Onnellisen äidin 9 tapaa

31 elokuu, 2020
On olemassa tapoja, joiden omaksuminen varmistaa, että vanhemmuuden velvollisuudet eivät vaikuta negatiivisesti emotionaaliseen hyvinvointiin.
 

Vanhemmuus on monilla tavoin antoisaa, mutta myös yksi elämän haastavimmista tehtävistä. Siihen liittyvät vastuut voivat toisinaan tuntua ylivoimaisilta ja aiheuttaa uupumusta ja kontrollin menettämisen tunnetta. Äitinä olet aina liikkeessä ja huolehtimassa perheestäsi, mikä voi viedä veronsa ja näkyä omassa hyvinvoinnissasi. Tänään jaamme yhdeksän tapaa, joiden ottaminen mukaan päivittäisiin rutiineihin voi auttaa tekemään sinusta onnellisen äidin.

Onnellisen äidin 9 tapaa

Jokaisen äidin on hyvä muistaa, että pystyäkseen huolehtimaan muista, hänen täytyy huolehtia myös itsestään. Jokaisen on hyvä ottaa aikaa itselleen tärkeille asioille – asioille, jotka motivoivat, antavat elinvoimaa ja auttavat lievittämään stressiä.

1. Ota apu vastaan

Onnellinen äiti ei pelkää pyytää apua sukulaisiltaan tai ystäviltään. Ota läheisten tarjoama apua vastaan hyvällä omallatunnolla ja hengähdä itse hetki. Pyydä luotettavaa ystävää tai sukulaista katsomaan lastesi perään ja tee itse jotain, mistä nautit – joko yksin tai puolisosi kanssa.

2. Ulkoile

Raitis ilma, auringonvalo ja luonnon äänet auttavat rentoutumaan ja selvittämään ajatuksia. Päivittäinen kävelylenkki raikkaassa säässä parantaa mielialaasi varmasti. Vie lapset leikkipuistoon tai lenkkeile itseksesi ja nauti ympäröivän maailman kauneudesta.

3. Tee hauskoja suunnitelmia

Elämä ei saisi olla pelkkää pyykinpesua, ruoanlaittoa, siivoamista ja perheestä huolehtimista. Keksi hauskoja aktiviteetteja koko perheelle tai ota lapsesi osaksi harrastuksiasi. Loman viettäminen kodin ulkopuolella silloin tällöin on myös hyvä idea, vaikka reissuun olisikin mahdollista lähteä vain viikonlopuksi.

 
Onnellisen äidin 9 tapaa

“Äidinrakkaus on ainutlaatuista. Se ei tunne lakeja, sääliä, sillä on rohkeutta kaikkeen ja se murskaa alleen säälimättä kaiken, joka sen eteen joutuu.”

– Agatha Christie

4. Vahvista suhdetta kumppaniisi

Kun perheessä on lapsia, vanhempien elämä alkaa helposti pyöriä heidän ja kodista huolehtimisen ympärillä, jolloin parisuhde saattaa jäädä taka-alalle. Oli päivä kuinka kiireinen tahansa, varaa aikaa myös sille henkilölle, jonka kanssa olet päättänyt viettää loppuelämäsiOn myös lasten etu, että vanhemmat viihtyvät toisten seurassaan.

5. Nuku hyvin

Yksi tärkeimmistä tavoista on tarpeeksi ja hyvin nukkuminen. Kehosi tarvitsee lepoa sen jälkeen, kun olet koko päivän taistellut aikaa vastaan saadaksesi kaiken tarvittavan tehtyä. Yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa hyvät yöunet auttavat sinua pysymään terveenä ja energisenä.

6. Pidä huolta kehostasi

Pidä huolta kehostasi ensisijaisesti terveytesi ja jaksamisesi vuoksi, mutta myös ollaksesi tyytyväinen peilikuvaasi ja parantaaksesi itsetuntoasi. Ei ole olemassa hyvää tekosyytä sille, miksi et liikkuisi edes pari kertaa viikossa. Jos aikasi ei riitä kuntosalille tai lenkille lähtemiseen, treenaa kotona muutaman kerran viikossa. Jo pelkällä vastuskuminauhalla tai kahvakuulalla saat suoritettua tehokkaan treeniin. Liikunta vapauttaa endorfiineja, jotka tekevät olosi hyväksi.

 

7. Pidä huolta ystävyyssuhteistasi

Pidä yhteyttä ystäviisi, työkavereihisi ja muihin äiteihin. Jokaisella on hyvä olla ihmissuhteita myös oman perheen ulkopuolella. Ystävien kanssa keskusteleminen ja ajan viettäminen on erinomainen tapa taistella stressiä ja ahdistuneisuutta vastaan.

Onnellisen äidin 9 tapaa

8. Hymyile

Pidä hauskaa joka päivä ja yritä löytää päivittäin syitä hymyyn ja onnellisuuteen. Pidä huolta, että arkeesi kuuluu aikaa, joka on varattu vain sinulle itsellesi, mutta myös aikaa, johon kuuluvat lapsesi ja kumppanisi. Heidän kanssaan haluat jakaa ilon ja naurun. Lapsesi tulevat olemaan kiitollisia siitä, että heidän äitinsä on onnellinen ja hehkuu rakkautta ja hyvinvointia.

9. Anna ja vastaanota hellyyttä

Mikään ei ole rauhoittavampaa kuin suukko tai halaus henkilöltä, jota rakastat ja joka rakastaa sinua. Älä aliarvioi hellyyden antamisen ja vastaanottamisen voimaa. Anna tilaa fyysisille hellyydenosoituksille ja osoita lapsillesi, kuinka paljon heistä välität.

Nyt kun tiedät, millaiset tavat auttavat tekemään arjesta onnellisempaa, on aika ottaa ne käyttöön ja nauttia niiden tuottamista tuloksista. Joka päivä on uusi mahdollisuus olla terveempi ja tyytyväisempi ihminen, ja nämä pienet teot auttavat sinua juuri siinä. Pohdi myös muita asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi ja jotka ovat sinulle palkitsevia. Vaikka äitinä oleminen on välillä monimutkaista, tuo se kuitenkin mukanaan äärimmäisen suuren tyytyväisyyden tunteen.