Pimeässä nukkuminen ja sen hyödyt lapselle

· 10.11.2018

Vauvojen ja lasten unirytmi on usein iso haaste vanhemmille. Valon määrä on erityisen tärkeä tekijä lapsen hyvän unen takaamisessa. Onko pehmeä valo vai pimeys parempi vaihtoehto lapsen kannalta? Miten takaat lapsellesi rauhallisen yön ja hyvän levon? Tieteellä on vastaus tähänkin kysymykseen; pimeässä nukkuminen on hyväksi lapselle.

Melatoniinilla on iso rooli levollisen unen luomisessa. Tämän hormonin eritys lisääntyy pimeyden tulon jälkeen ja on huipussaan aamuyöllä.

Tutkijat kehottavatkin poistamaan kotoa kaikki mahdollisesti lapsen unta häiritsevät tekijät. Lapsen unta häiritseviä ärsykkeitä ovat muun muassa päällä oleva televisio ja tietokone sekä digitaalisten kellojen ja valaisimien valo.

Tutkijoiden mukaan lasten riittävän unen saannin ja kehityksen kannalta on tärkeä ottaa huomioon tiettyjä asioita. Lue alle keräämämme vinkit tarkasti, sillä niiden avulla voidaan parantaa lapsen unenlaatua.

Pimeässä nukkuminen ja sen hyödyt lapselle

Pimeässä nukkuminen ja sen hyödyt lapselle

Oli kyseessä sitten kattovalo tai pieni pöytävalaisin, tulos on sama. Nature-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan valaistussa huoneessa nukkuminen voi aiheuttaa likinäköä. Tutkimuksessa tarkasteltiin 479 lasta, ja tulokset olivat niin yhdenmukaisia, että niistä pystyttiin vetämään luotettavia johtopäätöksiä.

Tutkimuksen hypoteesin mukaan lapsen silmät eivät ole vielä täysin kehittyneet ensimmäisten elinvuosien aikana, ja ovat näin herkät valolle. Toisen tutkimuksen mukaan tämä seikka voi vaikuttaa myös lapsen vuorokausirytmiin.

Kuten jo mainitsimme, lapsen nukkuessa pimeässä, hänen elimistönsä erittää enemmän melatoniinia. Tämä hormoni ylläpitää lapsen tasaista unirytmiä. Jos lapsen elimistö ei tuota riittävästi melatoniinia, tuloksena voi olla erilaisia unihäiriöitä.

Pimeässä nukkuminen ja sen hyödyt lapselle

Pimeässä nukkuminen opitaan rutiinien kautta

Yksi parhaista keinoista saada lapsi nukkumaan hyvin, on muodostaa säännöllinen nukkumisrutiini. Miten tämä tapahtuu? Toista vain joka ilta muutama yksinkertainen toimenpide, joista muodostuu lapselle rutiini, jonka avulla hän tietää, milloin on aika mennä nukkumaan.

Kiinnitä huomiota seuraaviin vinkkeihin, joilla takaat lapsen rauhoittumisen iltaisin. Näin pystyt nauttimaan lapsesi kanssa kauniista hetkistä ja miellyttävimmistä aamuista.

  • Kylpyaika. Valmistele lapselle lämmin ja rauhoittava kylpy hieman ennen nukkumaanmenoaikaa.
  • Varmista, että verhot peittävät ikkunat kunnolla. Huoneen verhojen tulee olla vedettyinä ikkunoiden eteen, jotta ulkoa kajastava valo ei häiritse lapsen unta.
  • Unilelut tai -esineet. Nämä ovat parhaat ystäväsi tarvitessasi apua lapsen nukuttamisessa. Jokaisella meillä oli pienenä suosikkipehmolelumme tai rakkain uniliinamme.
  • Kerro kaunis satu tai soita rauhoittavaa musiikkia. Tämä on kuin ässä hihassasi, jota kannattaa käyttää mahdollisimman usein. Mikään ei rauhoita lasta paremmin kuin äidin ääni. Kerro lapselle pehmeällä äänellä satuja, joista hän pitää. Voit myös soittaa pehmeää ja rauhoittavaa instrumentaalimusiikkia, joka rauhoittaa pienokaisen.

Mikään ei rauhoita vauvaa paremmin kuin hänen äitinsä ääni.

– Tuntematon

  • Lämmin maito. Myös lämmin maito voi auttaa lasta nukkumaan paremmin. Voit tarjota maitoa kylvyn jälkeen. Imetysiässä olevalle lapselle ei ole mitään parempaa kuin äidinmaito.
  • Mukavat vaatteet. Vältä vaatteita, jotka ovat liian kevyitä tai liian lämpimiä. Liian hienot ja koristeelliset petivaatteet voivat myös olla epämukavia lapselle. Näissäkin tilanteissa on noudatettava enemmän on vähemmän -sääntöä.

Näiden vinkkien avulla autat lastasi nukkumaan paremmin, mikä edesauttaa myös terveyttä. On sanomattakin selvää, että kaikkien näiden vinkkien lisäksi vanhempien tulee osoittaa lapselle paljon rakkautta, hellyyttä ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä. Loppujen lopuksi, ei ole mitään hienompaa kuin lapsi, joka nukkuu levollisesti, näkee kauniita unia ja lepää kuin pieni enkeli.