Älä anna näitä 10 ruokaa vauvalle

· 18.8.2018

Se, että tiedät mitä ruokaa vauvallesi kannattaa antaa, on erittäin tärkeää ensimmäisenä vuotena, sillä tällöin hän aloittaa kiinteän ruoan nauttimisen.

Lastenlääkäreiden mukaan on eräitä ruokia, joita vauvalle ei koskaan tulisi antaa.

Jotkut niistä voivat vaikuttaa haitallisesti lapseesi ja hänen herkkään ruoansulatuksen järjestelmäänsä, kun taas toiset niistä aiheuttavat tukehtumisen vaaran.

Joitakin ruokia on siksi parasta välttää siihen asti, kunnes lapsi on vanhempi, että ne lisäävät riskiä ruoka-aineallergioista.

Imetätpä tai annatpa maitoa pullosta, ennemmin tai myöhemmin joudut ottamaan mukaan erilaisia muita ruokia vauvasi ruokavalioon.

Vanhempana on tärkeää olla selvillä siitä, mitä ruokia ei tulisi koskaan antaa vauvalle.

10 ruokaa, joita ei tule antaa vauvalle

1. Hunaja

Alle 1-vuotiaat lapset eivät saa syödä hunajaa. Se voi sisältää haitallista bakteeria nimeltään clostridium botulinum, joka voi aiheuttaa botulismia, ja seurauksena voi olla lihashalvaus ja muita vakavia oireita.

Lapsesi vastustuskyky ei ole vielä tarpeeksi vahva, jotta se pystyisi taistelemaan näitä vaarallisia bakteereja vastaan.

2. Pähkinät

Älä anna kokonaisia pähkinöitä – mukaan lukien maapähkinöitä – 5-vuotiaille tai tätä nuoremmille lapsille. Ne voivat aiheuttaa tukehtumista.

Kunhan perheessä ei ole ollut pähkinäallergiaa, voit antaa lapsellesi maapähkinöitä maapähkinävoin muodossa sitten, kun hän on kuusikuinen.

pähkinät

3. Mansikat

Ne ovat melko happamia, ja siten mansikat eivät ole sopivia lapsesi herkälle ruoansulatuksen järjestelmälle.

Pidä siis mansikat loitolla lapsesi ruoista, kunnes hän on vuoden vanha. Varmista myös, että perheessä ei ole ollut allergiaa tätä hedelmää kohtaan.

4. Suklaa

Suklaa on yksi niistä tuotteista, joita vauvalle ei koskaan tulisi antaa. Se sisältää kofeiinia, joka on haitallista pienimmille.

Suklaa on myös runsaasti sokeria sisältävä herkku, ja sokerin määrä tulisi pitää minimissä etenkin vauvojen kohdalla.

5. Hedelmämehut

Hedelmämehuissa on paljon kaloreita, mutta ei rasvaa, proteiinia, kalsiumia, D-vitamiinia ja kuitua, joita vauvat tarvitsevat kaikkia.

Liika hedelmämehu voi myös aiheuttaa hampaiden reikiintymistä, ripulia ja jatkuvia vatsaongelmia.

6. Savustettu ja teollisesti käsitelty liha

Useimmat savustetut ja kuivatut lihat (kuten kinkku ja pekoni) sisältävät nitraatteja ja muita vahingollisia kemikaaleja.

Niissä on myös runsaasti natriumia ja eläinrasvaa, jotka voivat olla haitallisia pienille.

7. Lehmänmaito

Älä anna vauvallesi lehmänmaitoa, kunnes hän on vuoden vanha. Lehmänmaidossa ei ole niitä ravinteita (kuten rautaa ja E-vitamiinia), joita vauvasi tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen ensimmäisen vuoden aikana.

Vauvoille rintamaito on se paras maito.

Kun lapsesi on vuoden vanha, hän voi alkaa nauttia täysmaitoa kohtuullisissa määrin. Pidä silmällä mahdollista maito- tai laktoosi-intoleranssia.

8. Kala, jossa on runsaasti elohopeaa

Kala on hyvin terveellistä ruokaa, kuten varmasti tiedätkin. Siinä on runsaasti proteiineja, vitamiineja ja mineraaleja. Kala on myös usein kevyempää ruokaa kuin liha, ja se on vauvalle helpommin käsiteltävissä ruoansulatuksessa.

Katso kuitenkin, minkälaista kalaa annat vauvallesi. Jotkut kalalajit tuppaavat keräämään elohopeaa. Elohopea on haitallinen hermomyrkky, ja sitä voi helposti kertyä vauvan kehoon.

lohi

9. Sokeri ja suola

Sokeriset ja suolaiset ruoat ovat haitallisia nuorille lapsille. Nämäkin ovat siis sellaisia ruokia, joita ei tulisi koskaan antaa vauvalle.

Liika sokeri varhaisessa vaiheessa voi muuttaa lapsesi ruokailumieltymyksiä sen lisäksi, että se pitää hänet hereillä koko yön.

Liika suola on myöskin haitaksi, sillä se ei ole hyväksi munuaisille, ja siten suolaa tulisi välttää täysin alle 1-vuotiailla. Tästä iästä lähtien voit sitten lisätä ruokaan suolaa, mutta aina vain pienissä määrissä.

10. Riisipohjaiset tuotteet

Jos annat lapsellesi riisipohjaisia välipaloja, valitse tuotteet, jotka on valmistettu täysjyväriisistä, ei valkoisesta.

Nämä ovat paljon ravitsevampia, ja saat lapsesi kyllä tottumaan täysjyvän makuun.

Tämä mielessä pitäen kokeile siis täysjyväriisiä, kauraa (maapähkinävoin tai tuoreiden hedelmien kanssa) tai kvinoaa.

Aina kun annat lapsellesi uusia tuotteita, ole tarkkana, jotta ne eivät saa aikaan mitään haittoja hänen elimistössään.