7 stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle - Äitiyden Ihme
 

7 stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle

Puolen vuoden ikäisen lapsen elämä on täynnä yllätyksiä, sillä tässä iässä vauva alkaa toden teolla tutkia maailmaa. Tietyt aktiviteetit edistävät tätä tutkimista tehokkaasti. Nyt kerromme, miten vanhemmat voivat edistää lapsen potentiaalin täyttä kehittymistä.
7 stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle
Marisol Rendón Manrique

Kirjoittanut ja tarkastanut varhaiskasvatuksen kandidaatti Marisol Rendón Manrique.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Tänään esittelemme seitsemän stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle. Nämä ovat asioita, joita vanhemmat voivat tehdä lapsensa kanssa tukeakseen tämän uusien kykyjen kehitystä.

Puolen vuoden iässä vauva kehittyy ja edistyy isoin harppauksin niin kyvyissään kuin käytöksessäänkin. Siksi on erittäin tärkeää, että lasta stimuloidaan paljon ja hänelle annetaan uusia asioita tutkittavaksi. Näin varmistetaan se, että hän jatkaa jatkuvasti uusien asioiden oppimista.

“Kuuden kuukauden iässä vauvasi on aktiivisempi kuin ennen. Koska hän on tässä vaiheessa aiempaa huomattavasti liikkuvaisempi, on tärkeää varmistaa, että koti on turvallinen. Siirrä siis kaikki puhdistusaineet, lääkkeet, myrkyt ja terävät esineet paikkoihin, joihin vauva ei missään nimessä pääse käsiksi. Varmista myös, että jokainen lastasi hoitava ihminen tietää, miten hänet pidetään turvassa.”

-Yhdysvaltojen terveysviranomaisten suositus

Kaikki aktiviteetit, joista tänään kerromme, vaikuttavat lapsen fyysiseen, kognitiiviseen ja tunnetason kehitykseen positiivisesti. Lisäksi kannattaa hyödyntää yhteisten hetkien tuoma mahdollisuus vahvistaa perheenjäsenten välisiä siteitä niin, että koko perhe on yhdessä. Samalla kun vauva pitää hauskaa ja oppii uusia asioita, voidaan nauttia perheen yhteisistä hetkistä.

Laita seuraavat vinkit muistiin ja ota ne osaksi perheenne arkea, jotta edistääksesi lapsesi kehitystä, kun hän on noin kuuden kuukauden ikäinen.

7 stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle

1. Kylpyaltaassa veden loiskuttaminen

Puolen vuoden iässä vauva pystyy istumaan ammeessa ilman vanhemman apua. Anna lapselle veteen muutama lelu ja näytä, kunka hän pystyy loiskuttamaan vettä omalla pienellä kädellään. Sen lisäksi, että tämä aktiviteetti on äärimmäisen hauska kokemus vauvalle, kylpyaltaassa pystyasennossa istuminen auttaa myös vahvistamaan hänen alaselkänsä lihaksia ja parantaa hänen ryhtiään.

2. Laulut ja lorut

Istu maassa tai makaa vauvan edessä ja ala laulaa jotakin lastenlaulua tai muuta tarttuvaa, iloista kappaletta. Käytä äänesi lisäksi liikkeitä, eleitä ja hauskoja ääniä, jotka saavat vauvan hymyilemään. Tanssi pienen kanssa ja rohkaise häntä liikkumaan musiikin rytmin tahtiin. Näin edistät lapsen lihasten vahvistumista ja motoristen taitojen kehitystä.

7 stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle

3. Saippuakuplilla leikkiminen

Puhalla saippuakuplia vauvan lähellä. Yritä ottaa kuplia kiinni ja rohkaise lasta tekemään samoin. Tämän tyyppiset helpot aktiviteetit ovat hyväksi noin kuuden kuukauden ikäiselle vauvalle ja ne auttavat lapsen näkökyvyn kehitystä ja opettavat seuraamaan asioita katseella. Ne myös kehittävät lapsen silmä-käsi-koordinaatiota.

