Kuinka auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä?
 

Kuinka auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä?

Toimiva rutiini, järjestelmällisyys ja sopiva ympäristö ovat avainasemassa mitä tulee lasten opiskeluun ja kotitehtävien tekemiseen. Tänään syvennymme siihen, miten vanhemmat voivat auttaa koulusta ja opiskelusta stressaavia lapsiaan.
Kuinka auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä?
Natalia Cobos Serrano

Kirjoittanut ja tarkastanut sosiaalipedagogi Natalia Cobos Serrano.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Kouluun liittyvät asiat aiheuttavat monissa kodeissa jännitteitä. Sekä lapset että vanhemmat ovat väsyneitä pitkän päivän jälkeen, ja kotitehtävien tekeminen aiheuttaa helposti riitelyä ja ärsyyntymistä kaikissa osapuolissa. Hyvän aikataulun laatiminen ja rutiineissa pitäytyminen voi tuntua vaikealta, ja opiskeleminen voi tuntua lapsesta painavalta taakalta. Tämän vuoksi kerromme tänään, kuinka vanhemmat voivat auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä.

Kuinka auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä?

Sopivan ympäristön luominen

Tukeva ja tarpeeksi suuri pöytä, johon lapsi mahtuu levittämään kirjansa, kynänsä ja muut opiskelutarvikkeensa, on vain yksi osa hyvän opiskelutilan luomista. Lapsi tarvitsee myös itselleen sopivan tuolin, minkä lisäksi tilan hyvästä valaistuksesta on huolehdittava.

Lapsen ei välttämättä tarvitse vetäytyä omaan huoneeseensa tehdäkseen kotitehtävänsä. Etenkin nuoret lapset työskentelevät usein paremmin perheensä seurassa, esimerkiksi keittiönpöydän ääressä. Tilan on kuitenkin oltava tarpeeksi rauhallinen, eikä siellä saa olla television kaltaisia häiriötekijöitä.

Oikean ajankohdan löytäminen

Sopivan aikataulun laatiminen on toinen avaintekijä koulun aiheuttaman stressin lievittämisessä. Se on kuitenkin usein haasteista kaikkein suurin.

Kuinka auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä?

Jotkut lapset saavat kotitehtävät parhaiten tehdyksi, kun he saavat ennen niihin paneutumista levätä tai touhuta omia asioitaan hetken aikaa. On myös lapsia, jotka haluavat hoitaa kouluun liittyvät työt pois alta välittömästi kotiin paluun jälkeen. Näin he ovat vapaita nauttimaan illan vapaa-ajasta ilman huolta tekemättömistä kotitehtävistä.

Sillä, mihin aikaan lapsi tekee kotitehtävänsä, ei ole niinkään väliä. Tärkeintä on, että perhe luo rutiinin, jota noudatetaan säännöllisesti.

Organisoiminen

Useimmissa tapauksissa lapsi tuntee olonsa uupuneeksi ja hämmentyneeksi, koska ei osaa käsitellä koulutyön aiheuttamaa taakkaa. Tässä asiassa aikuisten apu on välttämätöntä. Se, että osaa jakaa tehtävät ja priorisoida ne sekä käyttää oikeita materiaaleja oikein, ovat perustavanlaatuisia asioita, jotka lapsen on opittava jo varhaisessa iässä.

Etenkin hieman vanhemmille lapsille erilaiset kalenterit, kaaviot ja jopa sovellukset ovat erinomainen apu opiskelun organisoimisessa.

Haasteiden kohtaaminen niiden välttelyn sijaan

Kenestä tahansa tuntuu turhauttavalta yrittää suorittaa tehtävää, jota ei osaa ratkaista. Tämä pitää paikkansa erityisesti pienempien lasten kohdalla, joiden ongelmanratkaisukyky ei vielä ole kehittynyt. Tällaisissa tilanteissa vanhempien täytyy rohkaista lasta positiiviseen ajatteluun.

Yksi hyvä tapa lapsille kohdata haasteita yksi kerrallaan, on luokitella koulutehtävät niiden vaikeusasteen mukaisesti. Lapsi voi aloittaa helpoimmista tehtävistä kerätäkseen itseluottamusta vaikeimpia tehtäviä varten tai vaihtoehtoisesti suorittaa vaikeimmat tehtävät pois alta ensin ja keskittyä helpompiin tehtäviin siinä vaiheessa, kun väsymys alkaa jo painaa.

Kuinka auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä?

Tämä tarkoittaa myös sitä, että lapsen on oltava se, joka tekee kotitehtävät. Lapsen on tärkeä antaa tehdä virheitä. Vaikka virheiden tekeminen saattaakin tuntua lapsesta turhauttavalta, se on erittäin hyödyllistä oppimisen kannalta.

Lapsen rohkaiseminen

Voit auttaa lasta käsittelemään koulun aiheuttamaa stressiä tarjoamalla hänelle tukesi. Rohkaiseminen ei ole tärkeää ainoastaan lapsen tehdessä kotitehtäviä, vaan hän tarvitsee rohkaisua myös, kun autat häntä järjestelemään asioita, suunnittelemaan hyvän opiskelutilan ja niin edelleen.

”Sinun ei tarvitse olla koulutuksen asiantuntija pystyäksesi tukemaan lastasi hänen koulutiellään. Se, mitä sinun tulee tehdä, on järjestää lapselle mukava ja hyvin valaistu opiskelutila, ja laatia säännöllinen aikataulu kotitehtävien tekemiselle.”

– Annie de Acevedo

Mikä on vanhempien rooli lapsen opiskelusssa?

Asiantuntijoiden mukaan vanhempien apu ja valvonta ovat välttämättömiä mitä tulee lapsen opiskeluun ja kotitehtävien tekemiseen. Lapsi epäilemättä osoittaa enemmän kiinnostusta koulutyöhön, kun myös vanhemmat ovat kiinnostuneita asiasta ja tarvittaessa hänen tukenaan.

Tämän motivaation ansiosta lapsi menestyy akateemisesti paremmin ja oppii hyviä opiskelutapoja.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • De Acevedo, A. (2008). La buena crianza. Pautas y reflexiones sobre como criar con responsabilidad y alegría. Editorial Norma. Colombia: Bogotá.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.