovat tuomitsevia, myös lapsesta kasvaa tuomitseva. Jos äiti ja isä kiusaavat ja pilkkaavat lasta, heidän lapsestaan kasvaa epävarma nuori ja aikuinen. Mutta jos opetamme lapsellemme rehellisyyttä, on todennäköisempää, että myös hänestä kasvaa rehellinen. Sama pätee myös päivittäisiin kotiaskareisiin; jos lapsi osallistuu kotiaskareisiin aktiivisesti, oppii hän riippumattomaksi muista.
Jokaisella lapsuuden vaiheella on omat etunsa ja haittapuolensa, mutta jokaisella lapsella on jotain tarjottavanaan. Se, mitä lapsi ei opi juuri nyt, oppii hän varmasti myöhemmin.
Lapsi avuksi kotiaskareisiin Maria Montessorin vinkeillä
2-3-vuotiaat
Tässä iässä lapsi on vielä liian nuori suurimpaan osaan kotiaskareita.
Lapsi voi kuitenkin aloittaa yksinkertaisimmista tehtävistä: hän voi auttaa pöydän kattaamisessa, opetella kaatamaan vettä lasiin tai lakaista pieniä alueita rikkalapion ja harjan avulla.
Voit myös opettaa lastasi keräämään ruuan murut lautaselle ja putsaamaan lautasen syömisen jälkeen.
4-5-vuotiaat
Tässä iässä voit pyytää lasta tekemään jo joitakin tiettyjä tehtäviä, kuten pöydän kattaaminen ateriaa varten tai likaisten lautasten kerääminen pöydästä.
Tässä iässä lapsi voi myös opetella, miten imuri toimii ja kuinka käydä ruokaostoksilla. Lapsi voi myös opetella petaamaan sänkynsä, kastella kasveja sekä ruokkia lemmikkieläimen.
“Auta minua tekemään itse.”
– Maria Montessori
6-7-vuotiaat
Tämä ikä on täydellistä aikaa opettaa lasta valmistamaan itselleen pieniä, yksinkertaisia aterioita ja välipaloja. Lattian lakaisu ja tiskikoneen tyhjäys ovat myös kotiaskareita, joita lapsi voi harjoitella.
Lapsi voi myös varovasti harjoitella kuorimaan porkkanoita ja perunoita, nyppiä rikkaruohoja sekä järjestää puhtaat sukat paikoilleen.
8-9-vuotiaat
Tässä ikävaiheessa lapsi pystyy jo siivoamaan omat jälkensä ongelmitta. Lapsi voi oppia valmistamaan kahvia tai mehua, tai viemään roskat ulos sekä siivoamaan pienempiä, mutta hankalampia alueita, kuten vaikka jääkaappia.
Tässä iässä on hyvä opetella, kuinka tiskikone täytetään. Jos perheessänne on lemmikki, lapsi voi opetella, kuinka lemmikistä pidetään huolta.
10-11-vuotiaat
Tässä iässä lapselle voi opettaa kokkaamisen ja ruokalistan tekemisen perusasioita. Ruohon leikkaaminen sekä ompeleminen ovat muita taitoja, joita lapsi voi opetella. Tässä iässä lapsi oppii myös hakemaan postin ja imuroimaan helposti.
Yli 12-vuotiaat
Tässä ikävaiheessa lapsi pystyy suorittamaan jo monimutkaisempia kotiaskareita. Lapsi pystyy esimerkiksi pesemään auton, valmistamaan helppoja aterioita sekä puhdistamaan lasiastioita.
Lapsi voi auttaa myös esimerkiksi huoneen maalaamisessa, opetella silittämään vaatteita sekä vaihtamaan lamppuja. Tämä on myös täydellinen ikä auttaa vanhempia mahdollisen pienemmän sisaruksen hoidossa.
Nämä Montessorin vinkit keskittyvät erityisesti yhteen asiaan, nimittäin lapsen kunnioittamiseen. Anna lapsen tehdä virheitä, ilman että alat valittaa niistä hänelle. Sillä tavoin lapsi oppii kuitenkin parhaiten.
Puhu lapsellesi kohteliaasti, kannusta lasta tavoitteitaan kohti, äläkä milloinkaan pilkkaa häntä.
Kuuntele lapsen ideoita ja ongelmia, ja muista olla aina kärsivällinen. Jos kohtelet lastasi rakkaudella, huolenpidolla ja kunnioituksella, lapsi kehittää omaa persoonaansa kasvaen vahvaksi ihmiseksi.
Kohtele siis lastasi lempeästi ja auta häntä rakentamaan itseluottamusta niin, että hän ei luovuta heti vaikeuksia kohdatessaan.
Lapsesta kasvaa itsenäinen ja hän oppii elämään myös ilman vanhempiaan. Lapsi kuitenkin ihailee sinua ihmisenä, joka ei milloinkaan menettänyt uskoaan häneen ja omiin kykyihinsä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
- Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
- Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
- Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
- Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
- Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
- Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.