4. Rakennuspalikoilla leikkiminen

Ota muutamia värikkäitä rakennuspalikoita, jotka ovat sopivan kokoisia vauvan käteen. Aseta lapsi istumaan eteesi, jotta voit opastaa ja auttaa häntä matkimaan tornin rakentamista palikoista. Vaikka vauva ei pystykään vielä rakentamaan täydellistä rakennelmaa, hän oppii tarttumaan esineisiin. Kuten edellinenkin harjoite, tämä aktiviteetti kehittää vauvan silmän ja käden välistä koordinaatiota.

5. Tarinoiden kuunteleminen

Valitse sellaisia lastenkirjoja, joissa on suuret kuvat ja hyvin kirkkaat värit. Nosta vauva syliisi, lue hänelle leikkisällä äänellä ja anna hänen nähdä jokainen liikkeesi ja sivujen kuvat. Ensin sanat eivät välttämättä saa pientä kiinnostumaan, mutta kuvat vaikuttavat tällä tavoin aivan varmasti. Älä ylläty, jos huomaat lapsen jokeltelevan ja kuuntelevan sinua yllättynyt ilme kasvoillaan.

6. Rantapallolla leikkiminen

Jos saat mahdollisuuden viedä vauvan raikkaaseen ilmaan, tartu tilaisuuteen välittömästi. Istu ensin pienen välimatkan päässä hänestä niin, että jalkasi ovat levitettyinä. Odota, kunnes lapsi kiinnittää sinuun kunnolla huomiota, ja vieritä sitten pallo varovasti hänen suuntaansa. Vauva yrittää saada pallon kiinni, liikuttaa sitä ja lyödä sen vauhtiin. Kaikki tämä on avuksi hänen lihastensa kehittymisen kannalta.

7. Narusta vetäminen

Varmista ensin, että valitset narun, joka on valmistettu pehmeistä materiaaleista ja joka ei hierrä vauvan ihoa. Laita sitten narun toinen pää vauvan käteen ja ota toinen pää omaan käteesi. Vedä hellästi narusta ja odota, että lapsi tekee samoin. Tämä aktiviteetti auttaa vauvaa ottamaan paremmin kiinni esineistä, ja se voi myös olla hyväksi hänen sormiensa kehittymisessä.

7 stimuloivaa aktiviteettia puolen vuoden ikäiselle vauvalle

Muita puolivuotiaan lihaksia vahvistavia aktiviteetteja on esimerkiksi jalkojen liikuttelu samaan tapaan kuin pyörällä ajettaessa. Tällaiset harjoitteet ovat erittäin suositeltavia, sillä ne edistävät vauvan tervettä kehitystä. Pidä mielessäsi myös se, että samalla, kun näiden harjoitteiden tekeminen on hyväksi lapsen fyysisen kehityksen kannalta, ne antavat mahdollisuuden viettää arvokkaita hetkiä yhdessä perheen kesken.

