Kuinka ohjata nuoria, jotka eivät tiedä mitä opiskella
Koko elämämme aikana teemme erilaisia päätöksiä. Ehkä yksi tärkeimmistä on uravalinta. Useimmille nuorille se on melkein kuin ensimmäinen päätös aikuisten maailmassa. Se ei kuitenkaan ole yksinkertainen asia: heidän omien epäilyjensä ja tunteidensa joukossa on myös suuri sosiaalinen vaikutus. Katsotaanpa, miten opastaa teini-ikäisiä, jotka eivät tiedä mitä opiskella.
Tee näin ohjataksesi teini-ikäisiä, jotka eivät tiedä mitä opiskella
Tässä on joitakin käytännön suosituksia.
Ota yhteyttä ammattilaiseen
Joskus ammattilaisen opinto-ohjaus voi toimia työkaluna nuorille, jotta he pohtivat erilaisia vaihtoehtoja.
Luo tilaa vuoropuhelulle ja kysy erilaisia kysymyksiä
Yhdessä teini-ikäisten kanssa voimme pohtia asioita, joista he pitivät lapsena, mitä he harrastavat vapaa-ajallaan tai mitkä keskustelunaiheet kiinnostavat heitä. Usein heidän kiinnostusalueensa rajoittaa opiskelusuunnitelmia, ja he päätyvät valitsemaan perinteiset tieteenalat, koska he eivät ole tietoisia olemassa olevasta laajasta universumista.
Kutsu heidät osallistumaan projekteihin ja aktiviteetteihin
Monet koulut järjestävät avoimien ovien päiviä kertoakseen akateemisista vaihtoehdoistaan. Toisaalta on instituutteja, joilla on projekteja, joissa sisällön lisäksi halutaan opettaa tiettyjä taitoja, kuten esimerkiksi suunnittelua tai ajanhallintaa.
Suosittele, että he keskustelevat alan asiantuntijan kanssa
Kun mietitään eri vaihtoehtoja, voi olla hyvä jutella jonkun kanssa, joka on jo perehtynyt aiheeseen. Tämä voi olla opiskelija, joka on opinnoissaan jo pitkällä, tai valmistunut ammattilainen.
Ehdota, että he etsivät tietoa useista eri lähteistä
Nuoren on hyvä käyttää virallisia lähteitä – kuten instituuttia tai yliopistoa – saadakseen konkreettisia vaihtoehtoja ja selkeämmän käsityksen. He voivat kuitenkin käyttää myös epävirallisia lähteitä, kuten blogeja ja mielipidefoorumeita.
Käsittele tiettyihin ammatteihin liittyviä stereotypioita
On hyvin yleistä ajatella, että tytöt ja naiset menestyvät paremmin niin sanotuilla “pehmeillä tieteenaloilla”, kun taas matematiikka tai tekniikka on yleensä varattu miehille. Tällä on epäilemättä vaikutusta siihen, miten miehet ja naiset näkevät itsensä kykeneviksi toimimaan tietyillä aloilla.
Kerro heille kokemuksistasi
Puhuminen siitä, mitä meille tapahtui tuossa iässä, auttaa meitä käsittelemään tunteita ja osoittamaan empatiaa nuoria kohtaan. Tällä tavalla nuori voi olla yhteydessä tunteisiinsa ja löytää ideoita ja ratkaisuja sekä ajatuksia huolenaiheistaan.
Valinta nykyisessä tilanteessa
Tämä suositus ansaitsee erityisen osion, koska usein unohdamme sen tosiasian, että henkilön konteksti määrää valinnan. Tämä on muuttunut suuresti viime vuosina. Esimerkiksi ennen noudatettiin perheperinteitä (lääkäriperheen lapsista tuli lääkäreitä), akateemiset mahdollisuudet olivat rajallisemmat ja läsnäolo luokkahuoneessa oli pakollista.
Nykyään kaikki on muuttunut. Globalisoituneessa maailmassa matkustellaan ja työskennellään etänä mistä päin maailmaa tahansa. On tärkeää ottaa huomioon tämä muutos. Lisäksi nuoria ohjattaessa tulee kannustaa pohtimaan, haluavatko he saada kokemusta toisessa maassa elämisestä ja työskentelystä.
Lopuksi, palkkaa ei myöskään pidä jättää huomiotta, sillä se vaikuttaa myös tulevaisuuden suunnitelmiin ja projekteihin. Tässä suhteessa meidän on myös autettava heitä ajattelemaan kilpailuhenkisyyttä.
Kannusta tekemään päätös rauhassa
Yhteinen nimittäjä, jonka täytyy olla läsnä, on rauhallisuus. Toisin sanoen meidän on kannustettava nuoria tekemään päätöksiä tietoisesti ja pohdiskelemalla ja varaavan riittävästi aikaa tähän pohdiskeluun. Meidän on kuitenkin myös kerrottava heille, että vaikka he olisivatkin tänään täysin vakuuttuneita jostakin, myöhemmin heidän mielipiteensä tai mielensä saattaa hyvinkin muuttua syystä tai toisesta.
Emotionaalisella aspektilla on erittäin tärkeä rooli päätöksenteossa. Tässä suhteessa meidän on pehmennettävä kaikki ajatukset epäonnistumisesta. Jos he valitsevat opintonsa, mutta eivät sitten pidäkään valinnastaan, he eivät ole epäonnistuneet, jos he hylkäävät sen. Päinvastoin, sitä tulisi arvostaa oppimisen ja itsensä tuntemisen kautta.
Kun ohjaamme nuoria, meidän on pohdittava omia uskomuksiamme ja ennakkoluulojamme. Näin tehdessämme saatamme huomata, että neuvomme perustuvat enemmän omiin pelkoihimme ja jopa tietämättömyyteemme.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Garduño, J. M. E. G. (2010). Los determinantes de la elección vocacional de una semiprofesión. Un estudio de estudiantes de primer ingreso a la carrera de profesor de educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 40(1), 95-110.
- Cantillo, A. E. C., & Rojas, J. A. N. (2005). Procesos y procedimientos de orientación vocacional/profesional/laboral desde una perspectiva sistémica. Hallazgos, (4), 144-165.
- Borrachero Cortés, A. B., Dávila Acedo, M. A., & Airado Rodríguez, D. (2017). LA INFLUENCIA DE LAS EMOCIONES EN LA ELECCIÓN DE CARRERAS UNIVERSITARIAS. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1),125-136.[fecha de Consulta 31 de Enero de 2023]. ISSN: 0214-9877. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349853220013