Foolihappoa sisältävät ruoat raskauden aikana

Raskaana olevan naisen on tärkeää kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon ja tarvittavien vitamiinien ja hivenaineiden saantiin. Esimerkiksi foolihapon saanti on tärkeää varmistaa raskauden aikana.
Foolihappoa sisältävät ruoat raskauden aikana

Viimeisin päivitys: 06 syyskuu, 2021

Suomalaiset eivät tyypillisesti saa tarpeeksi foolihappoa ravinnosta, minkä vuoksi jokaiselle raskautta suunnittelevalle ja raskaana olevalle suositellaan foolihappolisää. Odottavan äidin kannattaa myös ottaa alla listatut foolihappoa sisältävät ruoat osaksi ruokavaliotaan.

Foolihapon hyödyt raskauden aikana

Folaatti ja foolihappo ovat B-ryhmän vitamiineja. Folaatit ovat ravinnossa esiintyviä vitamiinien aktiivisia muotoja, kun taas foolihappo on folaattia vastaava synteettinen vitamiini, jota on vitamiinivalmisteissa, tietyissä ravintolisissä ja täydennetyissä elintarvikkeissa. Folaatit ovat ihmisille välttämättömiä, mutta elimistömme ei pysty tuottamaan niitä itse. Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville suositellaan monipuolisen ruokavalion lisäksi päivittäistä 0,4 milligramman foolihappolisää. Foolihapon hyödyntämisen kannalta on varmistettava myös riittävä B12-vitamiinin saanti.

Folaatin ja foolihapon riittävä saanti on tärkeää sikiön kehityksen kannalta, sillä se ehkäisee synnynnäisiä epämuodostumia. Foolihappo ehkäisee myös anemiaa sekä korjaa ja suojaa solujen ja DNA:n toimintaa. Erityisesti hermostoputken sulkeutumishäiriöt on yhdistetty foolihapon liian vähäiseen saantiin. Foolihapon sanotaan ehkäisevän myös huuli- ja kitalakihalkioita sekä tiettyjä vakavia synnynnäisiä sydänongelmia.

Foolihappoa sisältävät ruoat raskauden aikana

Foolihappoa sisältävät ruoat

Eniten folaattia saadaan seuraavista ruoista:

  • Vihreät kasvikset, kuten lehtivihannekset, parsakaali ja vihreä parsa, sisältävät runsaasti folaattia.
  • Täysjyvävilja on yksi parhaista folaatin lähteistä.
  • Palkokasvit, kuten linssit, herneet ja kikherneet, sisältävät paitsi runsaasti folaattia, myös kuituja, jotka tukevat ruoansulatusta raskauden aikana.
  • Hedelmät ja marjat sisältävät myös folaattia. Hyviä folaatin lähteitä ovat muun muassa papaija, appelsiini, kiivi, avokado, mansikka ja vadelma.
  • Maitotuotteet sisältävät folaattia, mutta vain pieniä määriä.
Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Odottavalle äidille tärkeät vitamiinit
Äitiyden IhmeLue se täällä Äitiyden Ihme
Odottavalle äidille tärkeät vitamiinit

Se, että nainen tietää, mitä ovat odottavalle äidille tärkeät vitamiinit, auttaa häntä välttämään erilaiset puutostilat raskauden aikana ja sen jäl...



  • Dolin CD., Deierlein AL., Evans MI., Folic acid supplementation to prevent recurrent neural tube defects: 4 milligrams is too much. Fetal Diagn Ther, 2018. 44 (3): 161-165.
  • Christodoulides S., Dimidi E., Fragkos KC., Farmer AD., et al., Systematic review with meta analysis: effect of fibre supplementation on chronic idiopathic constipation in adults. Aliment Pharmacol Ther, 2016. 44 (2): 103-16.