Harjoituksia, joilla opetat lapsesi kirjoittamaan nimensä
Oma nimi on yleensä ensimmäinen sana, jonka lapsi oppii aloittaessaan lukutaidon harjoittelun. Yleensä lapset tykkäävät kovasti siitä, että he kykenevät viestimään jotain yhtä tärkeää kuin oma identiteettinsä. Ja tietysti vanhemmatkin ovat innoissaan saadessaan kokea tämän virstanpylvään yhdessä lastensa kanssa.
Tämän oppiminen on kuitenkin paljon muutakin kuin vain kirjoittamista, sillä se liittyy itsetunnon ja itsetuntemuksen lujittamiseen. Tästä syystä lasten on annettava osoittaa kiinnostusta kirjoittamisen oppimiseen vasta, kun he ovat siihen valmiita. Tämä mielessä pitäen kerromme tänään, kuinka opetat lapsesi kirjoittamaan oman nimensä.
Onko lapsesi valmis kirjoittamaan nimensä?
Sinun on ihan ensiksi mietittävä, onko nyt hyvä aika ryhtyä opettamaan lapselle nimen kirjoittamista vai ei. Tämä on erittäin tärkeää, jotta vältyt täysin tarpeettomalta turhautumiselta.
Jos herätät lapsessasi kielteisiä tunteita pakottamalla hänet kirjoittamaan oman nimensä, voit vaikuttaa vakavasti hänen itsetuntoonsa ja aiheuttaa hänessä vastahakoisuutta tai ahdistusta, kun tulee aika opetella muita asioita.
Jotta tiedät, onko lapsesi valmis vai ei, sinun tulee tuntea hänet, sillä ei ole mitään yleistä sääntöä, joka pätisi kaikkiin lapsiin. Jotkut oppivat toisia myöhemmin, eikä tämä välttämättä ole huono asia.
Yleensä lapsilla alkaa kolmen vuoden iästä lähtien olla joitakin hienomotorisia perustaitoja, joiden ansiosta he pystyvät tarttumaan kynään ja tekemään sillä muutamia vetoja. Lisäksi heillä on aiempia vaiheita paremmin kehittynyt avaruudellinen suunnistamiskyky sekä käden ja silmän koordinaatio. Kaikki tämä yhdessä auttaa heitä kirjoittamaan nimensä.
Jos kuitenkin huomaat, että yli 3-vuotias lapsesi ei ole vielä valmis, älä pakota häntä siihen ja ole kärsivällinen. Odota hetkeä, jolloin hän todella pystyy siihen ja ennen kaikkea osoittaa kiinnostusta sitä kohtaan. Sillä välin voit arvioida, pystyykö hän pitämään kynää kädessään tai piirtämään muotoja, ja kannustaa häntä puuhastelemaan enemmän paperin ja värikynien kanssa.
Harjoituksia, joilla opetetat lapsesi kirjoittamaan nimensä
Näiden aktiviteettien tulee ensinnäkin olla lyhyitä, jotta lapsi ei väsy, ja toisaalta hauskoja, jotta viihdytte yhdessä niiden parissa.
Sinun on myös mukautettava antamamme ideat lapsesi todellisiin kykyihin.
1. Kirjoita sormillasi
Yksi aktiviteetti, jota lapset rakastavat ja joka sopii erittäin hyvin harjoitteluun, on sormikirjoittaminen. Tässä voi käyttää erilaisia tekniikoita, joten valitse niistä se, jonka uskot kiinnostavan lastasi eniten.
Kokeile sormiväriä, hiekkaa, jauhoja, suolaa tai mitä tahansa vastaavaa materiaalia. Ajatuksena on, että lapsesi matkii sinua, joten sotke sinäkin kätesi!
2. Kirjaimet muovailuvahvasta
Auta lastasi tekemään muovailuvahasta kirjaimia ja muodostamaan niistä oma nimensä. Näin hän saa paremman käsityksen kirjainten muodoista. Voit auttaa häntä kirjoittamalla paperille hänen nimensä isoilla kirjaimilla, jotta hän voi muodostaa niiden päälle muovailuvahakirjaimia.
Tämän jälkeen hän voi juoksuttaa sormiaan kirjainten yli ja nimetä ne ääneen. Sano lopuksi lapsen koko nimi, jotta hän osaa yhdistää toisiinsa kaikki käsitteet.
3. Nimen kopioiminen
Kopiointi on vanhin menetelmä kirjainten opettelemiseen, ja jos teet siitä hauskaa, lapsi ei laiskistu.
Sinun tulee kirjoittaa lapsesi nimi paperille suurilla, selkeillä kirjaimilla. Pyydä lastasi sitten kopioimaan nimi alle kirjain kerrallaan. Voit aluksi piirtää kirjainten alle laatikot niitä osoittavine nuolineen, jotta lapsi tietää, mikä kirjain kopioidaan mihinkin laatikkoon.
Kun näet, että lapsi alkaa jo hallita rivejä, kirjoita hänen nimensä uudestaan laittamatta mitään avuksi ja käske häntä kopioimaan se alle. Lapsi oppii hämmästyttävän nopeasti kirjoittamaan tällä ikivanhalla ja tehokkaalla menetelmällä!
On tärkeää kunnioittaa lapsen omaa tahtia
Kun teet näitä harjoituksia lapsesi kanssa, sinun on tärkeää muistaa, että et koskaan saa pakottaa häntä tekemään jotain, mihin hän ei ole valmis. Sinun on kunnioitettava lapsen oppimistahtia ja pysyttävä siinä riippumatta siitä, onko hän luokkansa nopein vai hitain. Älä pakota häntä etenemään nopeammin kuin mihin hän oikeasti pystyy, sillä tällä tavoin herätät hänessä vain ahdistusta.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Díaz Oyarce, Carmen., Price Herrera, María Francisca. (2012) How do children perceive the process of writing in the initial stage? Revista mexicana de investigación educativa Anthrozoös, vol.38 no.1. Recuperado el 3 de septiembre de 2021 de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052012000100013