Rehellisyyden opettaminen lapselle on vanhemman velvollisuus
Rankaiseminen ja viha eivät ole tehokkaita keinoja, kun yritetään estää lasta valehtelemasta. Rehellisyyden opettaminen lapselle on vanhemman velvollisuus, ja tämä tulee aloittaa jo lapsen ollessa pieni.
Jos korjaamme lapsen käytöstä rangaistuksen kautta, hän mieluummin valehtelee välttääkseen rangaistuksen. Yksi velvollisuuksistamme vanhempina on opettaa lapsille rehellisyyden arvo. Tämä on asia, joka todennäköisesti vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen hyvinkin merkittävästi.
Aihe ei ole kuitenkaan valitettavasti ole aivan niin yksinkertainen kuin saattaa vaikuttaa, sillä rehellisyyden opettaminen ei ole yhtä helppoa kuin vaikkapa kengännauhojen sitomisen opettaminen. Monet tekijät vaikuttavat siihen, mitä lapsi oppii arvoista.
Hyveiden opetus lapsille on tärkeä vanhemman velvollisuus, ja se vaatii suuren määrän kärsivällisyyttä. On myös monia hyviä vinkkejä, jotka tulevat avuksi, kun vanhemmat opettavat lapsilleen rehellisyyden ja muiden tärkeiden asioiden arvon.
Miksi lapset valehtelevat?
On tärkeää, että vahemmat ymmärtävät, että lapset eivät valehtele samoista syistä kuin aikuiset. Lasten psykologian asiantuntijat ovat määrittäneet seuraavassa kuvaamamme asiat syiksi sille, että lapsi valehtelee.
Suurin syy valehtelulle on jonkin tietyn asian tai huomion saaminen. Lisäksi syynä voi olla rangaistuksen välttäminen. Vanhempien tulee siis olla asian kanssa varovaisia, sillä liika tiukkuus voi saada lapsen valehtelemaan useammin.
Usein lapsi valehtelee siksi, että hän helposti sekoittaa todellisuuden fantasiaan, ja lisäksi syynä voi olla myös matkiminen. Jos roolimalli alkaa valehdella, lapsi tulee siis epäilemättä tekemään samoin.
Rehellisyyden opettaminen lapselle on vanhemman velvollisuus
Milloin vanhempien tulisi alkaa kertoa lapselle valheiden ja totuuden erosta?
Arvojen varsinaista opettamista ei kannata aloittaa ennen kuin lapsi on kolmevuotias. Tätä nuoremmat lapset eivät nimittäin pysty kunnolla ymmärtämään arvojen tärkeyttä.
Kun lapsi on kolmevuotias, on tärkeää olla tarkkana aiheen suhteen. Ei siis riitä, että vanhemmat vain opettavat arvoista – meidän tulee myös tarkastella lapsen käytöstä. Näin pystymme selvittämään, mikä on syynä lapsen valehtelemiseen. Voimme ryhtyä toimeen ongelman suhteen vain, jos olemme analysoineet sitä objektiivisesti.
On tärkeämpää palkita rehellisyydestä kuin rangaista valehtelemisesta
Lapsen palkitseminen voi osoittautua loistavaksi tavaksi oppimista ajatellen. Jos palkitset lastasi, hän alkaa yhdistää rehellisyyden positiivisiin asioihin. Tämä auttaa luomaan kotona luottavaisen ilmapiirin.
Lisäksi lasta tulee torua valehtelemisesta vain maltillisella ja hyvin kohdistetulla tavalla. Esimerkiksi lapsen valehtelijaksi kutsuminen voi aiheuttaa hyvin negatiivisia seurauksia.
Teema kokonaisuudessaan, eli totuus ja valhe, liittyy kuitenkin useampaan kuin vain yhteen aiheeseen tai pelkkään moraaliin. Siinä on kyse varmuuden ja molemminpuolisen tuen rakentamisesta, jotta voitaisiin kohdata vaikeat asiat yhdessä.
Lapselle rehellisyyden arvon opettaminen
Kun lapsi kasvaa, on tärkeää, että hän ymmärtää, miksi totuuden kertominen on arvokasta. Ensinnäkin on tärkeää, että lapsi ymmärtää, että valehteleminen estää sen, että vanhemmat voivat auttaa häntä parhaalla tavalla.
Luottamuskin on avainasia. Jos ilmaiset, että tunnet ylpeyttä silloin, kun luottamus on molemminpuoleista, ja jos palkitset lastasi siitä, että hän on rehellinen, hän tulee ymmärtämään viestin.
Yleistäen voidaan sanoa, että jos olet rehellinen, lapsesikin tulee olemaan rehellinen. Vanhemmat ovat esimerkkejä lapsilleen, ja lapsi tekee sitä, mitä vanhempikin. Siten se, että lapsi valehtelee, riippuu suuressa määrin siitä, valehteleeko vanhempi.
Kukaan ei ole väittänyt, että lapsille oikeiden arvojen opettaminen onnistuu helposti, ja tässä tarvitaan suuret määrät sietokykyä, kärsivällisyyttä, analysointia ja luottamusta. Nämä ovat parhaat työkalut luottamuksen saavuttamiseksi kotona.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Guilian Vela Soria, G. (2019). El valor de la honestidad en el nivel inicial. http://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/UNITUMBES/1623
- Álvarez Valdez, M. M. (2005). El currículum High Scope como apoyo en el desarrollo de las virtudes de orden, sinceridad y obediencia en niños preescolares. https://scripta.up.edu.mx/handle/20.500.12552/2631
- Lantieri, L., Goleman, D., & Bannel, E. P. (2009). Inteligencia emocional infantil y juvenil: ejercicios para cultivar la fortaleza interior en niños y jóvenes. http://588073.stanpersky.de/descargar/588073/Inteligencia%2Bemocional%2Binfantil%2By%2Bjuvenil%253A%2Bejercicios%2Bpara%2Bcultivar%2Bla%2Bfortaleza%2Binterior%2Ben%2Bninos%2By%2Bjovenes.pdf
- Salguero, M. J. C. (2011). Importancia de la inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los niños/as de educación infantil. Pedagogía magna, (11), 178-188. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3629180.pdf