Uintiharjoituksia vauvalle
Uinti on ehkäpä yksi parhaista liikuntalajeista, ellei paras. Uintiharjoitusten avulla voidaan stimuloida vauvan kehitystä ja saavuttaa lukemattomia terveyshyötyjä. Oletko harkinnut yhdessä uimista? Jos vastasit myöntävästi, löydät täältä hyviä uintiharjoituksia vauvalle.
Muista, että uinti on myös loistava tilaisuus edistää terveellisiä elämäntapoja lapsilla. Lisäksi se on erittäin viihdyttävä liikuntamuoto kaiken ikäisille.
Uintiharjoituksia vauvalle
Ohjatun toiminnan järjestämisen lisäksi varmista, että uinti on vauvasta myös hauskaa. Se on kaikkein tärkein tavoite.
Sinun ja uimaopettajan tulee rohkaista lasta tutustumaan veteen ja tätä kautta innostumaan siellä tehtävistä aktiviteeteista.
Tässä on hauskoja ja hyödyllisiä uintiharjoituksia vauvalle.
1. Jalkojen räpyttely
Käy lukemassa tämäkin artikkeli: Mitä on vauvauinti ja mitä hyötyjä siitä on?
Jalkojen räpyttely on yksi ensimmäisistä vauvojen tekemistä liikkeistä vedessä. Liike on erittäin tärkeä, sillä se lisää heidän luottamustaan vesiympäristöön ja on hyvä tapa tutustua kyseiseen elementtiin.
Se suoritetaan yleensä uima-altaan reunalla niin, että ainoastaan vauvan jalat viedään veteen.
Harjoitus voidaan tehdä myös matalassa vedessä, kuten kahluualtaassa tai leveillä portailla.
2. Kävely uima-altaan ympärillä
Vauvan uintiharjoituksiin kuuluu oleellisena osana myös uima-altaan ympärillä kävely. Pienestäkin lapsesta on helppo nähdä, mikä häntä kiehtoo ja mikä ei.
Kävele lapsesi kanssa käsi kädessä uima-altaan reunalla ja kiinnitä huomiota hänen suhtautumiseensa. Jos hän haluaa päästä veteen tai tunnustella sitä, hän todennäköisesti heiluttaa innostuneena käsiään ja alkaa hymyillä.
3. Kerää leluja
Kun vauva on saanut luottamusta uima-allasta kohtaan ja osoittaa aikomusta uida, voit tehdä kokemuksesta ilahduttavamman laittamalla leluja veteen laajalle alueelle.
Laita lapsi veteen ja kannusta häntä keräämään lelut ja kuljettamaan ne altaan toiselle puolelle. On tärkeää, että vauvalla on kellukkeet ja häntä valvoo vastuullinen aikuinen.
4. Naaman kastelu
Vaikka vauva on viettänyt valtaosan elämästään vedessä (äidin kohdussa) eikä uima-allaskokemus ole hänelle traumaattinen, on silti tärkeää pyrkiä tekemään siitä vieläkin miellyttävämpää.
Naaman kastelu ennen uimista voi auttaa tässä. Älä kuitenkaan tee sitä äkisti, jotta vauva ei pelästy. Ota lasi tai muu astia, täytä se vedellä ja valuta vettä hitaasti vauvan kasvoille päälaelta tai otsalta.
5. Uiminen altaassa
Vauva alkaa vähitellen uida. Selvä merkki on liikkuminen uima-altaassa. Kun vauva antaa sinun liikuttaa itseään vedessä, saat selville, pitääkö hän uimisesta todella.
Tämä voidaan toteuttaa usealla tavalla, mutta opetamme nyt sen perinteisen tavan liikuttaa vauvaa. Tartu vauvaa kainaloista, laita hänet veteen kasvot ylöspäin ja liikuta häntä veden pinnalla. Tee sitten sama harjoitus kasvot alaspäin.
Tärkeintä on tehdä se tavalla, joka lisää lapsen luottamusta veteen.
