Minkä ikäisenä lapset voivat alkaa käyttää näyttöjä? - Äitiyden Ihme
 

Minkä ikäisenä lapset voivat alkaa käyttää näyttöjä?

Vaikka mielipiteet vaihtelevat, asiantuntijoiden yleinen kanta on, että tulee odottaa vähintään kaksivuotiaaksi ennen kuin lapsi saa alkaa käyttää näyttöjä.
Minkä ikäisenä lapset voivat alkaa käyttää näyttöjä?
Maria Fátima Seppi Vinuales

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Maria Fátima Seppi Vinuales.

Viimeisin päivitys: 24 kesäkuuta, 2024

Nykyään kukaan ei voi kyseenalaistaa sitä, että tekniikka ja näytöt ovat tulleet jäädäkseen. Meidän on mietittävä uudelleen, miten käytämme niitä, varsinkin kun on kyse lapsista. Missä iässä lapset siis voivat alkaa käyttää näyttöjä? Kerromme siitä alla.

Milloin lapseni on sopivaa alkaa käyttää näyttöjä?

Ei ole lopullista yksimielisyyttä siitä, missä iässä lapset voivat altistua näytöille. Pikemminkin ehkä suositusten ja todellisuuden välillä on kuilu. Jotkut keskittyvät sopivaan ikään, kun taas toiset ajattelevat päivittäisiä vaikeuksia, joita syntyy tämän rajan ylläpitämisessä. Lisäksi kun puhumme mielipiteistä, emme ajattele vain sitä, mitä ammattilaiset suosittelevat, vaan myös sitä, mitä perheen sisällä tapahtuu.

Yleisesti ottaen jotkut asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että lasten ei ole sopivaa aloittaa näyttöjen käyttöä ennen 2-vuotissyntymäpäivää. Näytölle altistamista tulisi välttää kokonaan siihen ikään asti. On kuitenkin myös niitä, jotka sanovat, että lasten ei pitäisi saada näyttöjä käsiinsä ennen 6-vuotissyntymäpäiväänsä. Varmaa on, että kasvattajat, psykologit ja lastenlääkärit ovat kaikki yhtä mieltä asteittaisuuden ja valvonnan tärkeydestä.

Hallitse aikaa ja toimintaa

Tässä suhteessa on tärkeää tunnustaa, että nykyajan lapset syntyivät maailmaan, jossa näytöt ovat kaikkialla. Mutta niiden käyttöä ei voi jättää sattuman varaan. Siksi meidän on laadittava säännöt ajasta, jonka lapset viettävät näillä laitteilla, sekä säännöt heidän käyttämiensä sovellusten tai sisällön suhteen. On myös suositeltavaa ottaa näytöt käyttöön asteittain. Esimerkiksi 3–5-vuotiaiden lasten tulisi käyttää näyttöjä enintään tunnin ajan päivässä.

Monet ammattilaiset sanovat, että meidän pitäisi yrittää lykätä kosketusta näyttöihin mahdollisimman paljon. On kuitenkin myös totta, että laitteista, kuten tableteista, on tullut liittolaisia koulussa tietyn sisällön opettamisessa. Siksi niiden käytön estäminen merkitsisi sitä, että lapset jäävät eräänlaiseen digitaaliseen lukutaidottomuuteen.

Poikavauva leikkii kannettavalla tietokoneella.
Elektroniset laitteet on suunniteltu houkutteleviksi ja miellyttäviksi, joten ne vangitsevat nopeasti lasten huomion.

Miksi lykätä näyttöjen käyttöä lapsilla?

Neuropsykologi Álvaro Bilbao selittää kirjassaan “El cerebro de los niños explicado a los padres” (“Lasten aivot vanhemmille selitettynä”), miksi näyttöjen käyttöä lapsilla pitäisi lykätä. Siellä hän mainitsee aivojuovion roolin, joka on makuun, kiinnostukseen ja huomioimiseen liittyvä aivojen osa. Jos ärsyke on voimakas ja tyydytys on välitöntä, aivojuovio haluaa toistaa saman kokemuksen.

Jos mietimme muunlaisia aktiviteetteja, kuten lukeminen, maalaus tai pyöräily, ne ovat varmasti myös hauskoja, mutta eivät niin positiivisia elämyksiä heti alusta saakka. Esimerkiksi pyöräilyn oppiminen vaatii ensin ponnisteluja pysyä pystyssä ja olla kaatumatta, ja mielihyvä sekä saavutukset tulevat vasta myöhemmin. Bilbao viittaa siihen, että näyttöjen käytön riski nuorella iällä on se, että se vähentää uteliaisuutta ja motivaatiota ja keskittää huomion vain muutamiin halujen kohteisiin: tabletteihin, matkapuhelimiin ja vastaaviin.

