Miksi lapsi laittaa lelunsa riviin?
Oletko huomannut, että lapsesi laittaa lelunsa riviin leikkiessään, ja oletko miettinyt, miksi hän tekee niin? Tänään haluamme puhua hieman lisää tästä aiheesta ja kertoa, mitä tällainen käytös voi merkitä.
Jotkut lapset järjestävät lelunsa tiettyyn muodostelmaan osana leikkiä tai tunnistaakseen ja erotellakseen leluja toisistaan. Tätä ilmenee yleensä kahden ja kolmen vuoden iässä, kun lapset oppivat tämän taidon, kuten psykologi Jerome Seymour Bruner on kertonut.
Mutta onko olemassa mitään muita syitä, miksi lapset laittavat lelunsa riviin?
Miksi lapset laittavat lelunsa riviin ja mitä se voi tarkoittaa?
Tietyssä elämänvaiheessa moni lapsi laittaa lelunsa riviin leikkiessään. Tämä on täysin normaalia suurimmalla osalla pikkulapsista ja vastaa odotettua kehitysvaihetta.
Vaikka periaatteessa syytä huoleen ei ole, on yleisesti tiedossa, että tämä tapa kuuluu autismikirjon häiriöiden (ASD) tyypillisiin oireisiin.
Mistä sitten voi tietää, onko se normaali vai patologinen kehityksen piirre? Seuraavissa kappaleissa kerromme tästä tarkemmin. Mutta katsotaan ensin syitä, miksi tyypillisesti (eli odotetusti) kehittyneet lapset saattavat laittaa lelunsa riviin leikkiessään.
1. Lapsi laittaa lelunsa riviin luokitellakseen ja järjestääkseen esineitä
Ensimmäisten elinvuosien aikana kehittyvät erilaiset älykkyyden muodot, joihin kuuluu loogis-matemaattinen älykkyys. Tästä syystä on täysin normaalia, että kaksi- ja kolmivuotiaat lapset luokittelevat lelunsa niille yhteisten piirteiden mukaan. Esimerkiksi värin, koon tai muodon mukaan.
Se on tapa ryhmitellä, luokitella tai yhdistää samaan sarjaan kuuluvia esineitä.
2. Lapsi lattaa lelunsa riviin oman logiikkansa mukaan
Joskus lapsi laittaa lelunsa riviin ilman aikuiselle näkyviä kriteerejä. Lapsella voi kuitenkin olla oma logiikkansa, jota hän noudattaa esineitä järjestellessään. Hän saattaa esimerkiksi matkia jotain mitä hän näkee tiellä kävelyllä ollessaan tai pysäköidä autoja jalkakäytävälle.
Meidän on pidettävä mieli avoimena ja vältettävä tietyn leikkitavan pitämistä itsestäänselvyytenä. Lapset ovat erittäin luovia ja laativat omat sääntönsä ja kriteerinsä.
Se, mikä saattaa sinusta tuntua merkityksettömältä, voi olla lapsesta täysin loogista.
3. Lapsi laittaa lelunsa riviin tutkimusmielessä
Leikki on erittäin tärkeä osa lasten kehitystä, ja sen kautta he tutkivat ja tutustuvat maailmaan. Siksi lelujen laittaminen riviin voi olla heidän tapansa tutkia esineitään ja omia kriteerejään omalla tavallaan.
He voivat myös keksiä tarinoita lelujen järjestämisen avulla ja harjoittaa symbolista leikkiä. Esimerkiksi matkia kaupan kassajonoa tai Nooan arkkiin kiipeäviä eläimiä.
“Lapseni laittaa lelunsa riviin, voiko hänellä olla autismi?”
Kuten aiemmin todettiin, lelujen laittaminen riviin on osa lapsen normaalia kehitystä. Tätä tapaa voi kuitenkin esiintyä myös niillä lapsilla, joilla on tiettyjä kehityshäiriöitä, kuten autismikirjon häiriö (ASD).
Autismikirjon häiriöistä kärsivillä lapsilla on taipumusta käsitellä leluja toistuvalla, tarkoituksettomalla tavalla. Heidän leikkinsä ei myöskään koskaan ole symbolista.
Autismista puhuttaessa kriteeriksi ei kuitenkaan riitä vielä se, että lapsi laittaa lelunsa riviin. Tämän diagnoosin tekemiseksi tarvitaan lääkärin arvio.
Tämän nimenomaisen oireen lisäksi autistilapsilla on vaikeuksia kommunikaatiossa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä, he eivät katso ihmisiä silmiin kun heille puhutaan, ja heillä on yleensä hyvin rajalliset kiinnostuksenkohteet.
Milloin lelujen riviin laittaminen on normaalia ja milloin varoitusmerkki?
Kuten edellisissä kappaleissa näimme, on täysin normaalia, että jotkut lapset laittavat lelunsa riviin leikkiessään, koska se kuuluu heidän leikkinsä kulkuun. Milloin sitten tulisi huolestua?
- Kun tämän lisäksi lapsella on vaikeuksia kommunikaatiossa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.
- Kun lapsi leikkii toistuvasti ainoastaan tällä tavalla ja ilman selkeää tarkoitusta.
- Lapsi ei pysty leikkimään mitään muuta ja hänelle kehittyy pakkomielle kyseiseen toimintaan tai hän vastustaa voimakkaasti muutosta.
- Symbolinen leikki puuttuu, eikä lapsi halua olla vuorovaikutuksessa kenenkään kanssa.
Nämä ovat muutamia seikkoja, jotka voivat herättää epäilyksen siitä, että lapsen käytöksen takana on kenties muutakin. Tässä tapauksessa on tärkeää varata aika asiantuntijalle lapsen arvioimiseksi.
Lapset, jotka laittavat lelunsa riviin
Lelujen laittaminen riviin voi siis olla täysin normaalia käytöstä lapselta. Leikki kehittyy ja muuttuu, ja 2–3 vuoden iässä lapset oppivat luokittelemaan ja erottelemaan esineitä toisistaan. Siksi he käyttävät tätä kykyä hyvin usein, jopa leikeissään.
Jos tätä toimintaa havaitaan sellaisten oireiden yhteydessä, jotka saavat epäilemään mahdollista autismikirjon häiriötä, tärkeintä on kertoa asiasta lastenlääkärille, joka voi vaatia asianmukaisia tutkimuksia.
“Leikki on luonnon voimallinen keksintö. Leikki, yhdistelmä uteliaisuutta ja iloa, on tehokkain oppimisen väline.”
-Francisco Mora, neuropedagogi-
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Zamorano, M. M., Abad, M. E. M., Hernández, M. J. H., Herrera, C. Q., & de la Fuente, E. P. (2019). La importancia del juego en los niños. Canarias pediatrica, 43(1), 31-35. En internet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7186932
- Abad, J., & Ruiz de Velasco, A. (2011). El juego simbólico. Aula Infantil. En internet: https://masteratenciontemprana.org/wp-content/uploads/2019/04/El-juego-simbolico-javier-abad.pdf
- Uribe Rivera, G.M. (2016) DESARROLLO DE LA INTELIGENCIA LÓGICO MATEMÁTICA MEDIANTE
EL JUEGO EN NIÑOS Y NIÑAS DEL GRADO JARDÍN EN LA INSTITUCIÓN
EDUCATIVA GIMNASIO DOMINGO SAVIO. LICENCIATURA EN EDUCACIÓN PREESCOLAR. Facultad de Educación, Universidad Santo Tomás. Colombia. Disponible en: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/9744