Ruoanlaitto perheen kesken on hyödyllistä lapselle
 

Ruoanlaitto perheen kesken on hyödyllistä lapselle

Ruoanlaitto perheen kesken on hyödyllistä lapselle
María José Roldán

Kirjoittanut ja tarkastanut kasvatuspsykologi María José Roldán.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Ruoanlaitto perheen kesken voi olla vanhemmille stressaavaa, mutta se on monin tavoin hyödyllistä lapsille. Vaikka yhdessä kokkaaminen saattaa olla toisinaan kaoottista, se on erinomainen tapa viettää yhteistä laatuaikaa ja opettaa lapselle erilaisia taitoja.

Yhdessä ruokaa valmistettaessa lapsi kannattaa ottaa mahdollisimman paljon mukaan erilaisiin tehtäviin. Näin lapsi paitsi oppii, on myös ylpeä saavutuksistaan, kun ateria on viimein saatu lautasille. Jos vanhemmat tekevät kaiken lapsen puolesta, tämä saattaa alkaa ajatella, ettei hän osaa tehdä asioita itse. Hän myös tylsistyy, eikä välttämättä halua enää jatkossa puuhailla keittiössä vanhempiensa kanssa.

Miksi ruoanlaitto perheen kesken on hyödyllistä?

Lapsen kanssa kokkailu on paljon muutakin kuin pelkkää ruoan valmistamista. Kyse on yhteisestä ajasta, järjestelemisestä, suunnittelemisesta, valmistamisesta ja luomisesta. Nämä yhteiset hetket ovat korvaamattoman arvokkaita sekä lapselle että vanhemmalle.

Yhdessä ruoan valmistamisesta on muun muassa seuraavia hyötyjä:

  • Ruoanlaitto auttaa lasta oppimaan peruslaskutoimituksia, kun hän mittaa ja laskee valmistusaineita.
  • Ruoanlaitto auttaa kehittämään lukutaitoa lapsen lukiessa reseptejä.
  • Ruoanlaitto on erityistä aikaa vanhemman kanssa, mikä parantaa lapsen ja vanhemman välistä suhdetta.
  • Ruoanlaitto tarjoaa käytännön oppimiskokemuksia, jotka ovat sekä luovia, sotkuisia että hauskoja.

Kun perhe istuu yhdessä alas nauttimaan valmistamastaan ateriasta, he luovat vahvan emotionaalisen siteen toisiinsa. Samalla lapsi kehittää sosiaalisia taitojaan keskustelemalla, jakamalla ja kuuntelemalla.

Ruoanlaitto perheen kesken on hyödyllistä lapselle

Kokkaaminen lapsen kanssa

Vanhemmat voivat miettiä valmiiksi muutaman yksinkertaisen reseptin ja antaa lapsen valita niiden joukosta, mitä ruokaa perhe valmistaa. Jos aterian valmistaminen on liian monimutkaista, vanhemmat päätyvät tekemään kaiken itse, ja lapsi joutuu seuraamaan toimitusta sivusta.

Kun valmistettava ruoka on valittu, on aika varmistaa, että kotoa löytyvät kaikki tarvittavat raaka-aineet, tai lähteä ruokaostoksille yhdessä lapsen kanssa. Kokkaamiseen kannattaa varata runsaasti aikaa, sillä lapsen kanssa ruoan valmistaminen tulee olemaan hitaampaa kuin yksin kokkaaminen. Ruokaa valmistettaessa on varmistettava, että lapsi on koko ajan turvassa, eikä pääse vahingoittamaan itseään esimerkiksi terävään veitseen tai kiehuvaan veteen.

Seuraavat vinkit kannattaa ottaa huomioon, kun lapsen kanssa ruoan valmistamista aletaan suunnitella:

  • Puhukaa valmistettavasta ruoasta ennen kokkaamisen aloittamista. Esittele lapselle tarvittavat ainekset sekä resepti, jos sellaista seuraatte.
  • Anna lapsen tehdä niin paljon kuin mahdollista. Hän voi esimerkiksi pestä kasvikset sekä mitata, kaataa ja sekoittaa ainekset. Isompi lapsi voi pilkkoa kasvikset ja pienempi esimerkiksi halkaista voin tai hedelmät voiveitsellä. Näytä aina ensin lapselle mallia ja anna hänen tehdä sen jälkeen itse perässä.
  • Selitä lapselle, mitä olet itse tekemässä ja mitä hänen tulee tehdä käyttäen ruoanlaittoon liittyviä sanoja, kuten pilkkoa, raastaa ja kaulita. Voit myös kannustaa häntä kuvailemaan erilaisia makuja ja koostumuksia.
  • Kerro lapselle, mitkä elintarvikkeet ovat terveellisiä ja miksi.
  • Nauttikaa valmistamanne ateria yhdessä perheenä. Muista kehua lasta onnistumisesta ja hänen näkemästään vaivasta.
Ruoanlaitto perheen kesken on hyödyllistä lapselle

Ruoanlaittoon liittyvien tehtävien muokkaaminen lapsen iän mukaan

Perheen pienimpien on hyvä aloittaa esimerkiksi yksinkertaisen vihersalaatin valmistamisesta. Lasta voi auttaa pesemään salaatinlehdet ja muut kasvikset, jotka hän pystyy repimään tai paloittelemaan käsin. Hän voi auttaa salaatinkastikkeen valmistuksessa pitelemällä mittaa ja sekoittamalla kastiketta.

Kirjoitettujen reseptien avulla vanhempi lapsi kehittää sanastoaan ja laskuopillisia taitojaan. Resepti kannattaa lukea yhdessä läpi ennen kuin ruoan valmistaminen aloitetaan. Lapsen kanssa voi puhua myös esimerkiksi jakamisesta, painoista ja lämpötiloista. Ruoanlaitto voi lisäksi olla ikkuna toisiin maihin ja kulttuureihin. Lapselle tuntemattomien ruokien valmistaminen on erinomainen keino keskustella eri ruokien alkuperästä ja siitä, mihin kulttuuriin ne liittyvät.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Todolibro. (2018) Cocina divertida para niños (y no tan niños). Editorial. Todolibro

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.