Kuinka tulkita lapsen piirustusten värejä?
Värien ja tunteiden yhteyttä on tutkittu jo pidemmän aikaa eri psykologian tieteenhaarojen toimesta. Ihmiset käyttävät tiettyjä värejä omien mieltymystensä mukaisesti, ja värit myös liittyvät heidän tunteisiinsa. Osaatko itse tulkita lapsen piirustusten värejä? Tässä artikkelissa annamme aiheeseen liittyen muutamia vinkkejä, jotka omalta osaltaan auttavat ymmärtämään lapsen käyttäytymistä ja ajatusmaailmaa.
Perinteisen taidehistorian käsitykset värien merkityksistä eri kulttuureille kannattaa nyt siirtää syrjään. Tänään keskitymme siihen, kuinka eri värit voivat paljastaa asioita ihmisen käyttäytymisestä ja hänelle ominaisista toimintatavoista. Käytetyistä muodoista, piirtojen voimakkuudesta ja piirustuksen taustalla olevasta tarinasta voidaan päätellä hieman lapsen ajatusmaailmasta. Myös värivalinta kielii selkeästi ja vahvasti lapsen emotionaalisesta tilasta.
Kuinka tulkita lapsen piirustusten värejä?
Vaikka lapsen värikynäpakkauksessa onkin paljon yleisiä värejä, lapset tykkäävät yhdistellä värejä keskenään. Tässä mielessä voidaan esimerkiksi todeta, että vaaleita värejä keskenään yhdistävä lapsi on rauhallinen ja yhteydessä tunteisiinsa.
Toisaalta voimakkaita värejä yhdistelevä lapsi on usein aktiivinen ja energinen, joka tuntee emootiot, esimerkiksi aggressiivisuuden voimakkaana.
Sininen
Sininen väri yhdistetään rauhallisuuteen, hyvinvointiin ja rentoutumiseen. Se on yleensä rauhallisten ja arkojen lasten lempiväri. Sininen herättää usein lapsissa luovuuden ja herkkyyden.
Asiantuntijoiden mukaan, paljon sinistä käyttävä lapsi kehittää itsehillintää jo nuoresta iästä lähtien. Jotkut paljon sinistä väriä käyttävät lapset kärsivät vaivasta nimeltä enureesi eli kasteluhäiriö, jossa lapsi kastelee sänkynsä.
Punainen
Punainen väri vetää lapsia puoleensa sen voimakkuutensa ansiosta. Punaisen värin käyttämistä voi tulkita kahdella tavalla:
- Jos lapsi käyttää punaista usein, se voi kuvastaa lapsen uhkaavia tunteita, kuten tukahdutettua vihaa.
- Jos lapsi käyttää punaista kohtuullisesti, se voi viestiä lapsen elinvoimaisuudesta ja energisyydestä.
Musta
Vastoin yleistä uskomusta, musta ei aina ilmaise negatiivisuutta tai masentavia tunteita. Se oikeastaan kuvannoi lasta, jolla on hyvä itseluottamus ja joka on itsevarma.
Lapsen käyttäessä mustaa väriä, pitää ottaa huomioon myös piirtojen voimakkuus. Jos piirrot ovat hyvin tummia ja voimakkaita, voi musta kieliä myös muista merkityksistä.
Ruskea
Tämä väri kuvastaa vastuullisuutta. Käyttäessään tätä väriä paljon, lapsi viestittää olevansa tunnollinen ja harkitsevainen. Jos lapsi käyttää ruskea runsaasti, voi se tarkoittaa sitä, että päivittäiset aktiviteetit voivat kuormittaa häntä.
Keltainen
Keltainen on synonyymi energialle, dynaamisuudelle, ilolle ja sosiaalisuudelle. Keltaista paljon käyttävä lapsi on iloinen. Kaikki nämä hyveet assosioituvat lapsuuteen. Runsas keltaisen käyttäminen voi kuitenkin kertoa myös auktoriteettiongelmista.
Vihreä
Jos lapsi käyttää paljon vihreää, voi se kertoa lapsen laiskuudesta sekä jonkin verran myös ujoudesta ja estyneisyydestä. Vihreän universaaleja merkityksiä ovat mm. toivo, rauha ja harmonian tunne.
Violetti
Violetin värin käyttäminen viestii lapsen melankolisuudesta, tyytymättömyydestä ja levottomuudesta. Jos violettia käytetään keltaisen kanssa, se voi tarkoittaa sitä, että lapsi on hämmentynyt kokemastaan paineesta.
Lopuksi on hyvä vielä korostaa, että analyysit ja tulkinnat lapsen käyttämistä väreistä ja niiden yhdistelmistä eivät aina ole täysin paikkansapitäviä.
Jos haluat, psykoanalyytikko voi tulkita lapsesi piirustuksia saadaksesi tarkemman ja kokonaisvaltaisemman analyysin.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Martínez-Cañellas, A. (1979). Psicología del color. Plástica/Dinámica. https://doi.org/10.1007/978-3-642-22371-6_14
- Sanz, C. (2013). Psicología del Color: El color y las emociones. Escola D’art i Superior de Disseny de Vic
- Santiago, J. (2007). El color de las emociones. Ciencia Cognitiva: Revista Electrónica de Divulgación.
- Berhard, N. (2006). Cómo interpretar los dibujos de los niños.
- Donzino, G. (2006). Interpretar dibujos. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/92
- Salsa, A. M., & Gariboldi, M. B. (2018). Experiencia con símbolos y comprensión de dibujos en niños pequeños de distintos contextos socioeconómicos. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(1), 29-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6231491