Kuinka kasvattaa lapsi ilman kieltämistä?

10 joulukuu, 2019
Lapsi tarvitsee rajoja, jotta hän pystyy hallitsemaan turhautumistaan. On kuitenkin tapoja asettaa lapselle rajoituksia ilman jatkuvaa kieltämistä.

Saatat ajatella, että on mahdotonta kasvattaa lapsi ilman kieltämistä ja ei-sanan käyttöä. Lapsi tarvitsee kuria, eikä kasvattaminen ilman kieltämistä tarkoita sitä, että lapselle sallitaan kaikenlainen käyttäytyminen tai häneltä poistettaisiin kaikki rajoitukset. Ilman kieltämistä kasvattaminen on erilainen lähestymistapa lapsen kasvatukseen.

Lapsen epäsopivan ja impulsiivisen käytöksen lopettaminen ja sopimattomista vaatimuksista kieltäytyminen tulee vanhemmilta melko vaistomaisesti. Joissakin tapauksissa toistuva ei-sana on tarpeen, mutta on myös monia tilanteita, joissa vanhempien ei tarvitse turvautua kieltosanoihin.

Miksi on tärkeää kasvattaa lapsi ilman kieltämistä?

Kieltosanat menettävät merkityksensä

Sanomme pienelle lapselle vaistomaisesti “ei” monessa tilanteessa. Tämän kieltosanan viesti on selkeä ja suora, minkä toivomme vaikuttavan lapseen välittömästi. Ei-sana kuitenkin menettää merkityksensä, kun sitä käytetään liikaa. Lapsi alkaa tottua sanaan ja lakkaa vastaamatta siihen.

Lapsen kasvattaminen ilman kieltämistä on mahdollista

Kieltosana ei ole tällöin enää uusi ärsyke lapselle. Se on yksi lapsen useimmiten päivän aikana kuulemista sanoista, minkä takia hän alkaa jättää sen huomiotta. Tämän takia onkin suositeltavaa jättää ei-sanan käyttö vaativimpiin tilanteisiin, joissa käytöksen tulee muuttua välittömästi.

Jos lapsi aikoo käyttäytyä vaarallisella tai vahingoittavalla tavalla, tulee vanhempien sanoa selkeästi ja tiukasti “ei” pysäyttääkseen lapsi ennen kuin on liian myöhäistä. Vähemmän vaativammat tilanteet eivät vaadi kieltosanojen käyttöä, vaan silloin voidaan turvautua toisenlaisiin kasvatusmenetelmiin.

Opeta, älä tukahduta

Eräs oleellinen mielessä pidettävä seikka on se, että kasvatuksen tarkoituksena on opettaa lasta autonomiseksi. Tarkoituksena on tarjota niitä arvoja, tietoja ja työkaluja, joita lapsi tarvitsee kehittyäkseen. Merkittävä osa kasvatusta on selittää lapselle, miten maailma toimii.

Kieltosanojen käyttö ei kerro lapselle juuri mitään siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Ne eivät kerro, miksi lapsen käytös on väärin, mitkä ovat käytöksen seuraukset tai mitä lapselta odotetaan.

Käyttäessämme toisenlaisia kasvatusmenetelmiä, voimme jakaa lapselle tietoa, joka on hänelle paljon hyödyllisempää. Miksi emme halua, että lapsi tekee niin tai näin? Minkälaisia negatiivisia seurauksia on milläkin käyttäytymistavalla? Millä muulla tavoin lapsen tulisi käyttäytyä samankaltaisessa tilanteessa?

Tämä tulee auttamaan myös vanhemman ja lapsen välisessä suhteessa, tehden siitä vahvemman ja terveemmän. Luomme luottamusta, jolloin lapsi ymmärtää, että olemme hänen vierellään ohjaamassa häntä, emmekä tukahduttamassa hänen mielijohteitaan. Kun lapsi tuntee luottamuksen ja kunnioituksen, hänen on helpompi tehdä yhteistyötä ja hän tekee vähemmän vastarintaa, jolloin ilmenee myös vähemmän häiritsevää käytöstä.

Kuinka kasvattaa lapsi ilman kieltämistä?

  • Opi tunnistamaan, millainen käytös vaatii tiukan ei-sanan käyttämistä, ja millaisissa tapauksissa voidaan soveltaa muunlaisia menetelmiä.
  • Kerro lapselle säännöt, joita tulee noudattaa. Jos sääntönä on esimerkiksi, että videopelejä saa pelata vain tunnin verran, sinun tulee kertoa tämä sääntö lapselle ennen kuin hän alkaa pelata.
Kuinka kasvattaa lapsi ilman kieltämistä?

  • Selitä lapselle, mitä seurauksia on milläkin toiminnalla. Jos lapsi esimerkiksi lyö sisarustaan, kerro, että tällainen käytös satuttaa sisarusta ja tekee tämän surulliseksi. Voit myös kertoa, että jos lapsi vielä lyö sisarustaan, tämä ei enää leiki hänen kanssaan.
  • Siirrä asioita myöhemmäksi. Joskus lapsi saattaa haluta tehdä jotain, mutta tekemiselle ei juuri silloin ole oikea hetki. Sen sijaan, että kieltäytyy asian tekemisestä, voi sanoa, että tehdään kyseistä asiaa hieman myöhemmin. Jos lapsi esimerkiksi haluaa katsoa elokuvaa, mutta on jo nukkumaanmenoaika, voit ehdottaa, että elokuvaa katsottaisiin seuraavana päivänä päiväkodin tai koulun jälkeen.
  • Uudelleenohjaa lapsen käytöstä. Melko usein on mahdollista tarjota lapselle toinen houkutteleva vaihtoehto ilman, että häntä tarvitsee kieltää. Jos et halua lapsen katsovan televisiota, voit ehdottaa, että pelaisitte lautapeliä yhdessä.

Muista, että kieltosanojen käytön rajoittaminen ei tarkoita, että on liian salliva tai suopea. Kyse on tietoisesta ja harkitsevasta kasvatustyylistä ja siitä, että lapselle selitetään kieltäytymisen taustalla olevat syyt ja tarjotaan vaihtoehtoisia tapoja toimia. On kuitenkin olemassa tilanteita, joissa ei-sanan käyttö on tarpeen, ja tällaiset tilanteet pitää vain oppia erottamaan.

  • Nerín, N. F., Nieto, M. Á. P., & de Dios Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con niños y adolescentes1(2), 149-156.
  • Hoyos, M. (2018, 23 mayo). Videojuegos e inteligencia: ¿cuál es su relación? Recuperado 22 octubre, 2019, de https://lamenteesmaravillosa.com/videojuegos-e-inteligencia-cual-es-su-relacion/