Ohjelmoinnin oppimisen hyödyt lapsille
Digitaalinen maailma kasvaa suurin harppauksin, ja lapset uppoutuvat siihen jo pienestä pitäen. Monet vanhemmat miettivätkin, tulisiko lasten oppia myös ohjelmoimaan. Täällä kerromme, mitkä ovat ohjelmoinnin oppimisen hyödyt lapsille.
Ohjelmoinnin oppimisen hyödyt lapsille
Ohjelmointikielen oppiminen on osa uutta lukutaitoa, eli erittäin tärkeää lapsille ja nuorille. Taitojen ja tietojen kerryttämisellä on aina etunsa, mutta juuri ohjelmoimaan oppiminen tuo mukanaan lukuisia hyötyjä elämän eri osa-alueilla.
1. Opettaa lapsille ongelmanratkaisutaitoja
Koodaamaan oppiminen parantaa lasten kykyä ratkoa ongelmia tehokkaasti. Koodaushaasteet käynnistävät sarjan vaiheita, joihin kuuluu ongelmien tunnistaminen, työn priorisointi ja sopivimpien ratkaisujen toteuttaminen. Tässä prosessissa lapset hankkivat erilaisia kognitiivisia ja sosiaalisia taitoja, jotka ovat siirrettävissä muihin oppimis- ja elämäntilanteisiin.
2. Kehittää laskennallista ajattelua ja logiikkaa
Laskennallinen ajattelu on yksinkertainen käsite, joka tarkoittaa “ajattelua tietokoneen lailla”. Tämä tarkoittaa suurten ongelmien jakamista pieniksi ongelmiksi kuvioiden löytämiseksi. Työn edetessä lapset oppivat käyttämään logiikkaa ja ymmärtämään paremmin algoritmien toimintaa. Tällä on myönteinen vaikutus matematiikan ja ongelmanratkaisumenetelmien oppimiseen.
3. Ohjelmoinnin oppimisen hyödyt: edellyttää ja vahvistaa luovia taitoja
Luovilla ihmisillä on taito keksiä uusia asioita ja esittää erilaisia näkemyksiä eteen tulevista tilanteista. Ohjelmoinnin kautta lapset pääsevät kehittämään luovuuttaan entisestään ja tekemään kokeiluja digitaalisessa ympäristössä. He todella nauttivat tällaisista peleistä, joissa luovaa ajattelua käytetään tarinoiden kertomiseen ja animaatioiden tekemiseen ja samalla opitaan vähän taidetta ja suunnitteluakin. Nämä tiedot ja taidot kestävät ikuisesti!
4. Ohjelmoinnin oppiminen kannustaa sosiaalisuuteen ja ryhmätyöhön
Vastoin yleistä luuloa ohjelmointi ei ole yksinäistä puuhaa, ja parhaat tulokset saavutetaan yhteistyöllä. Koodin lukeminen ja kirjoittaminen onnistuu paljon tehokkaammin ryhmässä. Journal of Information and Software Technology -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa kerrotaan, että suoriutumisen parantaminen edellyttää pehmeiden tekijöiden, kuten kommunikaation, yhteishengen, ryhmäidentiteetin ja arvojen, integroimista yleiseen kehittämisprosessiin.
5. Ohjelmoinnin oppimisen hyödyt: kehittää sinnikkyyttä ja periksiantamattomuutta
Tietojenkäsittelytiede on tieteenala, jossa edetään yrityksen ja erehdyksen pohjalta. Ohjelmavirheet ovat jatkuvia, ja koodaajien on opittava, että epäonnistumiset kuuluvat asiaan ja vastaus tähän on sinnikkyys.
Virheen jäljittäminen on usein uuvuttavaa, mutta se auttaa lisäämään sitkeyttä, voittamaan turhautumisen ja jatkamaan ratkaisun etsimistä sen löytämiseen asti. Tällä tavoin lapset oppivat, että epäonnistuminen on ohimenevää, ja kehittävät kasvuun pohjautuvan ajattelutavan, joka palvelee heitä hyvin opinnoissa, tulevassa työssä ja elämässä yleensäkin.
6. Ohjelmointia osaavilla lapsilla on hyvät työnäkymät tulevaisuudessa
Monet nykypäivän tarha- ja ala-asteikäiset lapset työskentelevät tulevaisuudessa kehittämiseen ja ohjelmointiin liittyvissä ammateissa. Teknologia-alan työpaikat lisääntyvät koko ajan ja osaajia on vähän, joten ohjelmoinnin oppiminen on loistava tilaisuus saada menestyksekäs työura tulevaisuudessa.
Parasta on se, että tätä taitoa voidaan soveltaa monella eri alalla, mukaan lukien kaikki tieteen, teknologian, tekniikan, taiteen ja matematiikan alat. Sitä tarvitaan myös muun muassa yhteiskuntatieteiden, kielten, audiovisuaalisen sisällön luomisen ja peliteollisuuden aloilla.
Ohjelmointi kouluissa
Monien maiden hallitukset ovat sisällyttäneet koulutukseen tietojenkäsittelytieteeseen liittyviä aineita. Suomi, Viro ja Iso-Britannia ovat edelläkävijöitä Euroopassa. Myös Kiina, Singapore ja Yhdysvallat ovat omalta osaltaan standardisoineet ohjelmoinnin opetuksen kouluissa.
Espanjassa on käynnistetty Código Escuela 4.0 -ohjelma “edistämään tehokkaan digitaalisen koulutusekosysteemin kehitystä” ja “parantamaan digitaalisia kykyjä ja valmiuksia digitaaliseen transformaatioon”.
1990-luvulla Applen perustaja sanoi seuraavaa:
“Jokaisen tulisi opetella ohjelmointia. Se on kuin oikeustieteen opiskelua; en väitä, että kaikkien pitäisi olla juristeja, mutta se on hyödyllistä, koska se auttaa ajattelemaan tietyllä tavalla, samalla tavalla kuin ohjelmointi pakottaa ajattelemaan toisella tavalla. Jokaisen olisi hyvä käyttää vuosi tai kaksi elämästään ohjelmoinnin opetteluun.”
-Steve Jobs-
Hänen visionsa oli kiistatta kohdallaan. Tulevaisuus on jo täällä, ja lapset ovat sen päähenkilöitä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Benefits Of Learning Coding At A Young Age. (s/f). Linkedin.com. Recuperado el 26 de septiembre de 2022, de https://www.linkedin.com/pulse/benefits-learning-coding-young-age-anita-singh/
- Fagerholm, F., Ikonen, M., Kettunen, P., Münch, J., Roto, V., & Abrahamsson, P. (2015). Performance Alignment Work: How software developers experience the continuous adaptation of team performance in Lean and Agile environments. Information and Software Technology, 64, 132–147. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0950584915000269
- INTEF España (2017). Programación, Robótica y Pensamiento Computacional en el aulaIntef.es. Recuperado el 26 de septiembre de 2022, de https://code.intef.es/wp-content/uploads/2018/10/Ponencia-sobre-Pensamiento-Computacional.-Informe-Final.pdf
- Niños programadores: el futuro que ya nos alcanzó. (2021, agosto 6). CNN. https://cnnespanol.cnn.com/2021/08/06/ninos-programadores-futuro-nos-alcanzo-orix/