6. Hypyt ja sukellukset
Hypyt ja sukellukset vaativat suurempaa itseluottamusta. Ne ovat kuitenkin harjoituksia, joita voidaan tehdä ammattilaisen valvonnassa.
Anna lapsen seistä altaan reunalla ja kannusta häntä hyppäämään eteenpäin. Putoamisen vauhdista hän painuu veden alle.
Ensimmäisten hyppyjen aikana hän tarvitsee apuasi noustakseen pintaan, mutta alkaa vähitellen tehdä sen itse.
7. Työnnöt
Käsien ja jalkojen liikkeen stimuloimiseksi suoritetaan harjoituksia selällään ja vatsallaan. Kun vauva laitetaan veden alle vatsa-asennossa, kaula ojentuu ja hengitystiet sulkeutuvat refleksinomaisesti (sukellusrefleksi), ja vauva liikuttaa spontaanisti kaikkia neljää raajaa työntääkseen itseään eteenpäin.
Käy lukemassa myös: Lapsen uimaan opettaminen 7 vinkin avulla
Ota nämä asiat huomioon vauvauinnissa
Erilaisia uintiharjoituksia ja vesileikkejä on paljon. Ennen vauvauintia on kuitenkin otettava huomioon useita seikkoja:
- Sinun tulee ottaa yhteyttä lastenlääkäriin saadaksesi luvan vauvauintiin ja arvion lapsen fyysisestä kunnosta. Jotkut lääkärit suosittelevat vauvauintia kolmannesta elinkuukaudesta lähtien, toiset aiemmin tai myöhemmin. Mielipiteet aiheesta vaihtelevat, joten on tärkeää keskustella siitä ammattilaisen kanssa.
- Uintikertojen tulisi kestää keskimäärin 40 minuuttia.
- On suositeltavaa, että toinen vanhemmista on vauvan mukana, mahdollisuuksien mukaan molemmat.
- Vauvaa ei tule jättää yksin missään vaiheessa uima-altaassa eikä sen lähettyvillä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Angulo P., P. (2022). Metodología de la enseñanza de la natación en niños. [Trabajo de Fin de Titulación, Universidad Europea]. https://titula.universidadeuropea.com/handle/20.500.12880/1729
- García, J. L., López, A. M. S., García, L. B., de Cabo, L. F., Benítez, I. V., & Cordero, M. J. A. (2017). Actividad física en el agua para mejorar la psicomotricidad de los bebés sanos. Protocolo del estudio Babyswimming. Journal of Negative and No Positive Results: JONNPR, 2(5), 186-193. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5972916
- Johnson, M. B., Boriack, E. D., McConnell, C. M., & Lawson, K. A. (2022). Impact of caregiver swimming capability on perceptions of swimming pool supervision of toddlers. Injury epidemiology, 9(1), 1-8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9768878/
- Latorre García, J., Sánchez-López, A. M., Baena García, L., Noack Segovia, J. P., & Aguilar-Cordero, M. J. (2016). Influencia de la actividad física acuática sobre el neurodesarrollo de los bebés: revisión sistemática. Nutrición Hospitalaria, 33, 10-17. https://medes.com/publication/119144
- Leo, I., Leone, S., Dicataldo, R., Vivenzio, C., Cavallin, N., Taglioni, C., & Roch, M. (2022). A Non-Randomized Pilot Study on the Benefits of Baby Swimming on Motor Development. International journal of environmental research and public health, 19(15), 9262. https://www.mdpi.com/1660-4601/19/15/9262
- Moreno-Murcia, J. A., Albarracín, A., & De Paula, L. (2022). Aportes pedagógicos acuáticos. Buenos Aires: Sb Editorial. https://www.asociacionaidea.com/nuevo-libro-publicado-aportes-pedagogicos-acuaticos/
- Sanz, M. (2017). El bebé y el niño pequeño en el agua: Aplicación de los principios de Emmi Pikler en pedagogía acuática para la primera infancia. Revista de investigación en actividades acuáticas, 1(2), 61-66. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/investigacionactividadesacuatica/article/view/394