Mikä on waldorf-kalenteri?
Kuinka monta kertaa lapsesi onkaan kysynyt sinulta, miten pitkä aika hänen syntymäpäiväänsä tai jouluun vielä on? Todennäköisesti monen monta kertaa, vaikka olisit vastannut tuohon kysymykseen jo useita kertoja viimeisen viikon aikana. Syy tähän on se, että pienillä lapsilla ei vielä ole kunnollista käsitystä ajasta. Waldorf-kalenteri on erinomainen keino auttaa heitä ymmärtämään ja hallitsemaan aikaa. Jatka artikkelin lukemista saadaksesi tietää, mikä se on ja miten sitä käytetään.
Lapset ja aikakäsitys
Noin kuuden vuoden ikään asti ajan kulumisen käsitettä on melko vaikea ymmärtää. Eikä tämä ole mitenkään yllättävää, sillä se on abstrakti ja näennäisesti ristiriitainen käsite.
Yhtäältä pienten lasten on ymmärrettävä, että aika on lineaarinen spektri, jossa menneisyys on jätetty taakse ja tulevaisuus on vielä edessä. Toisaalta taas heidän on tiedostettava ajan syklinen luonne: viikot, kuukaudet ja vuodet toistuvat yhä uudestaan ja uudestaan.
Näin ollen jonkin konkreettisen ja interaktiivisen välineen käyttöönotto auttaa heitä ymmärtämään aikaa.
Mikä on waldorf-kalenteri?
Waldorf-kalenteri on graafinen esitys ajasta. Sen avulla tämän käsitteen abstraktisuus voidaan muuntaa lapsille ymmärrettävään konkreettiseen ja näkyvään muotoon. Kalenteri pohjautuu tätä nimeä kantavaan pedagogiikkaan ja Montessori-menetelmään, jotka molemmat edistävät lasten autonomiaa ja käytännön oppimista.
Waldorf-kalenteri on muodoltaan pyöreä; se symboloi aurinkoa ja vuodenkiertoa, joka toistuu jokaisella Maan pyörähdyksellä auringon ympäri.
Sen sisällä on 12 osaa, jotka edustavat vuoden jokaista kuukautta. Uloimmalla alueella on 31 reikää, jotka symboloivat kunkin kuukauden päiviä. Joissakin kalentereissa on tilaa myös vuodenajoille.
Kalenterin esitystapa on erittäin värikäs ja silmiinpistävä, mikä lisää lasten kiinnostusta ja ymmärrystä.
Jokainen kuukausi on maalattu eri värillä, ja samaa vuodenaikaa vastaavilla kuukausilla on samanlainen sävy. Näin ollen kesä näyttää keltaisen ja oranssin sävyt, syksy punaiset värit, talvi sinisen ja kevät vihreän. Myös jokaista viikonpäivää edustavat pallot ovat erivärisiä.
Kaikki nämä yksityiskohdat ja erityispiirteet antavat lapsille mahdollisuuden ymmärtää eri syklejä (viikot, kuukaudet, vuodenajat ja vuodet) yksinkertaisemmin. Lisäksi heidän on helpompi ankkuroitua aikaan eli tunnistaa, missä ajankohdassa mennään.
Miten sitä käytetään?
Waldorf-kalenteria on helppo käyttää, kun sen dynamiikan ymmärtää. Ideana on täydentää sitä sopivalla tavalla lisäämällä siihen erilaisia osia.
Kuukautta vastaava pala asetetaan ensin, ja sitten lisätään päivää 1 edustava pieni pallo. Jälkimmäisen väri riippuu viikonpäivästä, jolle se osuu. Koska alku on viikoittainen, toinen pala sijoitetaan yhteen neljästä kuukausikorttia vastaavasta paikasta.
Näin lapsi tietää, että on esimerkiksi tammikuu, ensimmäinen päivä, ensimmäinen viikko ja maanantai.
Perättäiset päivät kuun loppuun asti täydennetään 31 pallolla. Tässä vaiheessa kierto päättyy, ja pallot kerätään sijoitettavaksi uudelleen helmikuuhun.
Mitä hyötyä waldorf-kalenterista on?
Waldorf-kalenteri auttaa lapsia ymmärtämään paremmin ajan käsitettä, mutta se tarjoaa myös muita hyötyjä:
- Sitä voidaan käyttää 3 vuoden iästä alkaen.
- Kuten waldorf-opetuksessa on tavallista, se valmistetaan luonnonmateriaaleista, kuten puusta. Lisäksi se maalataan myrkyttömillä vesipohjaisilla väreillä, joten se on täysin turvallinen pienille lapsille.
- Waldorf-kalenteri auttaa lapsia kehittämään logiikkaa ja abstraktia ajattelua.
- Se kehittää hienomotorisia taitoja.
- Waldorf-kalenteri tukee rutiinien muodostumista, sillä joka päivä pitää laittaa uusi kappale.
- Se auttaa lapsia tunnistamaan värejä ja muotoja.
- Se opettaa viikonpäivät ja kuukaudet sekä laskemaan yhdestä 30:een.
Waldorf-kalenteri on siis erittäin hyödyllinen ja hauska opetusväline lapsille. Halutessasi voit tehdä sen myös itse kotona EVA-muovista, pahvista ja muista askartelumateriaaleista. Siitä tulee joka tapauksessa varmasti yksi lastesi suosikkivälineistä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- León, A. T. (2011). El concepto de tiempo en niños y niñas de primer a sexto grado. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 9(2), 869-884. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/773/77321592025.pdf
- de Prado Rivas, E. (2018). Tipología del material en la Educación de Waldorf. Recuperado noviembre de 2021, de: https://gredos.usal.es/handle/10366/138595