Levon hyödyt – myös äiti tarvitsee tauon

· 11.10.2018

”Aikainen lintu madon nappaa.” ”Aamun torkku, illan virkku…” Äidit eivät ainoastaan ansaitse aikaa lepäämiselle, vaan myös todella tarvitsevat sitä. Levon hyödyt ovat kiistattomat. Lepo on elintärkeä, biologinen tarve, jota keho kaipaa palautuakseen rasituksesta.

Tässä artikkelissa vastaamme kysymyksiin siitä, miksi äidin on niin tärkeää olla hyvin levännyt, mitä ovat erityiset levon hyödyt äideille ja kuinka itselleen voi luoda säännöllisen leporytmin.

Hyvän levon tärkeys

Vaikka luultavasti tunnetkin itsesi maailman onnellisimmaksi ja onnekkaimmaksi naiseksi nähdessäsi kauniin pienen vauvasi, olosi on varmasti toisenlainen, jos väsymys saa sinusta yliotteen.

Sinulla ei ole aikaa. Annat kaikkesi vauvallesi, joka ei juuri vaikuta ilahtuvan torkuista ja lepäämisestä. Imettämisestä, lapsen petiin asettamisesta, tutin ja tuttipullon käyttämisestä, unirytmin seuraamisesta ja muiden työkalujen käytöstä huolimatta et saa lastasi ottamaan päiväunia.

Itku, vaipat, taistelut, lelut, ruoanlaitto ja lapsen auttaminen kotitehtävissä ovat vain osa kuviota. Siksi äidit tarvitsevat ainakin viisi lyhyttä minuuttia lepoaikaa ladatakseen akkunsa, erityisesti kun lapsi on vaikealla tuulella.

Levon myötä saamme palautettua päivän aktiviteettien kuluttaman energian. Asiantuntijoiden mukaan unen aikana tapahtuu erilaisia ilmiöitä:

  • Hormonit uudelleenkalibroituvat
  • Vastustuskyky kehittyy
  • Estetään väsymyksen aiheuttamat vaikutukset kärsivällisyyteen, sietokykyyn ja tapaan kohdella omaa lasta
  • Aivojen terveyden ylläpito
  • Kehon kudosten rakentuminen

Levon hyödyt

Levolla on lukuisia hyötyjä niin lapsille kuin äideillekin. Kiinnitä huomiota etenkin seuraaviin hyötyihin, joista osa saattaa yllättää sinut:

Mitä ovat tärkeimmät levon hyödyt?

  • Painonlasku. Unenpuute aiheuttaa näläntunnetta, sillä se vähentää kylläisyyden tunteen aiheuttavia hormoneja. Vähäinen uni vaikuttaa myös ruokavalintoihisi ja saa sinut hakeutumaan makeiden ja hiilihydraattipitoisten ruokien ääreen. Haluaisitko solakammat muodot? Siinä tapauksessa sinun tulee levätä!
  • Mielialan kohentuminen. Sinun ei tarvitse olla alan asiantuntija ymmärtääksesi, että lapsesi on kärttyinen, koska hän ei ole levännyt. Sama pätee aikuisiin, eli jos nukuit yösi huonosti, pidä huolta, että saat lepoa ja heräät paremmalla tuulella.
  • Terveyshyödyt. Univaje nostaa verenpainetta ja heikentää vastustuskykyä. Tämän vuoksi torkkujen välttämisellä on yhteys kaikenlaisiin sairauksiin.
  • Muistin paraneminen. Päivittäinen lepohetki kohentaa aivotoimintaa ja helpottaa päivän aikana opittujen asioiden muistamista. Tämän lisäksi lepotauko herättää luovuutesi, sillä levossa aivot muodostavat assosiaatioita ja yhteyksiä asioiden välille, ja nämä ajatukset tekevät hyvää mielikuvituksellesi.
  • Taattu seksuaalinen nautinto. Yksi hyvien yöunien hyödyistä on kohonnut testosteronin määrä. Liian matala testosteronitaso voi alentaa seksuaaliviettiä – ja seksuaalivietti on pariskunnan hyvinvoinnille aina positiivinen asia, eikö vain?

Aseta itsellesi säännölliset lepoajat

Mitä ovat tärkeimmät levon hyödyt?

Jotta äiti pääsee nauttimaan levon hyödyistä, on hänen hyvä luoda itselleen säännöllinen unirytmi. Tästä hyötyvät niin äiti kuin lapsikin.

Pidä mielessä, kuinka tärkeää on ottaa itsellesi päivän aikana hetki omaa aikaa. Seuraavaksi listaamme muutamia tapoja onnistua tässä:

  • Ota torkkuja vauvasi päiväunien aikaan. Näin voit nauttia levosta päivän aikana. Älä murehdi kotiaskareista, tiskeistä tai siivouksesta, ne voivat odottaa, kunnes olet saanut levättyä.
  • Harkitse tuttipullon käyttöä. Sinun ei tule pakottaa vauvaasi juomaan äidinmaidonkorviketta tai syömään muroja maidolla, vaan tarjoa hänelle edelleen äidinmaitoa. Tällä kertaa kuitenkin kaada rintamaito tuttipulloon ja jätä pullo valmiiksi puolisosi tai muun perheenjäsenen käytettäväksi. He voivat ruokkia vauvan, jos haluat levätä pidempään. Muista pyytää apua, jotta saat tarvitsemasi levon.
  • Luo suotuisa ja miellyttävä ilmapiiri. Rakenna pesä tilaan, jossa pystyt lepäämään. Voit hyödyntää puhdasta ja pimeää makuuhuonetta sekä rauhallista musiikkia.