Lopuksi Bilbao korostaa, että näyttöjen varhainen käyttö vaikuttaa lasten aivoihin. Tässä suhteessa ne ovat vastuussa vaikeuksista, jotka liittyvät huomiokykyyn ja riippuvuushäiriöihin.

Kuinka säädellä teknologian käyttöä lapsilla

Tässä muutamia vinkkejä lasten teknologian käyttöön.

Näytä hyvää esimerkkiä

On tärkeää pitää mielessä, että me aikuiset olemme lasten käytöksen pääroolimalleja. Jos lapset näkevät meidän käyttävän näyttöjä koko päivän, he uskovat, että tämä on normaalia ja hyväksyttävää käytöstä. Siksi meidän on oltava johdonmukaisia sen välillä, mitä sanomme ja mitä teemme.

Pidä näytöt poissa tiettyinä hetkinä

On hetkiä, jolloin meidän kaikkien pitäisi olla ilman näyttöjä, jotta voimme puhua, viettää aikaa perheen kanssa tai levätä. On esimerkiksi suositeltavaa kieltää laitteiden käyttö ennen nukkumaanmenoa, ruokailun aikana tai kun teemme erilaisia tehtäviä.

Vältä näyttöjen käyttöä kun ne tuntuvat “käteviltä”

Elektronisten laitteiden käytöllä tulee olla oppimistarkoitus. Kun haluamme levätä, lasten on parempi pelata lautapeliä, lukea tarinaa tai mennä ulos leikkimään ystävien kanssa kuin tuijottaa näyttöä.

Milloin lapset voivat alkaa käyttää näyttöjä?
Joskus aikuiset ovat väsyneitä ja turhautuneita. Mutta meidän tehtävämme on opettaa lapsille arvoja, eikä tarjota heille mobiililaitetta.

Ehdota leikkisää vaihtoehtoa

On olemassa erilaisia tapoja pitää lapsi viihdytettynä. Joskus voit ehdottaa, että hän menee ulos, ja toisinaan saatat joutua pyytämään häntä olemaan hiljempaa, jos sinulla on vaikkapa töitä tehtävänä. Lapset voivat keksiä satoja pelejä ja tarinoita muutamalla elementillä, mutta meidän on kannustettava heitä tekemään niin antamalla heille vaihtoehtoja ja lisävarusteita.

Suhtaudu realistisesti odotuksiin ja siihen, mitä voit pyytää lapsilta

Lapset ovat kehitysvaiheessa eivätkä vielä hallitse tunteitaan. Tästä syystä joskus, kun he tuntevat olonsa turhautuneiksi tai eivät saa haluamaansa, he saavat raivokohtauksia. Ja tämä on loogista, koska heidän aivonsa eivät vielä ole kypsät.

Siksi on tärkeää, että sovimme säännöistä lasten kanssa ja että voimme olla selkeitä ja täsmällisiä siitä, kuinka toimimme tekniikan kanssa. Emme voi odottaa heidän käyttäytyvän aikuisten tavoin laitteita käyttäessään, jos he ovat vielä lapsia.

Tietoisuuden lisääminen siitä, milloin lapset voivat alkaa käyttää näyttöjä

Kaikesta huolimatta kyse ei ole syyllisyyden tai kollektiivisen paniikin luomisesta näyttöjen käyttöön. Tavoitteena on päästä käsiksi luotettavaan tieteellisiin tutkimuksiin perustuvaan tietoon, jotta emme jää jumiin myytteihin tai perättömiin kommentteihin. Luotettavan tiedon avulla voimme tehdä parempia päätöksiä.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Walsh JJ, Barnes JD, Cameron JD, Goldfield GS, Chaput JP, Gunnell KE, Ledoux AA, Zemek RL, Tremblay MS. Associations between 24 hour movement behaviours and global cognition in US children: a cross-sectional observational study. Lancet Child Adolesc Health. 2018 Nov;2(11):783-791. doi: 10.1016/S2352-4642(18)30278-5. Epub 2018 Sep 27. PMID: 30268792; PMCID: PMC6298223.
  • Melamud, Ariel, & Waisman, Ingrid. (2019). Pantallas: discordancias entre las recomendaciones y el uso real. Archivos argentinos de pediatría117(5), 349-351. https://dx.doi.org/10.5546/aap.2019.349
  • Bilbao, Alvaro (2015) El cerebro del niño explicado a los padres. Plataforma Actual.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.