10 hedelmällisyyttä tukevaa ruokaa

18 maaliskuu, 2020

Tutkimuksissa on osoitettu, että tasapainoinen ruokavalio auttaa parantamaan munasolujen ja siittiöiden laatua, minkä lisäksi sillä on roolinsa myös sikiön kehityksessä. Joidenkin ruokien sanotaan parantavan hedelmällisyyttä ja toisten taas heikentävän sitä. Tänään listaamme 10 hedelmällisyyttä tukevaa ruokaa, jotka raskautta toivovien naisten ja miesten kannattaa sisällyttää ruokavalioonsa.

10 hedelmällisyyttä tukevaa ruokaa

1. Foolihappo

On totta, että foolihappo ei ole ruoka, mutta sillä on tärkeä rooli uusien solujen muodostamisessa, mikä on erityisen tärkeää raskautta yrittävälle naiselle. Folaatin ja foolihapon riittävä saanti on tärkeää sikiön kehityksen kannalta, sillä sen on todettu vähentävän synnynnäisten epämuodostumien vaaraa.

2. Pähkinät ja siemenet

https://aitiydenihme.fi/raskaus/10-hedelmallisyytta-tukevaa-ruokaa/

Pähkinät sisältävät seleeniä, joka suojaa soluja ja sydäntä ja tukee immuunijärjestelmää. Keho tarvitsee seleeniä muun muassa huolehtimaan maksan toiminnasta ja ylläpitämään silmien ja ihon terveyttä. Seleeni myös suojaa kypsiä munasoluja vapaiden radikaalien aiheuttamilta vaurioilta. Miehillä pähkinäkourallisen syöminen kerran päivässä parantaa siittiöiden liikkumista ja elinvoimaa.

3. Kala

Kala ­– kuten tonnikala, lohi ja sardiini – on erinomainen omega-3- ja omega-6-rasvahappojen lähde. Nämä rasvahapot ovat erittäin tärkeitä hormonaalisen tasapainon kannalta, minkä lisäksi ne auttavat vahvistamaan immuunijärjestelmää sekä munasarjojen, munasolujen ja siittiöiden terveyttä.

4. Maitotuotteet

Maitotuotteet sisältävät runsaasti kalsiumia. Se on kaiken ikäisille ihmisille tärkeä hivenaine, jonka merkitys kuitenkin korostuu raskautta suunnittelevilla naisilla. Kalsium edistää luiden terveyttä ja tukee hedelmällisyyttä. Maitotuotteet sisältävät myös B12-vitamiinia, jolla on erittäin tärkeä rooli hermoston terveyden ylläpitämisessä ja punasolujen muodostumisessa.

”On olemassa monia myrkyllisiä aineita, jotka voivat vaikuttaa hormoneihin ja lisääntymiseen. Nämä hormonitoimintaa häiritsevät aineet vähentävät hedelmällisyyttä ja voivat aiheuttaa periytyviä geneettisiä muutoksia. Ne voivat myös aiheuttaa ongelmia vauvan kehityksessä. ”

– Isabel Santillán, lääkäri

5. Täysjyvätuotteet

Kauran, tumman riisin, täysjyvätuotteiden ja kvinoan kaltaiset raaka-aineet sisältävät B- ja E-vitamiinia, jotka ovat välttämättömiä lisääntymisterveydelle. Ne tukevat normaalia hormonitasapainoa ja stimuloivat terveiden siittiöiden ja munasolujen tuotantoa.

6. Valkosipuli

Myös valkosipuli on hyvä seleenin lähde. Seleeni on hyödyllinen hivenaine, joka auttaa parantamaan sekä naisten että miesten hedelmällisyyttä. Se sisältää myös B6-vitamiinia, joka auttaa hormonien säätelyssä.

7. Pinaatti

Pinaatti sisältää runsaasti antioksidantteja, rautaa, E-vitamiinia, foolihappoa ja B-vitamiinia. Tutkimusten mukaan pinaatissa on monia sellaisia ravintoaineita, jotka edistävät lisääntymiselimistön terveyttä, minkä lisäksi pinaatin rauta ja antioksidantit auttavat parantamaan siittiöiden laatua.

8. Osteri

Osterit sisältävät runsaasti sinkkiä, joka on välttämätön hivenaine, mitä tulee sekä miesten että naisten hedelmällisyyteen. Naisilla se edistää solujen jakautumista ja miehillä se auttaa ylläpitämään testosteronitasoa ja siittiöiden tuotantoa.

9. Kana

Kana on erinomainen laadukkaan proteiinin lähde, minkä lisäksi se sisältää niasiinia, tiamiinia, C-vitamiinia, kaliumia, magnesiumia, rautaa, kalsiumia, fosforia ja jodia. B₃-vitamiininakin tunnettu niasiini on tärkeässä roolissa sukupuolihormonien synteesissä.

10. Hunaja

Tämä makea nektari sisältää runsaasti B-vitamiinia, joka on tärkeä tekijä testosteronin tuotannossa, minkä lisäksi sillä on oma roolinsa kohdun ja munasarjojen vahvistamisessa. Hunaja sisältää myös aminohappoja ja hivenaineita, jotka auttavat parantamaan siittiöiden laatua.

Voiko hedelmällisyys laskea alkoholin ja kofeiinin liiallisen käytön seurauksena?

https://aitiydenihme.fi/raskaus/10-hedelmallisyytta-tukevaa-ruokaa/

Vaikka vieläkään ei ole täysin selvää vaikuttaako kofeiini hedelmällisyyteen, jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että suuren kofeiinimäärän nauttiminen voi laskea hedelmällisyyttä. Tämän vuoksi jotkut asiantuntijat suosittelevat kofeiinin nauttimisen vähentämistä tai lopettamista – etenkin niissä tapauksissa, joissa pariskunnalla on vaikeuksia tulla raskaaksi tai kun he käyvät läpi hedelmöityshoitoja.

Viini- tai olutlasillisen nauttiminen silloin tällöin ei todennäköisesti vaikuta naisen raskaaksi tulemisen mahdollisuuteen, mutta kaksi tai useampi päivittäistä alkoholijuomaa voi sen tehdä. Alkoholin on myös osoitettu nostavan keskenmenon riskiä. Raskautta yrittävän naisen kannattaa pidättäytyä alkoholin nauttimisesta jo siitä syystä, että on vaikea tietää, koska hedelmöitys tapahtuu, eli ei kannata ottaa riskiä, että käyttäisi vahingossa alkoholia vielä hedelmöittymisen jälkeen.

  • Grieger JA., Grzeskowiak LE., Wilson RL., Miotto TB., et al., Maternal selenium, copper and zinc concentrations in early pregnancy, and the association with fertility. Nutrients, 2019.
  • Falsg AML., Gleerup CS., Knudsen UB., The influence of omega 3 fatty acids on semen quality markers: a systematic PRISMA review. Andrology, 2019. 7 (6): 794-803.