Kuinka selittää ympäristön saastuminen lapsille
Ympäristökasvatus on monialaista sisältöä, jota voidaan käsitellä kaikilla kouluasteilla ja eri oppiaineissa. Pienimpien lasten kohdalla on etsittävä houkuttelevia ja helppotajuisia resursseja. Tästä syystä jaamme tänään erilaisia tapoja selittää ympäristön saastuminen lapsille.
Aiheen ymmärtäminen on oleellisen tärkeää tuleville sukupolville. Näin UNICEFin pääjohtaja Henrietta H. Fore totesi avoimessa kirjeessään maailman lapsille:
“Miksi olen huolissani: Saattaa tuntua itsestäänselvältä, että kaikki lapset tarvitsevat näitä perusasioita voidakseen nauttia terveestä elämästä – puhtaasta elinympäristöstä, puhtaasta hengitysilmasta, puhtaasta juomavedestä ja ruoasta… Mutta ilmastonmuutos voi heikentää kaikkia näitä perusoikeuksia… Tämä lienee suurin uhka seuraavan sukupolven lasten oikeuksille.”
-Henrietta H. Fore, UNICEFin pääjohtaja-
Mitä ympäristöopetukseen kuuluu?
Kun lapsille selitetään, mitä ympäristön saastuminen tarkoittaa, he ymmärtävät paremmin, miten luonnonjärjestelmät toimivat ja kuinka meidän on pidettävä niistä huolta, jotta ne eivät heikkene. Samassa yhteydessä käsitellään myös aiheita kuten hiilijalanjäljen pienentäminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, ilmaston lämpeneminen, luonnon kunnioittaminen yms. Lisäksi opetukseen tulisi sisällyttää seuraavat kolme ekologian peruskäsitettä:
- Karsi
- Kierrätä
- Käytä uudelleen
Mutta miten saamme pienet lapset ymmärtämään nämä abstraktit käsitteet? Paras tapa tehdä se on tuoda luonto heitä lähemmäs, ottaa heidät mukaan ekologisiin toimiin yhteisössään, käyttää arkisia resursseja ja tehdä muita aktiviteetteja, kuten alla olevia.
Aktiviteetteja, joiden avulla lapsille selitetään ympäristön saastuminen
Lapsille voidaan järjestää erilaisia aktiviteetteja ja tapahtumia sekä kotona että koulussa aiheen käsittelemiseksi.
Suunnittele luontoretki
Vuorille, metsään, luonnonpuistoon, maaseudulle, rannalle tai telttailemaan lähteminen ovat kaikki hyviä tilaisuuksia olla vuorovaikutuksessa luonnon kanssa ja selittää lapsille sen herkästä tasapainosta. Lisäksi se on hyvä tilaisuus oppia kunnioittamaan ympäristöä ja ymmärtämään sen puhtaanapidon tarvetta, jotta kaikki voivat nauttia siitä täysin siemauksin.
Opeta lapsia lajittelemaan jätteet
Eriväristen roskakorien tai -pussien sijoittaminen kotiin tai luokkahuoneeseen jätteiden lajittelemiseksi tutustuttaa lapset kierrätyksen saloihin. Voit esimerkiksi valita kolme eriväristä astiaa ja piirtää, minkälaisia roskia kuhunkin niihin menee. Oppimisen lisäksi lapset suhtautuvat siihen varmasti kuin peliin ja pitävät hauskaa kierrättämisen lomassa.
Siivoustalkoot
Siivoustalkoisiin osallistuminen joko luontoympäristössä (kuten rannalla) tai kaupunkialueella (kuten puistossa) on tehokas keino tehdä lapset tietoisiksi ihmisen toiminnan vaikutuksesta kaikissa ympäristöissä. Näin lapset oppivat, ettei ympäristö ole vain luontoa, vaan koko se ympäristö, jossa lapset elävät arkeaan.
Vierailu maaseudulla
Perheloma maalaistalossa tai vierailu luokan kanssa maatilalla on loistava tilaisuus tavata eläimiä, kuten kanoja, kaneja tai hevosia, ja oppia hoitamaan niitä. Joillakin luomutiloilla pääsee myös tarkkailemaan, kuinka ruoka tuotetaan kasvien ja eläinten luonnollista kiertokulkua kunnioittaen ekosysteemien säilyttämiseksi.
Keskustelkaa ja pohtikaa
Monet päivittäin nähdyt asiat voivat synnyttää keskustelua lasten kanssa ympäristön saastumisesta. Näitä voivat olla muun muassa tulvasta kertovan elokuvan katsominen, auton ikkunasta paperinpalan heittävä henkilö, pitkät tööttäykset kaduilla tai tehtaan savun tarkkailu. Mikä tahansa näistä voi herättää keskustelua ja pohdintaa ympäristönsuojelun tarpeesta.
Hyödynnä tarinoita ja hauskoja anekdootteja
Tarinat ovat loistava opetusväline, ja lapset rakastavat niitä. Voitkin hyödyntää tarinoita selittäessäsi lapsille ympäristön saastumisesta. Lapset voivat keksiä tarinan, ja sinä voit opastaa heitä ottamaan siinä esiin aiheita kuten melusaaste, vesiongelmat tai ilmansaasteiden aiheuttamat terveysongelmat. Voit myös etsiä aiheeseen liittyviä lastenkirjoja paikallisesta kirjakaupasta tai kirjastosta.
Kerro lapsille ympäristön saastumisesta, jotta heistä tulee vastuullisia kansalaisia
Aiheen esiin nostamisen tarkoituksena ei ole herättää lapsissa pelkoa mahdollisista katastrofeista ja huonoista uutisista. Kyse on siitä, että heitä opetetaan osallistumaan muutokseen ja pysäyttämään ympäristön saastuminen. Tästä on hyötyä niin heille itselleen kuin tuleville sukupolvillekin. Nykyään keskitytään liikaa ihmisen toiminnan ympäristövaikutusten osoittamiseen, kun taas luonnosta ja sen tasapainosta valistamiseen keskitytään liian vähän.
Meidän on pyrittävä kääntämään tämä ja opetettava lapsiamme ympäristökasvatuksen kautta, jotta heistä tulee vastuullisia kansalaisia. Se on ainoa tapa rakentaa terveempi tulevaisuus planeetalle ja koko ihmiskunnalle!
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Fore, H. (2019) Una carta abierta a los niños del mundo. UNICEF.org. Disponible en: https://www.unicef.org/es/convencion-derechos-nino/carta-abierta-los-ninos-del-mundo
- Vive UNIR. (2020, April 30). La importancia de la educación ambiental en el aula. UNIR; UNIR. https://www.unir.net/educacion/revista/educacion-ambiental-en-el-aula/
- US EPA (2016, July 21). La importancia de la educación ambiental. Adencia de Protección ambiental de los Estados Unidos. Disponible en: https://espanol.epa.gov/espanol/la-importancia-de-la-educacion-ambiental