Kuten huomaat, vauvan taitojen ja kehityksen edistäminen on mahdollista hyvin yksinkertaisten ja hauskojen asioiden kautta, joihin ei tarvita erityisiä välineitä tai tuntikausia aikaa.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Blasco, J. (1992). El estadio del espejo. Introducción a la teoría del yo en Lacan. Barcelona: Espacio Psicoanalítico de Barcelona. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.rua.unam.mx/portal/recursos/ficha/74495/el-estadio-del-espejo-introduccion-a-la-teoria-del-yo-en-lacan
  • Cadena, B., León, A., Pasquel, E., & Usamá, Y. (2020). Propuesta de estimulación temprana para el desarrollo infantil. Boletín Informativo CEI, 7(1), 83-89. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/2204
  • Celayeta Lazcano, A., & Cuesta Abil, A. (2015). La fisioterapia como método de apoyo y de prevención durante el desarrollo del bebé sano de 0 a 2 años. Escuela Universitaria Gimbernat. https://eugdspace.eug.es/handle/20.500.13002/527
  • Cepeda, A. (2009). Afecto y aprendizaje en la sala cuna. Experiencias didácticas para niños de 6 meses a 3 años. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/bitstream/handle/20.500.12365/16961/Cuaderno-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Enesco, I. (2012). Desarrollo del conocimiento de la realidad en el bebé. JA Castorina & M. Carretero (Comps.), Desarrollo cognitivo y educación. Los inicios del conocimiento, 1, 165-193.
  • García, Z., & Dennise, M. (2021). Juguete para la estimulación de gateo en niños de 6 a 12 meses. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
  • González Vargas, A. H. (2014). La adquisición del lenguaje y la gestualidad en la interacción adulto-bebé-objeto. Fuentes Humanísticas, Año 28, Número 49, II Semestre 2014, pp. 97-111. http://zaloamati.azc.uam.mx/handle/11191/5116
  • Guerra, G., & Julio, C. (2012). El agua, espacio de aprendizajes : propuesta metodológica para la estimulación adecuada en niños de 6 meses a 2 años de edad en medio acuático. Universidad del Valle.  https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/3871
  • Gusqui-Chano, K. E., Ríos-López, T. D., Caizaluisa-Barros, N. F., & Pazmiño-Arcos, A. F. (2022). La estimulación temprana como medio principal para desarrollar el área socio-afectiva en los dos primeros años de vida. Maestro y Sociedad, 19(2), 732-745. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5551
  • Martí, J. M. (2017). Cómo potenciar la inteligencia de los niños con la música: Desarrolle sus habilidades motrices, lingüísticas, matemáticas y psicosociales. Ma Non Troppo. https://books.google.es/books?id=DPB4DwAAQBAJ&dq=Canciones+y+rimas+infantiles+para+el+beb%C3%A9+de+seis+meses+tono+muscular+habilidades+motoras&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
  • Mendez, L., & Susana, J. (2015). Juegos de construcción para reforzar la coordinación viso-motriz de los niños y niñas de nivel inicial 1 de la escuela de educación básica los Ositos Graciosos del Cantón La Libertad, provincia de Santa Elena, año lectivo 2015 – 2016. La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2015.
  • Morales Suárez, A., & Rincón Lozada, C. F. (2016). Relación entre madurez neuropsicológica y presencia–ausencia de la conducta de gateo. Acta de investigacion psicologica6(2), 2450–2458. https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2016.06.008
  • Moreno, J. A., & De Paula, L. (2005). Actividades Acuáticas para el primer año de vida del bebé. In En Actas de II Congreso Internacional de Actividades Acuáticas (pp. 171-188).
  • Ortega-López, L. (2014). Adquisición del lenguaje infantil: Las primeras palabras. Universidad de Jaén, Departamento de Filología Española. https://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/1064
  • Sumbland, C. (2008). 50 actividades para estimular a tu bebé: 0-12 meses. Imaginador.
  • Sánchez, N., & Jazmina, E. (2015). Gimnasio portátil para actividades de estimulación temprana en bebés de 6 a 12 meses del programa Creciendo con Nuestros Hijos del Mies. Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/1250
  • Sancho, V. A., de Gauna, C. E. I., Florez, C. C., & Saborit, B. V. (2005). Material sensorial (0-3 años): Manipulación y experimentación. Editorial. https://books.google.es/books?id=8lFq8mS59XwC&dq=pompas+de+jab%C3%B3n+seguimiento+de+objetos+6+meses&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
  • Serrano, P., & de Luque, C. (2019). Motricidad fina en niños y niñas: Desarrollo, problemas, estrategias de mejora y evaluación. Narcea Ediciones. https://books.google.es/books?id=NPikDwAAQBAJ&dq=tirar+cuerda+jugar+pelota+6+meses&lr=&hl=es&source=gbs_navlinks_s
  • United States Department of Education Ed. (2002). Buen comienzo, Buen futuro: El Bebe de seis meses (healthy start, grow smart: Your six-month old). Bibliogov. https://www2.ed.gov/espanol/healthystart/sixmonthspanish.pdf
  • United States Department of Education Ed. (2011). Buen comienzo, Buen futuro: El Bebe de seis meses (healthy start, grow smart: Your six-month old). Bibliogov. https://www2.ed.gov/espanol/healthystart/sixmonthspanish.pdf
  • Vargas, G., & Hilary, A. (2014). La adquisición del lenguaje y la gestualidad en la interacción adulto-bebé-objeto. Fuentes humanísticas. http://zaloamati.azc.uam.mx/handle/11191/5116

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.