Sopivat kotiaskareet lapsille iän mukaan
Monet vanhemmat ovat valmiita tekemään kaiken lastensa puolesta, mutta tosiasiassa lasten osallistuminen kotitöiden tekemiseen edistää heidän hyvinvointiaan. Tässä artikkelissa kerromme, mitä ovat sopivat kotiaskareet lapsille kehityksen eri vaiheissa.
Joidenkin mielestä kotiaskareet luovat tarpeetonta vastuuta nuorille lapsille, kun taas toiset ajattelevat täysin päinvastoin. Lasten osallistumista kotiaskareiden hoitamiseen puoltavat seuraavat edut:
- Lapset oppivat kotona tehtävät askareet.
- Lapset oppivat vastuuntuntoa ja itsenäisyyttä, mikä auttaa heitä tulevaisuudessa.
- Lapset oppivat arvostamaan kotitöitä, koska he näkevät niiden eteen vaivaa.
- Kotiaskareet auttavat rakentamaan lasten itsetuntoa ja itsevarmuutta.
Näiden ja monen muun syyn takia on hyvä muodostaa säännöllinen rutiini ja tarjota lapsille mahdollisuus osallistua kodin askareisiin. Alla kerromme, mitä ovat sopivat kotiaskareet lapsille sekä muutaman vinkin, joilla lapset saadaan osallistumaan kotitöihin.
Kotiaskareet lapsille iän mukaan
Lapsille voi ehdottaa erilaisia kotiaskareita heidän iästään riippuen.
Alla muutama esimerkki:
2-3-vuotiaat lapset
Tässä iässä lapsille annettujen kotiaskareiden tulisi olla yksinkertaisia ja asioiden järjestelemiseen liittyviä. He voivat esimerkiksi järjestellä lelujaan, kerätä roskia roskakoriin, viedä likaiset vaatteet pyykkiin ja kastella kasveja.
3-5-vuotiaat lapset
Yllä mainittujen kotitöiden lisäksi lapsi voidaan tässä iässä tutustuttaa askareisiin, jotka edesauttavat lapsen itsenäistymistä.
Lapset voivat esimerkiksi alkaa pukeutua itse, ja heitä voidaan opettaa peseytymään itsenäisesti ja tiskaamaan astioita. Lapset usein oppivat nämä askareet helposti, koska he pitävät niitä mukavina haasteina. Vanhempien tulisi valvoa lapsia kaikkien näiden toimien aikana.
6-7-vuotiaat lapset
6-7-vuotiaat lapset ovat entistä tietoisempia vaarallisista esineistä kuten veitsistä ja lasinpaloista. Jos he vaikuttavat valmiilta, voit pyytää heitä kattamaan pöydän.
Tässä iässä lapset voivat myös pedata oman vuoteensa, pakata reppunsa ja siivota huoneensa itse. Voit myös pyytää heitä auttamaan huoneiden siistimisessä niissä paikoissa, joissa he leikkivät.
Kotiaskareita tehdessään lapset oppivat vastuuntuntoa ja itsenäisyyttä, mikä auttaa heitä tulevaisuudessa.
8-10-vuotiaat lapset
Tässä iässä lapset voivat kylpeä itsenäisesti. He voivat myös huolehtia lemmikeistä tai siivota lattiat.
Jos lapset tykkäävät auttaa keittiössä, voit opettaa heille pieniä keittiöaskareita, valvoen heitä tarkasti. Lapset voivat valmistaa itse välipalansa tai aamiaisensa. Varmista, että he eivät käytä vaarallisia esineitä kuten hellaa ja veitsiä.
10-11-vuotiaat lapset
Tässä iässä lapset ovat kypsempiä, ja ymmärtävät, kuinka suorittaa monimutkaisempia kotiaskareita. He osaavat esimerkiksi käyttää siivousvälineitä, joten heidät on hyvä ottaa mukaan kodin siivoamiseen. Voit myös pyytää heitä viemään lemmikkinsä kävelylle tai pitämään huolta nuoremmista sisaruksista kotona.
Yli 12-vuotiaat lapset
Tämä on yksi lapsuuden viimeisiä vaiheita. Tässä vaiheessa lapset voivat suorittaa monenlaisia kotiaskareita. He voivat ripustaa pyykin kuivumaan, valmistaa yksinkertaisia aterioita ja käydä ostoksilla itsenäisesti.
Tämä on myös ihanteellinen vaihe kannustaa lapsia itsenäisyyteen. Tässä ikävaiheessa lapset kehittävät työkaluja, jotka auttavat heitä koko heidän loppuelämänsä ajan. Nämä työkalut ovat erityisen tärkeitä heidän aloittaessaan opiskelunsa.
Käytännön vinkkejä
Ennen kuin ohjeistat lapsia yllä mainittuihin kotiaskareisiin, ota huomioon seuraavat seikat:
- Älä käskytä. Harjoituksen tarkoituksena on sisäistää askareet ja tehdä niistä tapoja, ei pakkopullaa.
- Auta lasta tarvittaessa.
- Palkitse ja tunnusta lapsen uurastus.
- Älä kritisoi työn tuloksia. Tämä johtaa turhautumiseen, ja lapsi voi kokonaan lakata yrittämästä.
- Ole kärsivällinen ja opeta lapselle oikea tapa suorittaa askareet.
Kotiaskareiden suorittaminen on siis hyödyllistä sekä lapsille että vanhemmille. Kotitöiden tekeminen auttaa myös vanhempia vahvistamaan rooliaan opettajana ja ohjeistajana.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Goodnow, J. (1996). Contribuciones a la familia: las ideas de padres e hijos sobre las tareas domésticas. Infancia y Aprendizaje, 19(73), 19-33. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/02103709660560528
- Mendoza, R., Batista-Foguet, J. M., & Rubio, A. (2006). La cooperación de los adolescentes en las tareas domésticas: diferencias de género y características asociadas. Cultura y Educación, 18(3-4), 363-379. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/113564006779172966
- Landwerlin, G. M. (1997). El papel de los niños en la redefinición del trabajo doméstico en la nueva familia urbana española. Revista Internacional de Sociología, 39-56. https://search.proquest.com/openview/032da01b9737a0dabe85cab5742cef2b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1817790