Talosi, kotisi, on ensimmäinen lapsen kohtaama sosiaalinen ympäristö. Koti on paikka, jossa lapsi saa emotionaalista opetusta ja koulutusta, jotka takaavat hänen psykologisen hyvinvointinsa. Koti on lapsen ensimmäinen koulu.
Koti on lapsen ensimmäinen koulu
Koti on paikka, jossa lasta halataan ja suukotetaan. Paikka, jossa lapsi oppii kiittämään. Kaikki se, mitä lapsi oppii kotona, auttaa häntä kasvamaan onnelliseksi ja kunnioittavaksi aikuiseksi.
Sosiologit ja psykologit tietävät hyvin, että kodin suljettujen ovien takainen dynamiikka vaikuttaa suoraan ihmisiin. Kodin seinien sisällä kukoistaa yhteiskunnan pienoismalli, jota voidaan johtaa opettavaisen demokratian tai diktatuurin keinoin.
Jokaisen äidin ja isän tulisi ymmärtää alusta asti selkeästi, millaisen kasvatuksen he haluavat lapselleen antaa.
Jokainen sana, teko ja ele jättää jälkensä paitsi lapsen aivoihin, myös siihen näkymättömään ja herkkään verkkoon, josta koti muodostuu.
Psykologian asiantuntijat pystyvät tekemään päätelmiä sosiaalisen ryhmän jäsenten välisestä vuorovaikutuksesta. Analysoimalla perheenjäsenten välistä vuorovaikutusta, he kykenevät tulkitsemaan, millainen ympäristö perheen koti on.
Joskus pelkkä henkilön kasvojen katsominen tai äänenpainon kuuleminen riittää näille asiantuntijoille. Jo tämä informaatio paljastaa, vallitseeko kodissa onnellinen vai onneton tunnelma.
Meidän tulee ymmärtää, että koti on pakopaikka ja jokaisen lapsen emotionaalinen ja psykologinen kiinnekohta. Rakentakaamme siis lasta varten mahdollisimman kaunis, kutsuva, onnellinen ja merkityksellinen koti.
Kotini saattaa olla pieni, mutta se on täynnä suuria sydämiä
Jotkut kodit ovat isompia sisältä kuin ulkoa. Joskus ei tarvita kuin kynnyksen yli astuminen, jotta tasapainon tuntee. Voit nähdä kiintymyksen kaikkien kodissa asuvien kasvoilla. Kunnioitus väreilee ilmassa. Voit tuntea sen lapsen ilon, joka kokee elävänsä linnassa.
Nämä ovat epäilemättä onnellisimpia koteja. Näitä koteja asuttavissa perheissä on ominaisuuksia, joista meidän kaikkien tulisi ottaa oppia.
Koti, jossa positiiviset tunteet dominoivat
Positiivisten tunteiden täyttämän kodin asukkailla on tunneälyä.
Jotta positiiviset tunteet voivat olla läsnä, meidän tulee oppia käsittelemään negatiivisia tunteita. Esimerkiksi suuttumusta ei saisi piilottaa, vaan siitä pitäisi voida keskustella kunnioittavasti ja vakuuttavasti, jotta yhteisymmärrys saavutetaan.
Kodissa, jossa asuu onnellisuus ja harmonia, elää empaattisia ihmisiä. He osaavat asettaa itsensä toisen asemaan ja ymmärtävät myös vastapuolen näkökulman. He ovat hyviä ratkomaan vaikeitakin asioita ja tilanteita.
Onnellinen koti on myös koti, jossa kasvatus ja opetus sisältävät positiivista emotionaalista huolenpitoa. Tämä sisältää halauksia, läheisyyttä, suukkoja ja rakastavan ympäristön, jossa lapsi tuntee itsensä arvostetuksi ja suojelluksi.
Koti, jossa opetetaan arvojen avulla
Jalojen arvojen avulla opettaminen auttaa kasvattamaan maailmaan sivistyneitä ja kohteliaita lapsia. Tällä tavoin lapset oppivat huolehtimaan niin muista kuin luonnostakin ja rakentamaan harmonisemman maailman.
Vanhemmat ovat lapsen ensimmäiset sosiaaliset roolimallit, ja kotona suoritettava varhainen opettaminen on suuressa roolissa. Lapsen tulee oppia jo nuorella iällä sellaisia yksinkertaisia asioita kuten kiittäminen, anteeksi pyytäminen ja hyvän huomenen toivottaminen. Tällaisten fraasien oppiminen opettaa lapselle paljon enemmän kuin yleistä kohteliaisuutta.
Emme saa unohtaa, että näiden sosiaalisten kunnioituksen osoitusten kautta lapset näkevät, mikä vaikutus kunnioituksella on ympäristöön. Kun lapsi kiittää tai pyytää anteeksi, hän huomaa hyvin nopeasti, että näillä yksinkertaisilla sanoilla on suuri voima. Nämä ovat sanoja, jotka tuovat ihmiset yhteen, ja joilla ansaitaan kunnioitusta, ystävyyttä ja tunnustusta.
Arvot ovat sosiaalisia rakennelmia, jotka yhdistävät jalon tavan ymmärtää elämää ja maailmaa. Niihin sisältyy esimerkiksi luonnon ja eläinten rakastaminen, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden arvostaminen, heikompien puolustaminen, muiden auttaminen, lukeminen, tieto ja vapaus.
Kasvattamalla lapsiamme hyvien arvojen saattelemana, annamme maailmalle erityisiä ihmisiä.
Älä unohda, että talo on paljon enemmän kuin seinät ja katto, joiden suojassa elämme. Talo on paikka, jossa elämme yhdessä. Se on kuin toinen kohtu, jossa lapsi saa tärkeimmät oppinsa.
Kuvien lähde: Iwona Lifsches
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Madrid: Morata.
Bowlby, J. (1995). Teoría del apego. Lebovici, Weil-HalpernF.
Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
Marrone, M., Diamond, N., Juri, L., & Bleichmar, H. (2001). La teoría del apego: un enfoque actual. Madrid: Psimática.
Moneta, M. (2003). El Apego. Aspectos clínicos y psicobiológicos de la díada madre-hijo. Santiago: Cuatro Vientos.
Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.
Interesting Articles
Lasten psykologiaVirtuaalitodellisuuden käyttö ahdistuneiden lasten hoidossa