5 motivoivaa aktiviteettia, jotka kannustavat lasta lukemaan
Tarjoamalla aktiviteetteja, jotka kannustavat lasta lukemaan, edistät samalla lapsen älykkyyden ja kommunikointitaitojen kehittymistä. Lukeminen on loistavaa ajanvietettä, joka parantaa keskittymiskykyä, aktivoi mentaalisia prosesseja, laajentaa sanavarastoa sekä parantaa kirjallista ja suullista ilmaisua. Kaiken tämän lisäksi lukeminen tarjoaa monia muitakin hyötyjä lapsen henkilökohtaiseen elämään ja opintielle.
Kuten asiantuntijat Oxfordin yliopiston oppimiseen keskittyvällä laitoksella sanovat, lukemisen tulee olla juhlaa, eikä turhautumisen lähde. Avain tämän asian oppimiseen on se, että lapselle tarjotaan lukemista jo ennen kuin hän edes osaa lukea. On myös tärkeä ottaa huomioon, että jokainen lapsi oppii ja prosessoi informaatiota eri tavoin.
Lukeminen on prosessi, jossa merkitys rakentuu tekstin, sen kontekstin ja tekstin lukijan välillä. Toisin kuin aistiin perustuvan lukemisen mallin mukainen käsitys, merkitys ei ilmene yksinään tekstissä, sen kontekstissa tai tekstin lukijassa, vaan näiden kaikkien kolmen tekijän yhteisvaikutuksessa. Tekijöiden yhdistyminen määrittää tekstin ymmärryksen.
– Kolumbian kansallinen koulutusministeriö
Miksi jotkut lapset eivät ole motivoituneita lukemaan?
- Lapsi näkee lukemisen velvollisuutena.
- Lapsella on vaikeuksia ymmärtää lukemaansa.
- Lapsen mielestä lukeminen on tylsää.
- Lapsi ei ole vielä löytänyt itseään kiinnostavia kirjoja.
Aktiviteetit, jotka kannustavat lasta lukemaan
Kun lasta aletaan tutustuttaa lukemisen ihmeelliseen maailmaan, kannattaa ottaa käyttöön seuraavat motivoivat keinot, jotka kannustavat lasta lukemaan ja pitämään lukumotivaatiota yllä.
1. Lukekaa yhdessä perheen kanssa
Ei ole merkitystä, onko kyseessä reseptikirja, satukirja, kauppalista vai moottoritien varteen pystytetyt liikennemerkit. Lapselle tulee painottaa lukemisten tärkeyttä ja välttämättömyyttä. Paras keino motivoida lasta lukemaan, on näyttää hänelle esimerkkiä ja omistaa aikaa lukemiselle perheen kesken.
2. Tarjoa lapselle lukumateriaalia
Kun saatavilla on erilaisia kirjoja ja muita resursseja, lapsi saattaa kiinnostua tutkimaan niitä. Valitse siis jo varhain kirjoja, joissa on huomiota herättäviä värejä ja kuvitusta. Myöhemmin voit hankkia lapselle tarinoita ja tietokirjoja häntä kiinnostavista ja hänen persoonaansa sopivista aihealueista.
3. Hyödynnä teknologiaa sopivissa määrin
Lasten opettaminen on muuttanut muotoaan kaiken käsillä olevan teknologian ansiosta. Vaikka näillä muutoksilla voikin olla tiettyjä negatiivisia seurauksia, on niistä myös huomattavia etuja, mitä tulee lukemiseen. Tabletit ja sähköiset kirjat monine interaktiivisine toimintoineen voivat motivoida lasta lukemaan enemmän.
Yksi näiden työkalujen tärkeimmistä eduista on se, että ne muovautuvat jokaisen lapsen henkilökohtaisten tarpeiden ja toiveiden mukaan. Voit esimerkiksi valita, kuinka monta riviä tekstiä näkyy sivulla kerrallaan ja muuttaa fontin kokoa mieleiseksi. Teknologiasta voi olla paljon apua etenkin lapsille, joilla on erityistarpeita ja vaikeuksia lukea perinteisiä kirjoja.
4. Osoita kiinnostusta lapsen lukemista kohtaan
Vanhempien reaktioilla lapsen lukemiseen voi olla suuri vaikutus lapseen. On tärkeää, että kannustat lasta ja annat hänelle palautetta sekä esität kysymyksiä kirjan sisällöstä nähdäksesi, ymmärtääkö lapsi lukemansa.
Anna lapsen valita kirjoja, jotka kiinnostavat häntä. Tämä saa hänet pitämään lukemista viihteenä pakon sijaan.
5. Näytelmät
Käymällä teatterissa ja tutustumalla tämän jälkeen näytelmien käsikirjoituksiin, lapsi oppii, että kirjoitetut teokset voivat herätä eloon. Voitte myös kasata näytelmään sopivia pukuja ja käydä läpi dialogeja näytelläksenne tarinan uudelleen kotona. Saman voi tehdä laulujen lyriikoiden, runojen ja sarjakuvakirjojen kanssa.
Jos haluat parantaa lapsesi kognitiivista, sosiaalista ja kommunikatiivista kehitystä, järjestä hänelle lukuaktiviteetteja päivittäin. Ajan myötä tulet huomaamaan, että lapsi pärjää paremmin koulussa, hänellä on parempi itsekuri ja hänen kirjallinen ja suullinen ilmaisunsa paranee.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- de Cárdenas Cristiá, A., & Cabrera, L. R. (2008). Aspectos teóricos conceptuales dirigidos a la promoción de la lectura en niños y jóvenes. Ciencias de la Información, 39(2), 3-14. https://www.redalyc.org/pdf/1814/181421632001.pdf
- Cancino, E. C., & Sánchez, D. R. Incidencia de la lateralidad para abordar los procesos de lectura y escritura en niños de 5 a 7 años. http://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/6605/1/2019_Lateridad_Lectura_Escritura.pdf
- García, G., & Torrijos, E. (2008). Juegos para fomentar la lectura infantil. LD Books.
- González Álvarez, C. (2000). Estrategias y procedimientos para fomentar la lectura en la familia y en la escuela. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/8101/LYT_15_2000_art_7.p?sequence=1
- Jiménez, S. Y., & Rubio, E. L. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, (6), 7-20. https://revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/188
- Lomas, C. (2002). Cómo hacer hijos lectores. Ediciones palabra. España: Madrid.
- Macías, M. C. M. (2010). Los beneficios de la literatura infantil. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1-6. https://www.feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd7247.pdf
- Oxford Learning Centre. (2017). How to encourage good reading habits in kids. Oxford University Press. Recuperado de https://www.oxfordlearning.com/encourage-good-reading-habits/.